۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ عمومی » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 3266
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
  • ارسال توسط :
چرا مدیر غیر بومی؟
چرا مدیر غیر بومی؟

چرا مدیر غیر بومی؟

واقعیت این است که در انتخاب و معرفی مدیران برای تصدی پستهای استانی، به تنها چیزی که توجه نمی شود منافع مردم و رشد و توسعه استان است.

** حسن شکیب زاده – فعال رسانه ای

قزوین که استان شد، اولین استاندارش یک مدیر غیربومی شد تا به تعبیر بزرگان! چون قزوین، استان تازه تاسیس است و سابقه ی فعالیت در حوزه های استانی را ندارد، بایستی از استاندار و ایضا مدیران غیر بومی -که احتمالا سابقه ی فعالیت در حوزه های مربوطه را دارند- استفاده شود و شد. اما این همه ی ماجرا نبود، چرا که از همان زمان -و حتی قبل تر ها هم- داستان به کارگیری مدیران غیربومی ادامه داشت و همچنان هم ادامه دارد. به طوری که همین امروز هم بسیاری از مدیران استان، غیربومی هستند و هراز گاهی هم که مدیر بومی به کار گمارده می شود، در انتخاب و انتصاب شان به قدری سیاسی کاری و باندبازی می شود که حاصلش رسیدن به این نقطه است که “مدیر غیر بومی بی حاشیه و بی دردسرتر است”!

طبیعی است تا زمانی که مسولیت انتخاب و معرفی مدیران دستگاهها، بین نمایندگان و یا بزرگان استان “تقسیم” می شود و هر یک از آنان نیز براساس تشخیص و سلیقه ی فردی، مدیران “سهم خود” را به وزارتخانه های متبوع معرفی می کنند، وضعیت استان بهتر از این نخواهد شد.

واقعیت این است که در انتخاب و معرفی مدیران برای تصدی پستهای استانی، به تنها چیزی که توجه نمی شود -و یا کمتر مورد توجه قرار می گیرد-، منافع مردم و رشد و توسعه ی استان است. که اگر اینگونه نبود پس چطور می شود که پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و با داشتن بیش از دو هزار نیرو در شهرداری، یک شهردار و یا یک مدیر کل در خیل کارکنان دستگاههای مختلف اداری، برای مدیریت فلان دستگاه، نداشته باشیم و یا تربیت نشده باشد؟

جالب توجه است، همین نمایندگانی که گاهی مطرح می شود، در عدم انتصاب مدیران غیربومی برای دستگاههای استانی، متفق القول هستند، در انتخاب و معرفی مدیر بومی چنین نیستند. به طوری که تاکنون اتفاق نیفتاده است که مدیری در استان به کار گرفته شود و مورد تایید همه ی نمایندگان و ایضا بزرگان استان باشد! به نظر نگارنده، انتخاب و معرفی مدیران بومی و به کارگیری آنان در مدیریت های حساس استانی، از منظر عموم مردم، اهمیت بسزایی داشته و با انتخاب درست و کارشناسانه ی مدیران، می شود شاهد رشد و توسعه ی استان در ابعاد مختلف آن بود. به شرطی که بزرگان استان با تشکیل “اتاق مدیریت استان” و به دور از هرگونه گرایش سیاسی و فردی، روند انتصابات غیر اصولی مدیران -حداقل دهه ی گذشته- را مورد بررسی و کار کارشناسانه قرار داده و فارغ از مسایل سیاسی و باندبازی های رایج، نسبت به شناسایی، تقویت و حتی تربیت نیروهای مستعد، همت گمارند تا بیش از این شاهد تضییع حقوق حقه ی شهروندان استان نباشیم.