۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » دانش و فناوری » علم و دانش
  • شناسه : 20280
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
  • ارسال توسط :
یادگیری در عصر کرونا تعطیلی بردار نیست
یادگیری در عصر کرونا تعطیلی بردار نیست
دکتر منصور غلامی؛

یادگیری در عصر کرونا تعطیلی بردار نیست

«یادگیری»، بزرگترین قابلیت انسان برای زندگی بهتر است.

یک سال از ظهور ویروس کووید ۱۹ گذشته است. ویروسی که با همه کوچکی­‌اش، بزرگترین نظام­‌های سیاسی، اقتصادی و درمانی را به طور اساسی به چالش کشیده است. در این میان اما نهادهای مرتبط با آموزش و یادگیری شرایط بسیار ویژه‌­ای را تجربه کرده‌­اند. به گزارش “وقایع خبری” ، وزیر علوم در پیامی درخصوص کنفرانس آموزش و توسعه منابع انسانی در عصر کرونا گفت: یادگیری در عصر کرونا تعطیلی‌بردار نیست.
 دکتر منصور غلامی در پیام خود افزود: یک سال از ظهور ویروس کووید ۱۹ گذشته است. ویروسی که با همه کوچکی‌اش، بزرگترین نظام‌‌های سیاسی، اقتصادی و درمانی را به طور اساسی به چالش کشیده است. در این میان اما نهادهای مرتبط با آموزش و یادگیری شرایط بسیار ویژه‌‌ای را تجربه کرده‌‌اند. به طوری که در برخی  از کشورها از جمله کشور خودمان با وجود کاستی‌‌های فراوان در زیرساخت‌‌های فرهنگی، فنی و مدیریتی گویی ناچار شدیم ره صد ساله را یک شبه بپیماییم.
وی گفت: کمبودهای فراوان در راستای تحقق هدف‌‌های آموزشی و پرورشی داشتیم و داریم؛ طراحی‌‌های آموزشی متناسب با شرایط؛ راه درازی در پیش داشته و دارد، بدنه و کادر آموزشی قریب به یک میلیون نفری در نهادهای رسمی آموزش اساساً به این سرعت آمادگی لازم را برای ورود به این دنیای جدید نداشته و آموزش‌‌های لازم را ندیده بودند. مسائل و نقص‌‌های فنی ناشی از بستر اینترنت و پهنای باند و نرم‌افزارها همه به خودی خود مزید بر علت بود.
به گفته غلامی، با این احوال جریان آموزش و توسعه تعطیل نشد و تا حد زیادی توانست خود را با جریان تغییرات همسو و هماهنگ کند و این همه محقق نمی‌‌شد اگر جریان‌‌های خلاق و نوآوری و کار جهادی و مسئولانه در جای جای نظام‌‌های مرتبط با آموزش و توسعه در سطح کشور در حرکت نبود و امروز جای بسی خرسندی است که یکی از این مبتکران جریان‌‌ساز که سکاندار آموزش و توسعه سرمایه انسانی است و در قالب انجمن علمی آموزش و توسعه فعالیت می‌‌کند، علی‌‌رغم محدودیت‌‌های فراوان، دست از تلاش و تکاپو برنداشته و در تداوم بیش از یک دهه فعالیت مستمر و مؤثر تریبون آموزش و توسعه سرمایه انسانی را برای بسط و پراکنش دانش‌‌های کاربردی در جهت توسعه یادگیری در کشور فعال نگه داشته است؛ جا دارد به نمایندگی جامعه علمی‌‌کشور پاسدار این گونه تلاش‌‌های ارزشمند و اثربخش باشم و برای متولیان آن آرزوی توفیق روزافزون کنم.

