۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آسیب های اجتماعی » مقاله و یادداشت
  • شناسه : 3770
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
  • ارسال توسط :
حیای مردان، زمینه ساز حجاب و عفاف در زنان
حیای مردان، زمینه ساز حجاب و عفاف در زنان

حیای مردان، زمینه ساز حجاب و عفاف در زنان

امنیت اجتماعی مبنای امنیت روانی و فرهنگی آحاد یک جامعه است

سردار مهدی معصوم بیگی –  فرمانده انتظامی استان اصفهان

بی تردید مردان با ایمان و با حیایی که نگاه خود را از نامحرمان فرو می بندند، زمینه ای را فراهم می آورند تا زنان به حجاب و عفاف خود بیشتر ترغیب شوند و بی دلیل نیست که خداوند ابتدا مردان را به کنترل نگاه شان امر می کند.

این روزها هر وقت صحبت از حجاب به میان می آید همه نگاه‌ها و انتقادات متوجه زن می شود و هیچ حرفی درخصوص حفظ حیا و عفاف در مردان زده نمی شود و رعایت عفت در پوشش، نگاه، کلام و رفتار مردان به حال خود رها شده است. همین موضوع احساس تبعیض قائل شدن بین زن و مرد در جامعه را به وجود آورده و باعث شده این سوال در ذهن برخی از زنان بوجود آید که چرا مردان باید از هر جهت در جامعه آزاد باشند و زنان خود را باید برای اینکه مردان به گناه نیفتند بپوشانند؟!

باید اذعان کرد اگر در یک جامعه فقط از بانوان انتظار داشت رعایت حجاب و عفاف را مدنظر قرار دهند و مردان به حال خود رها شوند آن جامعه نمی‎تواند در موضوع حجاب و عفاف موفق عمل کند.

تجربه نشان داده در طول تاریخ هرگاه مردان جامعه‌ای برای عفت، حیا و حجاب ارزش قائل بوده‌اند زنان آن جامعه نیز با حیا و با عفت بوده‌اند. بی شک در جامعه ای که به حجاب و عفاف هم از جانب بانوان و هم از جانب آقایان اهمیت داده می‎شود آن جامعه از بسیاری آسیب‎ها و معضلات اجتماعی مصون می‎ماند.

کنترل نگاه های هوس آلود

بی دلیل نیست قرآن کریم پیش از آنکه به زنان دستور پوشش و رعایت حجاب داده باشد به مردان امر کرده که حجابی در مقابل چشمانشان قرار دهند.

خداوند در آیه ۳۰ سوره نور می‌فرمایند: «به مردان مؤمن بگو چشم‌های خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند.» این آیه می‌گوید که مردان باید غض بصر داشته باشند.

بر همین اساس است در احکام شرعی، بخشی به نام احکام نگاه‌ وجود دارد که مفصل است، مثلا آقایان مجاز نیستند حتی به محارم خود- البته به غیراز همسر- نیز با قصد لذت نگاه کنند چه برسد به غیرمحارم و نامحرمان، یا مثلا در مورد نگاه به غیرمحارم حتی اگر بدون قصد لذت باشد تنها به دست‌ها و صورت اشکالی ندارد و به غیراز دست‌ها و صورت نیز حرام است. این موضوع نگاه‌کردن یکی از مصداق‌های مهم عفاف مردانه است.

تفاوت نگاه کردن با دیدن

نگاه كردن با دیدن فرق دارد. دیدن، نگاهی گذرا و بدون هدف است كه اغلب دارای عنصر توجه و دقت نیست، چنان كه از فرد بعد از آن سوال شود كه آن رفتار یا حادثه را دیده یا ندیده است، قطعاً جواب خواهد داد ندیده و یا اگر دیده حواسش به تمام زوایای آن نبوده است اما نگاه كردن دارای هدف خاص و با دقت و توجه خاصی همراه است. از نگاه كردن فرد بهره دیگری می جوید و قصد ویژه ای در آن نهفته است.

متاسفانه امروزه یكی از معضل های رفتاری در جامعه ما از بین رفتن حیا در نوع نگاه کردن مردان است. وقتی خانم بد پوششی در خیابان با آرایش های غلیظ و ظاهری زننده راه می رود برخی از آقایان او را با نگاه های هوس آلود خود نشانه می روند، نه نگاهی كه خیال كنید گذرا باشد، بلكه نگاهی كاملاً دقیق و همه جانبه است و یا بهتر است بگوییم در بسیاری از این دست نگاه ها حجب و حیایی وجود ندارد.

