۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » رسانه ها » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 38863
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
  • ارسال توسط :
درس هایی از حادثه کرمان !
درس هایی از حادثه کرمان !

درس هایی از حادثه کرمان !

دولت و سایر نهادهای مرتبط چون صدا و سیما تا چه اندازه دچار انفعال خبری و فاقد سیاست رسانه‌ای‌ اند.

جعفر بخشی بی نیاز : چهار سال از شهادت حاج قاسم گذشته. بنای وفاداری مردم برای ابراز ارادت به وی اما همچنان پابرجاست. مزار ساده ی او در سالگشت شهادتش در مزار شهدای کرمان نه با طواف ، که این بار با خون رنگین شد. نزدیک به ۱۰۰ نفر شهید و بیش از ۲۰۰ نفر مجروح در یک عملیات بمب گذاری شده در مسیر ورودی به گلزار شهدای کرمان. از ابتدای این حادثه دلخراش گردش رسانه‌ دچار اشکالات عمده ای بود و نشان داد که دولت و سایر نهادهای مرتبط چون صدا و سیما تا چه اندازه دچار انفعال خبری و فاقد سیاست رسانه‌ای‌ اند و برخی مقامات هم البته چقدر بی منطق و بی جا سخن می گویند و ندانسته اظهار نظر می کنند.

🌐 هنوز دقایقی از فاجعه نگذشته و دقیقا مشخص نیست چه اتفاقی افتاده که هر کس از نماینده مجلس تا مقام ارشد دولتی و البته رسانه های حاضر در محل فاجعه ؛ حادثه را به سبک و شیوه ی خود توصیف می کنند. اولین خبر انفجار گاز است. کمی بعدتر کسی از انفجار چهار بمب می‌گوید. یکی دیگر می‌گوید بمب کنترل از راه دور بوده. یکی دیگر می‌گوید عملیات انتحاری بوده. خلاصه هر کس این فاجعه را از نگاه و نظر خود ارزیابی می کند‌‌. در این میان اما هیچ‌ سازمان رسمی در کشور نیست که یک ستاد ویژه خبری درست کند. اخبار را به درستی و با صحت کامل سازماندهی کرده و خبرهای درست را به افکار عمومی تحویل دهد. و از آن طرف مانع از پخش اخبار نادرست و غلط شود.

🌐 این بی‌‌ برنامگی و آشفتگی رسانه ای البته در کشور و بین مقامات سابقه ای طولانی دارد و در همه حوادث بزرگ ؛ مشابه آن عینا رخ داده و باعث سر درگمی زیانبار خبری شده است. یکی از علل فقدان سیاست خبری اهمیت ندادن دستگاهها و مسئولان ارشد به افکار عمومی و نداشتن درک درست از جامعه و فضای ارتباطی ست. تا رسانه شکل درستی از محتوا و ساختار نداشته باشد و ضرورت آن در جامعه احساس نشود ؛ مقامات رسمی هیچ گاه به آن اهمیت نمی دهند و وجودش را جدی نمی گیرند. اگر رسانه قوی باشد و کارش را به موقع و درست انجام دهد ؛ خبرهای دروغ و غیر واقعی ؛ جایگزین واقعیت و حقیقت نمی شود و ده ها رخداد غیر منتظره از نظرها و واکنش های منفی در پسِ هر حادثه ای به سهولت شکل نمی گیرد.

وقتی از رسانه های خودی غافل می شویم رسانه های بیگانه این قابلیت را دارند که هر خوراک آشغالی را به خورد عوام داده و آنان را با خود همراه کنند.