۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » جامعه » قزوین
  • شناسه : 31826
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا
می‌خواهم دانا بمیرم و تا آخرین نفس دانستنی‌ها را بیاموزم
می‌خواهم دانا بمیرم و تا آخرین نفس دانستنی‌ها را بیاموزم
دکتر باقر ساروخانی:

می‌خواهم دانا بمیرم و تا آخرین نفس دانستنی‌ها را بیاموزم

تنها انسان‌هایی که از شکست نترسند با دستان خود راه‌های پیشرفت را هموار خواهند کرد .

پدر جامعه‌شناسی ارتباطات در ایران گفت: سواد فقط منوط به درس خواندن نیست بلکه باید توانمندی‌های ارتباطی، اعتقادی، عاطفی و رسانه‌ای هم در دانش‌آموزان تقویت شود بنابراین آموزش و پرورش نیازمند بازسازی عمیق و مجدد است و مدرسه باید جایگاه مهر و نور و عاطفه شود.

دکتر باقر ساروخانی در مراسم تجلیل و تکریم از وی که از سوی بنیاد نخبگان استان قزوین دوشنبه شب هفتم شهریور ۱۴۰۱ در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: جامعه ایران هشیار، بیدار و وفادار است و زحمتی در آن از بین نخواهد رفت و جامعه با تجلیل و تکریم اندیشمندان، آن‌ها را به حافظه تاریخی خود خواهد سپرد.

وی با تجلیل از بنیاد نخبگان عنوان کرد: بنیاد نخبگان بهترین رسالت را بر عهده دارد تا فردای ایران را آباد و سرافراز بسازد. در طول تاریخ بشر توسعه با نفت و گاز و پول رقم نمی‌خورد بلکه انسان‌ها مدار توسعه هستند و ما باید به ارزش انسان‌ها ایمان بیاوریم.

این فرهیخته گفت: توسعه به همراه نخبگان تعریف می‌شود و نخبگان در پرتو ۲ عنصر فرد و جامعه تعریف می‌شوند و تنها انسان‌هایی که از شکست نترسند با دستان خود راه‌های پیشرفت را هموار خواهند کرد و این‌ها باید بدانند پیشرفت آسان نیست و مسیری پر از سنگلاخ است.

دکتر ساروخانی اظهار کرد: انسان‌هایی که آموزش دیده و پرورش یافته‌اند به خاک خود وفادار خواهند بود. ایران خاک پاک من و قزوین پایگاه زندگی من است و تا پای جان به آن مباهات خواهم کرد.

وی گفت: نخبگان و دانش‌آموختگان باید به سرزمین خود وفادار باشند و نسبت به شعائر و مناسک ایرانی بی‌قید نشوند! مبادا جوانان ایرانیت را مقدس ندانند و سرزمین‌های دیگر را موعود خود بدانند.

این فرهیخته‌ قزوینی تصریح کرد: فراموش نکنیم که انسان‌ها باید ساخته شوند، برای این کار کارگاه اول خانواده و کارگاه دوم مدرسه و کارگاه سوم رسانه است که وظیفه این انسان‌سازی را بر عهده دارند تا افراد در پرتو دانش پردازش شوند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است توجه کنیم که مبادا مادران و معلمان آموزش و پرورش را تحمیل کنند، بلکه باید با ابزار هنر، شوق و ذوق آموزش را در کودکان و نوجوانان ایجاد کنند. معلم اگر بتواند هنر اندیشیدن ایجاد کند در جانشینی انبیا قرار می‌گیرد. 

این استاد جامعه‌شناسی عنوان کرد: سواد فقط منوط به درس خواندن نیست بلکه باید توانمندی‌های ارتباطی، اعتقادی، عاطفی و رسانه‌ای هم در دانش‌آموزان تقویت شود بنابراین آموزش و پرورش نیازمند بازسازی عمیق و مجدد است و مدرسه باید جایگاه مهر و نور و عاطفه شود. انسانی که تواناست و آموزش دیده اگر انگیزه نگیرد، غارت نیروی انسانی اتفاق افتاده است. 

وی در ارتباط با این مراسم تجلیل گفت: خانواده من قدرت اقتصادی نداشت و من اینک تکریم می‌شوم چون زندگی‌ام در تلاش، تکاپو، استقامت، پایداری و خدمت به جامعه خلاصه شده است. شبی بدون اندیشه نخوابیدم و همواره دغدغه‌ی دانش داشتم. می‌خواهم دانا بمیرم و تا آخرین نفس دانستنی‌ها را بیاموزم.

دکتر ساروخانی در پایان تصریح کرد: افتخار می‌کنم‌ که همواره در کنار تلاش و پشتکارم، جامعه‌ای سپاسگزار و بینا همواره همراه من بودند. فرهیختگی و نخبگی در پرتو انسان‌های توانا و جامعه‌ای قدردان اتفاق می‌افتد و جامعه باید بستر فیزیکی برای تولید، توزیع و افزایش نخبگان فراهم کند.