روان‌شناسان بر این عقیده اند که «چشم چرانی» یک نوع انحراف روانی است و فرد چشم‌چران هرگز با چند ساعت چشم‌چرانی در روز قانع نمی‌شود و با ادامه‌ این روند به بیماری روانی دیگر به نام (vojeurisme) مبتلا خواهد شد.

متاسفانه مردان جامعه ما یادشان رفته است كه در تعالیم دینی، در قرآن و احادیث معصومان(ع) بارها و بارها سفارش شده كه مردان چشمان خود را به زیر بیندازند و نگاه به زنان نامحرم نکنند که نگاه هوس آلود تیری از تیرهای شیطان است.

البته اگر از بسیاری از این آقایان پرسیده شود كه چرا نگاهی از سر كنجكاوی زیاد به خانم ها می كنند، آنها در پاسخ می گویند پوشش بد این خانم باعث می شود كه به او نگاه کنم؟! پس بنابر این نتیجه می گیریم که هم مردان باید چشمان خود را بر نامحرمان بپوشانند و هم خانم ها با حجاب و پوشش مناسب در جامعه ظاهر شوند.

حجاب و عفاف تنها مختص زنان نیست

در حقیقت باید گفت که حجاب و عفاف مختص زنان نیست و باید هم مرد و هم زن هر دو هم پوشش مناسب داشته و هم با حیا و عفیف باشند. در همین راستا یک رفتارشناس، با بیان اینکه عفاف و حجاب تنها به زنان اختصاص ندارد می گوید: مردان باید هم در کلام، نگاه و رفتار عفاف مردانه داشته باشند و با رعایت ضوابط و معیارهای پوشش، مرزهای حجاب مردانه را مراعات کنند.

“مجید ابهری”، یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای رعایت عفاف مردانه را ایجاد و افزایش امنیت اجتماعی در جامعه می داند و تاکید می کند: امنیت اجتماعی مبنای امنیت روانی و فرهنگی آحاد یک جامعه است. خودداری از آزارهای کلامی و فیزیکی علیه زنان در معابر یکی از نمادهای عفاف مردانه است.

این رفتارشناس تصریح کرد: رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و سایر ابزارهای فرهنگی و اجتماعی باید در خدمت اشاعه عفاف و حجاب قرار بگیرند. نقش الگوهای رفتاری و گروه‌های مرجع فرهنگی نیز در این زمینه غیر قابل انکار است.

دستاورد حیای مردان برای جامعه

یکی از مهمترین دستاوردهای حیا، حجاب و عفاف در مردان را باید در حقیقت زمینه سازی برای ایجاد حجاب و عفاف در زنان دانست. طبیعی است وقتی فروشنده ای جنسی را که عرضه می کند مشتری نداشته باشد بعد از مدتی از فروش آن پشیمان شده و دیگر آن را عرضه نمی کند. خانم های بد پوشش و بی حجاب هم وقتی ببینند که در جامعه مردان اهمیتی به آن ها نمی دهند و هیچ نگاهی زیبایی های آن ها را تعقیب نمی کند کم کم از کرده خود پشیمان می شوند.

مشاهدات ما از رفتار مردان در مقابل افراد بد پوشش در جامعه نشان می دهد وقتی چنین شخصی به مغازه، سینما، بیمارستان، مراکز دولتی، تاکسی و اتوبوس و … می رود مردان نه تنها به آن ها بی اعتنا و بی توجه نیستند بلکه او را بیشتر از یک فرد با حجاب و چادری تحویل می گیرند و کارش را راه می اندازند که همین رفتار مردان انگیزه ای ایجاد می کند تا این گونه زنان کار نا پسند خود را ادامه دهند.

حجاب مردان باید چگونه باشد؟

فقها می‌گویند که نپوشاندن هرکجای بدن توسط مردان به قصد به حرام انداختن دیگران حرام است. حتی برهنه‌کردن بدن به قصد لذت و ریبه در مقابل محارم (به استثنای همسر) یا مردان دیگر هم حرام است.

واضح‌تر می‌توان گفت که مثلا اگر مردی لباس خیلی تنگ و آستین کوتاهی بپوشد تا باعث ایجاد لذت در یک زن محرم (جز همسر) یا نامحرم شود کار حرامی انجام داده و حجابی را که مورد نظر اسلام است رعایت نکرده است. حتی اگر قصدش ایجاد لذت نباشد، ولی بداند که پوشیدن این لباس باعث نگاه همراه با لذت نامحرم می‌شود احتیاط مستحب آن است که آن طور لباس نپوشد.

