۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 13407
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
  • ارسال توسط :
پژوهش تحلیل روایتی در روان شناسی
پژوهش تحلیل روایتی در روان شناسی

پژوهش تحلیل روایتی در روان شناسی

تازه ترین اثر دکتر خدیجه ابوالمعالی الحسینی

معرفی کتاب : دکتر کبری درویش پیشه

کتاب ” پژوهش تحلیل روایتی در روان شناسی ” آخرین اثر دکتر خدیجه ابوالمعالی الحسینی ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است که نشر علم آن را در بهار ۱۳۹۹چاپ و با قیمت ۳۹هزار و ۵۰۰تومان روانه بازار کتاب کرده است .دکتر ابوالمعالی در ابتدای مقدمه کتاب خود آورده است: روایت ها ، داستان ها و اسطوره ها با تاریخ زندگی انسان آغاز شده اند و در هیچ زمانی مردم بدون روایت زندگی نکرده اند . روایت ها به عنوان بخشی از میراث فرهنگی هر جامعه ای ارزش ها ، سنت ها ، رویدادها ، شخصیت ها ، باورها و ایده آل های هرفرهنگ را به تصویر می کشند . داستان ها و روایت ها در زمینه های گسترده تر اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی خلق می شوند و می توانند تاریخچه فرهنگی یک قوم و ملت و یا داستان زندگی یک فرد را توصیف کنند . ما از طریق داستان ها و روایت ها یاد می گیریم ، آن ها به عنوان ابزار قدرتمندی در انتقال و یا به اشتراک گذاری دانش تلقی می شوند و ابزاری برای تعامل با دیگران و معنا دادن به تجربه ما هستند .

پژوهش تحلیل روایتی به عنوان یک رویکرد کیفی ، از اوائل قرن بیستم مطرح شد . این پژوهش مجموعه ای از داستان ها را به عنوان منبع داده های خود بر می گزیند و آن ها را مطالعه می کند .پژوهشگرانی که علاقمند به مطالعه داستان زندگی و تجربه افراد با روش مطالعه روایت ها و داستان های زندگی هستند ، باید با این روش و پالش های بکارگیری آن آشنا شوند . با توجه به علاقه روزافزونی که دانشجویان نسبت به انجام پژوهش های کیفی از جمله پژوهش تحلیل روایتی دارند ، در این اثر سعی شده است رویه های انجام پژوهش تحلیل روایتی را از آغاز تا انتها توضیح داده شود تا دانشجویان نا آشنا این رویکرد بتوانند آن را به آسانی یاد گرفته و به کار برند .

پژوهش تحلیل روایتی در روان شناسی در شش فصل به نگارش در آمده است .

دکتر ابوالمعالی الحسینی در فصل اول به ماهیت و چیستی تحلیل روایت پرداخته است . خواننده در فصل دوم مبانی نظری و فلسفی تحلیل روایتی را می خواند  و تحلیل روایتی در روان شناسی ، الگوهای تحلیل روایتی ، طرح پژوهش تحلیل روایتی و گام های تحلیل داده ها در پژوهش تحلیل روایتی در روان شناسی به ترتیب عناوین فصول سوم تا ششم است .

دکتر ابوالمعالی در پاسخ به این پرسش که ” چرا پژوهش تحلیل روایتی را انجام می دهیم؟ ” در صفحه ۲۴ کتاب خود می نویسد :

تحلیل روایتی یک پژوهش کیفی است و به عنوان فرآیندی در نظر گرفته می شود که به پژوهشگران کمک می کند ، پیچیدگی های خودهای انسانی ، زندگی و ارتباطاتشان را بفهمند . این بدان معناست که تحلیل روایتی هم بر تجارب فردی و هم فرآیندهای اجتماعی که به این تجارب شکل می دهند ، متمرکز می شود . در واقع ، تحلیل روایتی ابزار مفیدی در اختیار پژوهشگران قرار می دهد که با استفاده از آن می توانند پیچیدگی ها و جریانات فردی و اجتماعی را در ساخت داستان ها منسجم کنند . تحلیل روایتی به جای نظریه پردازی انتزاعی ( مانند نظریه داده بنیاد ) و به جای ارائه یک تصویر گسترده از هنجارهای فرهنگی ( مانند قوم نگاری ) بر داستان های فردی تمرکز دارد .

شمارگان چاپ نخست این کتاب ۵۵۰نسخه است و دکتر ابوالمعالی الحسینی در پایان مقدمه کتاب خود این اثر را را مانند هر کار علمی دیگری بدون نقص ندانسته و از همکاران ، دانشجویان و پژوهشگران درخواست کرده است که پیشنهادهای خود را جهت بهینه سازی این اثر ارئه دهند .