۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » حوادث » نیروهای مسلح » نیروی انتظامی
  • شناسه : 2374
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۸:۳۷
  • ارسال توسط :
کودکان قربانیان بی‎دفاع سارقین و مزاحمین
کودکان قربانیان بی‎دفاع سارقین و مزاحمین

کودکان قربانیان بی‎دفاع سارقین و مزاحمین

کودکان موجودات پاک و معصومی هستند که با توجه به تجربه اندکشان از زندگی به راحتی فریب می خورند.

یادداشت از : سردار «علیرضا لطفی» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ

یکی از تأثربرانگیزترین موضوعاتی که پلیس آگاهی در اجرای مأموریت‌های محوله خود با آن روبه‌رو است رسیدگی به جرائمی است که قربانیان آن کودکان می‌باشند. این موضوع از آن جهت آزاردهنده و دلخراش است که قربانیان این پرونده‌ها هیچ نقشی در اتفاقات رخ داده نداشته و در واقع هم قربانی رذالت مجرمین و هم غفلت والدین خود می‌باشند. پلیس آگاهی همواره در جهت مقابله با مجرمین گام برداشته و آمار بالای کشفیات پلیس نیز در خصوص جرائم جنائی و همچنین انواع سرقت مهر تاییدی بر این ادعا می‌باشد. اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست دستگیری و مجازات مجرم تنها بخش کوچکی از آسیب‌ها و صدمات روحی وارده بر خانواده و فرزندان شما را جبران می‌نماید و خواسته ما به عنوان یک پلیس تخصصی که با انواع جرائم سرو کار دارد پیشگیری از وقوع این دست جرائم و آسیب‌ها می‌باشد و پیشگیری تنها با آگاهی و هوشیاری والدین امکان پذیر می‌باشد. هشدار‌های پیش رو تلاشی است در جهت آگاه‌سازی والدین و کاهش وقوعات جرائم مرتبط با کودکان:

– همراه داشتن زیورآلات و دوچرخه گران‎بها برای کودکان تنها دردسرساز است و بچه‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

– هنگامی که بچه‌ها را برای بازی به پارک می‌برید، زیورآلات آن‌ها را در منزل نگه دارید.

– فرزندانتان را همراه با زیورآلات گران‎بها در کوچه و خیابان رها نکنید.

– از فرستادن کودکان خردسال خود به اماکن خرید مانند نانوایی و سوپرمارکت خودداری کنید.

– اجازه ندهید کودکانتان بدون حضور شما برای بازی به پارک مراجعه نمایند.

– از فرستادن فرزند خود به خانه دوستان و اقوام بدون حضور و نظارت خودتان خودداری کنید.

– در صورت بازی فرزندتان با فرزندان سایر همسایه‌ها در پارکینگ یا محوطه محل سکونت، در بازه‌های زمانی مشخص به بهانه‌های مختلف، به آن‌ها سر بزنید و آن‌ها را برای ساعات طولانی تنها رها نکنید.

– به تغییرات رفتاری و خلقی ناگهانی درکودکتان بی توجه نباشید.

– با توجه به مراجعه سارقین و مزاحمین به درب مجتمع‌های مسکونی و شناسایی واحد‌هایی که کودک، تنها در آنجا حضور دارد به کودکانتان آموزش بدهید در صورت بروز هرگونه مشکل یا مزاحمت یا تماس‌های مشکوک با تلفن همراه شما یا شماره مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند.

– به کودکانتان آموزش بدهید تنها ویژگی آدم‌های بد ظاهر زشت و کثیف آن‌ها نیست و برخی اوقات افراد مزاحم یا سارقین با ظاهری شبیه آدم‌های مورد اعتماد کودک یا در دامنه سنی پدربزرگ و مادربزرگ نسبت به ربایش کودک یا زیورآلات گران‌بهای وی اقدام می‌نمایند و لازم است تا ملاک کودک درخواست‌های نادرست، ناراحت کننده وغیرمنطقی آن‌ها باشد.

– به کودک آموزش بدهید تنها افراد مورد اعتماد، والدین و اعضای درجه یک خانواده می‌باشند و در برخورد با سایر افراد باید محتاط بود و کوچکترین مورد ناراحت کننده‌ای را به والدین یا معلم اطلاع داد.

– هرگز اجازه ندهید کودکان خردسال شما قبل از آمدن سرویس مدرسه یا مهد تنها دم در منتظر بمانند. در مواردی فرد آزارگر با مشاهده کودک دانش آموز به وی مراجعه و تنها با گفتن این جمله که سرویس مدرسه‌ات خراب شده و امروز من تو را به مدرسه می‌برم. اعتماد کودک را جلب ونسبت به ربایش و آزار وی اقدام نموده است.

– به کودکتان بیاموزید از انتقال اطلاعات شخصی و خانوادگی و مسائل مربوط به ساعات حضور یا عدم حضور شما به افراد ناشناسی که با تلفن تماس می‌گیرند، خودداری کند.

– به کودکتان بیاموزید در صورت مواجهه با مزاحمت فرد غریبه در خیابان یا پارک با ایجاد سر و صدا اطرافیان را متوجه خود سازد و با فریاداعلام کند این فرد را نمی‌شناسد و از هر حرکتی برای رهاسازی خود استفاده نماید.

– با توجه به اینکه بسیاری از آزارگران انتظار مقاومت از سوی کودک را ندارند کوچکترین مقاومت و سرو صدا از سوی کودک موجبات هراس و فرار فرد مزاحم را فراهم می‌سازد.

– با توجه به اینکه برخی منحرفین در زمان بازگشت دانش آموزان از مدرسه به خانه، سر راه آنان قرار گرفته و با شگرد نشان دادن پرنده یا حیوان کوچک خانگی به کودک و وعده بخشیدن آن به قربانی، او را فریب داده و به داخل منزل خود می‌کشانند به فرزندتان آموزش بدهید که هرگز با وعده دیدن پرنده یا حیوانات خانگی مانند گربه و خرگوش با افراد غریبه همراه نشوند.

کودکان موجودات پاک و معصومی هستند که با توجه به تجربه اندکشان از زندگی به راحتی فریب خورده و مورد آزار یا دستبرد قرار می‌گیرند و این وظیفه ما بزرگترهاست تا با احساس مسئولیت و هوشیاری از وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر روحی، جسمی و عاطفی به آنان جلوگیری نماییم.