متأسفانه امروزه بخشی از بازار پوشاک کشور در قبضه لباس‌های نامتعارف مردانه است که پوشیدن آنها می‌تواند باعث ایجاد فساد یا‌‌ همان نگاه همراه با لذت یا ریبه در زنان محرم یا نامحرم شود. اغلب لباس‌ها و شلوارهای تنگ، شلوارهای جین پاره و چاک‌چاک، تی‌شرت‌های آستین‌حلقه‌ای منقش به انواع و اقسام تصاویر نامتعارف و غیراخلاقی، شلوارهایی با فاق خیلی کوتاه یا خیلی بلند، لباس‌هایی با یقه‌های بسیار برهنه‌تر از حد معمول و… نمونه‌هایی از لباس‌هایی هستند که مردان باید حواسشان باشد که‌ مصداق لباس‌هایی نباشند که شرع در مورد پوشیدن آنها حکم به احتیاط داده است.

نقش مردان در حجاب همسران و دخترانشان

حتما دیده اید پدرومادرانی را که وقتی مشکلی دنیوی برای یکی ازفرزندان آنها رخ می دهد، چگونه خود را به آب و آتش می زنند تا آن را حل کنند و این حاکی از مسئولیت پذیری آنهاست و این ویژگی شامل همه افرادی است که فرزندان خود را دوست می دارند و علاقمند به خوشبختی آنها در دنیا هستند.

باید گفت، اولیایی که از ایمان و اعتقاد دینی لازم برخوردارند، علاوه براین که در مقابل مشکلات دنیوی فرزندان خود احساس مسئولیت می کنند به همان اندازه و بلکه بیشتر ازآن در مقابل سعادت اخروی آنان مسئولیت می پذیرند و اگر چیزی سعادت اخروی فرزندانشان را تهدید کند برای رفع آن با تمام وجود کوشش می کنند.

مسئولیت پذیری در مقابل اعضای خانواده یک آموزه قرآنی است و عمل به مقتضای آن، عمل به یک وظیفه دینی به شمار می آید. قرآن کریم در بخشی از سوره تحریم می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان و سنگ ها است، نگه دارید » پس بر مرد به عنوان سرپرست خانواده لازم است اعضای خانواده اش را به سوی تقوا و طاعت الهی سوق دهد و آنها را از معاصی بازدارد و در چنین صورتی است که به وظیفه ایمانی خود در برابر خانواده اش عمل کرده است.

با این وصف وظیفه مردان در برابر حجاب همسران و دخترانشان نیز روشن می شود بنا بر این، مردان با ایمان که غیرتمندی از نشانه های آنهاست، تحت هیچ شرایطی نباید به زنان ودخترانشان اجازه دهند که راه انحرافی بی حجابی را بپیمایند و با بی حجابی خود باعث انحراف دیگران شوند.

مسلم است که اگر هر مردی همسر و یا دختر خود را به رعایت حجاب و عفاف در جامعه ترغیب و تشویق کرده و از عرضه زیبایی هایش برای دیگر مردان نا محرم در جامعه برحذر بدارد قطعاً جامعه ای سالم و پاک خواهیم داشت که مردان و زنان آن راه بندگی خداوند و نیل به کمال و سعادت را طی می کنند و از اطاعت فرامین شیطان که برابر نص صریح قرآن کریم بزرگترین دشمن انسان است سر باز می زنند.

سخن پایانی

در پایان این یادداشت از همه مردان و زنان جامعه ایرانی خود تقاضا دارم کمی در مورد این موضوع تامل کنند که اگر بنده خداوند یکتا هستند که این همه جهان هستی را به این زیبایی خلق کرده و اگر همانطور که روزی از هیچ ما را به وجود آورده دوباره ما را از خاک بیرون خواهد آورد و به حساب و کتاب اعمال مان رسیدگی خواهد کرد و اگر قبول داریم که پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) او بهترین بندگان خداوند در روی زمین بودند پس با خود تصمیم بگیریم که مطیع امر پروردگارمان باشیم و راه و روش پیامبر، ائمه اطهار و اولیای صالحان را در پیش بگیریم و از همین امروز سبک زندگی خود را تغییر دهیم و تیپ و ظاهر خود را به شکل انسان های پاک و صالح درآوریم.#