۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » ارز » اقتصاد » بازار » خدمات اجتماعی » رفاه » سفر » صنعت، معدن و تجارت » قزوین
  • شناسه : 8085
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۳۰
  • ارسال توسط :
بسیاری از تولیدات استان قزوین  طرفداران زیادی در کشور قزاقستان دارد
بسیاری از تولیدات استان قزوین  طرفداران زیادی در کشور قزاقستان دارد

بسیاری از تولیدات استان قزوین طرفداران زیادی در کشور قزاقستان دارد

استان قزوین برای تجار و صادرکنندگان کشور قزاقستان دارای جذابیت‌های فراوان اقتصادی است

مهدی بخشنده ، رییس اتاق بازرگانی استان قزوین دیروز و در جریان بازدید سفیر قزاقستان از چند واحد تولیدی این استان،گفت : قزوین به همراه شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز جزو پنج استان صنعتی کشور محسوب می‌شود و با چهار هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی فعال دارای محصولات متنوع تولیدی است.

وی به دشت قزوین اشاره و یادآور شد: با وجود آن که قزوین کمتر از یک درصد مساحت کشور ایران را دارد اما این دشت طوری طراحی شده که بتواند ۱۰ درصد از نیاز غذایی کشور را تامین کند تا جایی که امروز قزوین در زمینه تولیدات دامی نظیر تخم مرغ و محصولات لبنی جزو استان‌های شاخص کشور محسوب می‌شود.    

به گفته وی، نزدیکی دیدگاه‌های سیاسی قزاقستان با کشور ما، وجود روابط سیاسی مناسب، مرز مشترک این کشور با روسیه و چین، عضویت در سازمان تجارت جهانی، راه داشتن با دریای خزر به همراه وجود ظرفیت‌های بالقوه از علت‌های مهم ایران و استان قزوین برای همکاری و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر با کشور قزاقستان است.

 بخشنده تصریح کرد: ایجاد ارزش افزوده برروی کالاهای قزاقستان، جذب نیروی کار در دو سطح ساده و نیمه ماهر، تقویت شرکت‌های توزیع و حمل و نقل برای این کشور و همچنین ارتقا نقش کریدوری و لجستیکی قزاستان از جمله مزیت‌های ایران برای کشور قزاستان محسوب می‌شود.

وی ، بندر آکتائو قزاقستان را نزدیکترین مکان به مرزهای آبی کشور ما دانست و گفت: قزوین با بنادر انزلی ۲ و نوشهر نیز ۳.۵ ساعت فاصله دارد و به همین لحاظ کریدور خوبی برای صادرات محصولات برای سایر کشورهای cis باشد.

این مسوول بازرگانی، وجود صنایع غذایی و تبدیلی بخش کشاورزی، ایجاد نیروگاه های سبز و احداث کارخانه تولید مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی نیز از جمله فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری استان در بندر آکتائو به شمار می رود.

اسخت اورازبای هم تاکید کرد: بدون تردید، قزوین یکی از شاخص‌ترین و پیشرفته‌ترین استان‌های ایران به لحاظ صنعتی، کشاورزی و حتی گردشگری است و با توجه به وجود ظرفیت‌های قابل توجه آن، ما نیز تمایل داریم تا دامنه همکاری‌های خود را با این منطقه از ایران گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه قزاقستان پس از کسب استقلال خود و طی سه دهه گذشته هیچ کاری که باعث ناراحتی کشور دوست و همسایه خود، یعنی ایران شود را انجام نداده و در طول سخت‌ترین شرایط تحریمی این کشور از سوی آمریکا نیز همکاری‌های لازم را با کشور شما داشته است.

سفیر قزاقستان با اشاره به بازدید خود از استان گلستان، اظهار داشت: خوشبختانه مسوولان این استان با توجه به نزدیکی آنان به کشور ما از طریق مرز آبی تمایل فراوانی برای تبادلات کالا دارند اما به نظر می‌رسد وجود ظرفیت‌های فراوان در استان قزوین، طوری است که می‌شود کارهای زیادی را انجام داد تا جایی که به عنوان مثال محصولاتی مانند سیب که طرفداران زیادی را در کشور ما و به خصوص روسیه دارد از این نقطه به کشور ما صادر شود.

اورازبای، قزاقستان را در بین پنج کشور واقع شده در اوراسیا را مجهز و قوی توصیف کرد و افزود: بسیاری از تولیدات کشور ایران و حتی استان قزوین طرفداران زیادی در کشور قزاقستان دارد به خصوص آنکه زمینه مناسب آنها برای صادرات به سایر مناطق جهان از کشور ما نیز فراهم است اما باید زمینه حضور این نوع کالاها را بتوانیم در قزاقستان فراهم کنیم.

سفیر قزاقستان در ایران خاطرنشان کرد: طی ۲۷ سالی که از استقلال کشور ما از شوروی سابق می‌گذرد تاکنون ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در آن صورت گرفته که این میزان ۷۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده که طی این مدت وارد کشورهای آسیای میانه شده است.

به گفته وی، این مساله بیانگر آن است که با توجه به شرایط و مقررات موجود قزاقستان، این کشور ثبات خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده تا جایی که قوانین کشور ما ضمانت تمامی سرمایه‌گذاری‌های خارجی را برعهده دارد.  

اورازبای تصریح کرد: کشور قزاقستان توانسته ضمن جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی، رابطه اقتصادی خوبی را با تمامی کشورهای جهان ایجاد کند تا جایی که براساس سیاست‌های کشور ما، در حال حاضر هیچ دشمنی در دنیا نداریم و در این میان ایران به لحاظ نزدیکی با تاریخی و تمدن ما، از جایگاه خوبی برخوردار است که باید از ظرفیت‌های موجود هر دو کشور استفاده‌های بهینه‌ای صورت پذیرد.