وزیر علوم اظهار داشت: وقتی به مفاهیم عمیقی همچون آموزش و یادگیری می‌‌اندیشیم، آنچه مسلم است و نباید از نظر دور داشت، نیاز به یادگیری است. بر اساس تجربیات و مطالعات متعدد «یادگیری»، بزرگترین قابلیت انسان برای زندگی بهتر است؛ به عبارت دیگر همه موجودات و بویژه انسان تنها با یادگیری است که می‌‌تواند، زیستن و چگونه زیستن را بیاموزد، از مباحث متعدد فکری و فلسفی تا روابط بین فردی و حتی مدیریت بر خویشتن همه و همه نیازمند یادگیری است و در این میان اما آنچه بیش از پیش ملموس است، شایستگی‌‌های انسان است برای تولید ثروت؛ برای توفیق در کسب و کار و همراهی برای حرکت چرخ‌‌های اقتصادی کشور. وی خاطرنشان کرد: واضح است که وقتی از سرمایه‌‌های انسانی سخن می‌‌گوییم، مقصود چکیده دانش‌‌ها و تجربیات و ویژگی‌‌های منحصر به فرد افراد جامعه است. برای این که با کاربست آنها جریان تولید و اقتصاد کشور و سازمان‌‌های مختلف فعال در آن به سوی ارزش‌‌افزایی حرکت کند و روشن است که اصطلاح «سرمایه‌‌های انسانی» بیش از بودن؛ با شدن قرابت دارد و این یعنی انسان‌‌ها بدون آموزش و به خودی خود سرمایه نیستند بلکه باید یک جریان هدفمند، درست و بهنگام به «سرمایه شدن» انسان‌‌ها کمک کند و این جریان همان سازوکارهای آموزش و توسعه است. خواه در نهادهای رسمی آموزشی و پرورشی در سطوح مختلف از پیش دبستان تا مدارس و تحصیلات عالی و خواه در نهادهای غیررسمی آموزش و یادگیری که در بستر جامعه در قالب مراکز آموزشی درون سازمان‌‌های دولتی و خصوصی و صنعتی و خدماتی و … فعالیت می‌‌کنند.
وی در ادامه اظهار داشت: از آنجا که جریان «سرمایه شدن» انسان‌‌ها کاری کلیدی و همیشگی است، کار آموزش افراد برای تبدیل شدن به سرمایه انسانی نیز کاری کلیدی و همیشگی است.

لازم است در کنار توسعه یادگیری‌‌ها در جهت شکوفایی سرمایه‌‌های انسانی به دیگر انواع سرمایه‌‌های نامشهود از جمله سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی هم بیش از پیش توجه کنیم. بطور مثال در بحث سرمایه روانی که در برگیرنده مولفه‌‌های چهارگانه امید، خوشبینی، خودکارآمدی و تاب‌‌آوری است؛ می‌‌دانیم که این مؤلفه‌‌ها به تقویت زیرساخت‌‌های سرمایه انسانی کمک می‌‌کند و در این صورت انتظار می‌‌رود ما یک متخصص یا فرد ماهر در یک رشته خاص داشته باشیم که ضمن تسلط به کار فنی و تخصصی خود، امیدوار هم هست، تاب‌‌آوری خوبی هم دارد و در مسیر حرکت خودکارآمدی و امید را از دست نمی‌‌دهد و این همه قابل یاد دادن و یادگرفتن است.
به گفته غلامی؛ به نظر می‌‌رسد در جهانی با چالش‌‌های فراوان نظیر کرونا و …. توسعه انسان در ابعاد مختلف فنی، روانی، اجتماعی و معنوی باید در دستور کار باشد تا ضمن پیشبرد اهداف و برنامه‌‌های عادی اقتصادی، برآیند انسان‌‌های جامعه از سلامت روانی برخوردار باشند و رضایت‌‌مندی از زندگانی را در سایه توانایی درست اندیشیدن و درست تحلیل کردن به دست آورند. با تکیه بر سلاح تخصص و مهارت و صلاح اخلاق حرفه‌‌ای و سلامت معنوی نقش خود را در این جریان متغیر و پرچالش بیابند و آموختن را همواره اولین وظیفه خود بدانند و تنها در این صورت است که جریان «شدن» در توسعه سرمایه انسانی محقق می‌‌شود.

وزیر علوم بیان داشت: هر کس با هر جایگاه و سطحی از دانش و شغل و طبقه اجتماعی که قرار دارد دمی از آموختن نیاساید؛ چرا که افروزش و گدازش جان که اصل و اساس هستی آدمی است تنها با آموختن محقق می‌‌شود و توجیه دیگرش که در ارجمندی جایگاه دانش است و بالطبع این گونه اقدامات و گردهمایی‌‌های علمی، مأموریت دارند که همین آموزه را در گوش ما بخوانند تا هیچ گاه از دانش دور نباشیم و باور کنیم که مقام دانایی که مسیری الهی است همواره از مسیر دانش‌اندوزی و یادگیری می‌‌گذرد.