۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 30686
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۷:۳۱
  • ارسال توسط :
هشدار متخصصان: اپيدمي كرونا در ايران و جهان هنوز ادامه دارد
هشدار متخصصان: اپيدمي كرونا در ايران و جهان هنوز ادامه دارد

هشدار متخصصان: اپيدمي كرونا در ايران و جهان هنوز ادامه دارد

وزارت بهداشت هم اطلاعات اپيدمي را در اختيار محققان قرار نمي‌دهد.

دو خبر خوشحال‌كننده در اين روزها منتشر شد؛ روز ۱۲ خرداد اعلام شد كه در شبانه‌روز تا ۱۱ خرداد، تعداد فوت كرونا در كشور صفر بوده كه البته خوشحالي حاصل از اين خبر چندان دوامي نداشت چنانكه در شبانه‌روز پس از آن، دوباره شاهد فوت ۳ مبتلاي كرونا بوديم. خبر دوم كه به نظر مي‌رسد نتايج پايدارتري داشته باشد اينكه در شبانه‌روز ۱۳ تا ۱۴ خرداد، تعداد مبتلايان جديد كرونا، به زير ۱۰۰ نفر رسيد و بعد از ۲۸ ماه، آمار ابتلا در يك شبانه‌روز در كشور، دو رقمي شد و طي دو روز گذشته هم همچنان تعداد ابتلاي جديد، دو رقمي بوده است. 

طبق اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز ۱۳ تا ۱۴ خرداد، ۶۴ مبتلاي جديد كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شدند كه ۱۳ نفر از اين تعداد بستري شدند. بنا به گزارش رسمي، آخرين بار ۷ اسفند۹۸، تعداد مبتلايان روزانه كرونا در كشور دو رقمي بود. اما نبايد از نوسان فوت ناشي از شدت بيماري غافل شد، چراكه در شبانه‌روز تا ۱۳ خرداد ۷ فوتي و در شبانه‌روز ۱۴ تا ۱۵ خرداد ۳ فوت كرونا در كشور ثبت شده است.

طبق گزارش وزارت بهداشت در فاصله ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۷ ميليون و ۲۳۲ هزار و ۷۳۱ نفر و مجموع جانباختگان اين بيماري، به ۱۴۱ هزار و ۳۳۱ نفر رسيده است. در حال حاضر ۴۵۸ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند در حالي كه شمار شهرستان‌هاي در وضعيت قرمز و نارنجي صفر است و ۱۴۷ شهرستان در وضعيت زرد و ۳۰۱ شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند.
به دنبال دو رقمي شدن آمار ابتلاي روزانه كه يك موفقيت بزرگ براي مردم ايران و كادر درمان كشور محسوب مي‌شود البته حميد سوري؛ اپيدميولوژيست در گفت‌وگو با ايسنا هشدار داد كه «هنوز در مرحله پاندمي هستيم؛ اپيدمي را تمام شده تلقي نكنيم و دچار خوش‌بيني‌هاي كاذب نشويم.اگر بخواهيم فقط بر پايه بستري و مرگ‌ به وضعيت اپيدمي نگاه كنيم، اپيدمي نه‌ تنها در كشور ما، بلكه در همه جهان روند كاهشي معناداري داشته و معنايش اين نيست كه اپيدمي را تمام شده تلقي كنيم و معنايش اين نيست كه اپيدمي خاتمه يافته و تمام شده است. بايد رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و استفاده از ماسك را ادامه دهيم كه نقش محافظتي دارد.يك سناريو اين است كه ويروس ضعيف شده، شدت بيماري‌زايي پايين آمده و ديگر شاهد اوج مرگ‌ومير، بستري و بيماري شديد مانند قبل نخواهيم بود، اما ويروس همچنان در گردش است و بيماري به صورت خفيف يا بدون علامت در موارد محدود ادامه خواهد داشت. هرچند كه آمارهاي موجود جهان نشان مي‌دهد كه حتي به لحاظ مرگ، بستري و ابتلا حدود ۵۰ كشور دنيا مجددا روند خيزشي و افزايشي پيدا كرده‌اند كه اين نگراني را تشديد مي‌كند و هيچ تضميني نيست كه اين اتفاق براي كشور ما رخ ندهد.

در چند هفته اخير هم در كشور مرگ‌هاي‌مان كاهش يافته، اما بايد توجه كرد كه ما هم فقط مرگ‌هاي تاييد شده را در آمار رسمي مي‌بينيم.هنوز واكسيناسيون جمعيت انبوهي شامل حدود ۲۰ تا ۳۰ ميليون در كشورمان كامل نشده و هيچ تضميني نيست كه روند تضعيف ويروس ادامه داشته باشد.

در حال حاضر بيماري‌يابي ما ضعيف است، بيماريابي فعال نداريم، بسياري از افراد مبتلا اصلا ثبت و گزارش نمي‌شوند، ميزان تست‌هاي‌مان براي سنجش وضعيت بيماري بسيار كم است، نمي‌دانيم كه سطح ايمني جامعه چقدر است و… بنابراين سوالات بدون جواب بسياري داريم كه مي‌تواند موجب گمراهي در قضاوت شود. متاسفانه وزارت بهداشت هم اطلاعات اپيدمي را در اختيار محققان قرار نمي‌دهد كه بتوانيم بر اساس داده‌هاي موجود تحليل منطقي‌تري انجام دهيم. در نتيجه مجبوريم بر اساس اصول علمي اپيدميولوژي و آنچه در سطح جهان مي‌گذرد، قضاوت كنيم. اگر اين اطلاعات در اختيارمان گذاشته مي‌شد، مي‌شد تحليل‌هاي مناسب‌تري را درباره آينده اپيدمي در كشور ارايه داد.نبايد اعلام كنيم كه پاندمي تمام شده يا سيگنال‌هاي اشتباه به جامعه ارايه دهيم يا در جامعه تصميم‌گيرنده و سياستگذاران اين تصور القا شود كه اپيدمي تمام شد. اين تصور كاملا غلط است.» 
هشدار اين اپيدميولوژيست البته چند روز قبل هم از سوي يك متخصص بيماري‌هاي عفوني و سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا مورد تاكيد قرار گرفته بود.

حميد عمادي؛ متخصص بيماري‌هاي عفوني و عباس شيراوژن؛ سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا، با حضور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه خبر هشدار دادند: «هنوز ۱۴ ميليون ايراني حتي يك دوز واكسن كرونا نزده‌اند در حالي كه تكميل چرخه واكسيناسيون نقش مهمي در كاهش مرگ و ميرهاي كرونايي دارد و تك رقمي شدن تعداد فوتي‌ها به معناي پايان كرونا نيست.»