۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 1043
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
  • ارسال توسط :
اثر مرکب (آغاز جهشی در زندگی، موفقیت و درآمد شما)
اثر مرکب (آغاز جهشی در زندگی، موفقیت و درآمد شما)

اثر مرکب (آغاز جهشی در زندگی، موفقیت و درآمد شما)

توصیه کتاب، آگاهی دادن لحظه به لحظه به انتخاب های روزمره از طریق ثبت دقیق اتفاقات است.

فاطمه فرخ نژاد

کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی است که در ایران هم مورد استقبال قرار گرفته و به چاپ سی و هفتم رسیده است. دارن هاردی، ناشر و دبیر تحریریه مجله موفقیت است و سالهاست که جزو سرآمدان صنعت موفقیت و پیشرفت شخصی است. او در همین زمینه دو شبکه ی تلویزیونی با نام های شبکهی مردم و شبکه ی آموزش موفقیت راه اندازی کرده است و با همکاری بسیاری از خبره ترین کارشناسان جهان، هزاران برنامه تلویزیونی، تولید و پخش کرده است.

کتاب اثر مرکب را جان کلام کتاب هایی دانسته اند که در دهه های گذشته در زمینه ی توانمند سازی و رسیدن به موفقیت منتشر شده اند و به همین دلیل شماری از نام آورترین اساتید جهانی این رشته، نظرشان را در مورد این کتاب نوشته اند و همگان را به مطالعه ی دقیق و چند باره آن دعوت کرده اند.

دارن هاردی در کتاب اثر مرکب برخلاف بسیاری از کتب منتشر شده موفقیت فقط به چشم اندازها و خلق اهداف فرداها متمرکز نمی شود به طوریکه “اکنون” را نادیده بگیرد بلکه از این ذهنیت فراتر می رود و به همین لحظه اکنون می پردازد و برنامه تحولی برای “حال” ارائه می کند.

هاردی در این کتاب اثر مرکب را اصل به دست آوردن پاداش های بزرگ از طریق مجموعه ای از انتخاب های کوچک و هوشمندانه معرفی می کند و نکته جالب توجه این فرایند این است که با وجودیکه نتایج به دست آمده خیلی بزرگ هستند، ولی قدم هایی که در هر لحظه برمی دارید اصلا به چشم نمی آید. به همین دلیل خیلی ها فریب سادگی اثر مرکب را می خورند و خیلی زود از آن خسته می شوند در حالیکه نتیجه اثر مرکب بعد از ماه بیست و پنجم خود را نشان می دهد بنابراین کلید موفقیت این فرآیند در پایداری است. بنابراین نباید فریب تبلیغات دروغین برای رسیدن به موفقیت های یک شبه را بخوریم و باید از طرز فکر مایکروویوی را کنار بگذاریم و بدانیم که قطعا راز موفقیت، سخت کوشی، نظم و عادت های خوب است.

همچنین توجه به انتخاب های کوچک روزمره نیز در این کتاب مورد تاکید قرار گرفته است و توصیه کتاب، آگاهی دادن لحظه به لحظه به انتخاب های روزمره از طریق ثبت دقیق اتفاقات است.نویسنده خصیصه مشترک تمام انسانهای موفق را داشتن عادت های خوب معرفی می کند و معتقد است آدم های موفق لزوما باهوش تر، یا با استعداد تر از بقیه نیستند بلکه عادت هایشان آنها را در مسیری قرار میدهد که آگاه تر، باهوش تر، لایق تر، آماده تر و با مهارت های بهتر شوند و بنابراین فصل سوم کتاب درباره ی جبران کردن چیزهایی است که در آنها استعداد ندارید آن هم با نظم، سخت کوشی و عادت های خوب. از جمله راهکارهای ایشان در این راه پیدا کردن جادوی چرای تان از طریق شناسایی ارزش های اصلی زندگیتان و بهره گیری از آن برای دستیابی به اهدافی که واضح و روشن و دقیق آنها را تعریف کرده اید چرا که انسان های موفق، اهداف خیلی صریح و شفافی دارند و می دانند کیستند و به دنبال چیستند بنابراین اهدافشان را می نویسند و برای به دست آوردنشان برنامه ریزی می کنند و آدم های ناموفق، اهدافشان مثل تیله ای که در یک قوطی سرگردان است، در سرشان حمل میکنند. در این فصل هاردی استراتژی هایی را برای ریشه کن کردن عادت های بد و ایجاد عادت های خوب معرفی میکند که بسیار کاربردی و مفید هستند.

در فصل چهارم، هاردی خواننده را با نیروی تکانش آشنا می کند و خواننده را تشویق می کند که با ثبات و پایداری، سختی آغاز مسیر را پشت سر نهاده و به تکانش دست پیدا کنند و تکانش را نیروی پرتاب کننده به سوی موفقیت معرفی می کند.

فصل آخر کتاب نیز به تاثیر ورودی ها، ارتباط ها و محیط می پردازد و با ارائه راهکارهای مختلف خواننده را ترغیب می کند که از دریافت ورودی های بد ذهنی جلوگیری کند، روابط خود را کنترل نماید و محیط را برای رسیدن به موفقیت خود آماده و مهیا نماید.

کنترل عادت ها، تقویت عادت های خوب، مبارزه با عادت های منفی، کنترل ورودی های ذهنی و محیط و بسیاری از مواردیکه در این کتاب مورد تاکید قرار گرفته است، اصول تربیتی فرهنگ اسلامی می باشند. در همین راستا شهيد مطهری نيز معتقد است تعريف علماي قديم از تربيت، همان تشكيل ملكات اخلاقي از فضايل انساني است به صورتي كه طبيعت ثانوي افراد شودو نتيجه مي‌گيرد كه: فن تربيت، همان فن تشكيل عادت است و اين تعبير از تربيت، يعني ساختن به منزلة ماده‌اي انعطاف‌پذير كه مي‌توان او را با فضيلت‌هاي نيكو و يا رذايل قبيح شكل داد. (تعلیم و تربیت در اسلام ص۷۹-۷۸)

امام علی علیه السلام نیز بزرگترین عبادت را غلبه بر عادت می دانند(غررالحکم :۳۰) ومی فرمایند: با نفس های خود در راه ترک عادت ها بستیزید تا بر آنها چیره گردید وبا هوس های خود مبارزه کنید تا آنها را در اختیار گیرید (غررالحکم : ۶۴۱۸)

همچنین آن حضرت در مورد عادت گوش و به عبارتی کنترل ورودی های ذهنی توصیه می‌کنند: گوشت را به خوب شنیدن عادت بده، و به چیزی که در شنیدنش هیچ فایده و رشدی برای تو در آن نیست، گوش نده، زیرا قلب‌ها را زنگار می‌زند و موجب سرزنش می‌شود(غررالحکم :۴۵۷)