۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار استانی » کشاورزی
  • شناسه : 3662
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۳۵
  • ارسال توسط :
طرح کشت کلزای دیم در مزارع کشاورزی  امسال اجرا می شود
طرح کشت کلزای دیم در مزارع کشاورزی  امسال اجرا می شود

طرح کشت کلزای دیم در مزارع کشاورزی امسال اجرا می شود

کلزای دیم در هر منطقه جغرافیایی کشت نمی شود

معاون فنی دفتر دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت : بر اساس کارشناسی های انجام شده در سال زراعی آینده  174 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور  آماده کشت کلزای دیم  است .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ، خدرایی در همایش کلزا که با حضور مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین  ؛ مدیران ، کارشناسان ، مروجین و بهره برداران بخش کشاورزی در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد با بیان این مطلب افزود امسال بر اساس  برنامه ریزی انجام شده تولید روغن و کنحاله طرح کشت کلزای دیم در مزارع کشاورزی در دست اقدام است .

 به گفته وی کلزای دیم در هر منطقه جغرافیایی کشت  نمی شود  ، بنابراین باید آیتم های کارشناسی به درستی بررسی شود . خدرایی گفت : مصرف سرانه روغن در ایران ۱۹ کیلوگرم است که با واردات آن ۴ میلیارد دلار ارزبری در کشور اتفاق می افتد که با کاهش مصرف روغن ضمن تضمین سلامتی ارزبری نیز کاهش می یابد .

وی اظهار داشت : در راستای توسعه کشت کلزا طرح سه ساله ای در دفتر دانه های روغنی برنامه ریزی شده که بر مبنای آن تعین شده  استانهای کشور چه میزان می توانند از آفتابگردان ، کلزا و گلرنگ روغن تولید کنند .

خدرایی تصریح کرد : همچنین طرح یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت محصول کلزا برای سال زراعی جاری کلید خورده است .

معاون فنی دفتر دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از اجرای طرح کشت کلزای خفته و انتزاعی در چند استان کشور خبر داد و گفت : این طرح در برخی استانهای کشور انجام شده که آخر آذر ماه کشت انجام شده و به حمداله تاکنون عملکرد خوبی داشته اند که اگر این طرح با موفقیت انجام شود می تواند در توسعه کشت محصول کلزا تاثیر بسزایی داشته باشد .

خدرایی افزود : همچنین برای حمایت از کلزا کاران تهسیلات با نرخ ۱۸ درصد در نظر گرفته شده که به ازای هر هکتار ۵ میلیون تومان از طریق بانک عامل  تسهیلات پرداخت می شود .