۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آسیب های اجتماعی » جامعه
  • شناسه : 7070
  • ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۸:۰۸
  • ارسال توسط :
من نمی‌دانم چه کسی از متلاشی شدن کشور سود می‌برد
من نمی‌دانم چه کسی از متلاشی شدن کشور سود می‌برد
عماد افروغ، استاد جامعه‌شناسی و

من نمی‌دانم چه کسی از متلاشی شدن کشور سود می‌برد

رادیکالیسم در جامعه ما ریشه دوانده است

عماد افروغ، استاد جامعه‌شناسی و فعال سیاسی در گفت‌‌وگو با پایگاه خبری جماران، فضای جامعه و سیاست ایران را رادیکال توصیف کرد و گفت: رادیکالیسم در جامعه ما ریشه دوانده است؛ از این رادیکالیسم هم می‎توان قرائت چپگرایانه و هم می‌‏توان قرائت به اصطلاح محافظه‌کارانه داشت؛ جامعه ما یا به سمت تفکیک می‎رود یا به سمت اقتدارگرایی و انسجام.

این نماینده پیشین مجلس با تأکید بر اینکه در فضای کنونی همه چیز رادیکالیزه شده است، گفت: همه تفسیرها بوی افراط می‎دهد؛ چه تفسیر سیاسی، چه تفسیر امنیتی، چه تفسیر فرهنگی، چه تفسیر اقتصادی، انگار در این ۴۰ سال در مملکت هیچ کاری انجام نشده و هیچ چیز مثبتی در این جامعه نداریم. همه کسانی که تا دیروز سکوت اختیار کرده بودند و مصلحت‌اندیش شده بودند، معترض و نقاد شده‎اند. ناگهان می‌آیند چنان ندای اعتراض سر می‎دهند که انگار در این ۴۰ سال ما در حال احتضار بوده‎ایم. این نشان می‎دهد که در فرهنگ سیاسی چپ و راست ما یک ناپختگی وجود دارد.

وی افزود: نهادهای مدنی دینی ما سال‌هاست ساکتند اما دفعتاً بیرون آمده‌‌اند. شما به هر شبکه اجتماعی که نگاه می‎اندازید، می‎بینید که یک روحانی آمده و دارد انتقادهای تند می‏‌کند. این انتقادها خیلی خوب است اما تا دیروز کجا بودید؟ اگر یک نقد مستمر سازنده و مستدل وجود داشت، اوضاع به این شکل درنمی‌‏آمد که هر دولتی و هر طوری که خواست بتواند بتازد و آن نظارت‎های تاریخی اعم از روشنفکری، غیرروشنفکری و حوزوی وجود نداشته باشد.

افروغ با تأکید بر اینکه باید جلوی رادیکالیزه شدن را گرفت، گفت: این رادیکالیزه شدن فعلی می‌تواند به متلاشی شدن نظام، متلاشی شدن اجتماعی و یک آنارشیسم بینجامد. او با بیان اینکه فکر نکنید که ترس دوام می‌‌آورد، گفت: ترس در نهایت منجر به طغیان می‎شود. ما به یک رجعت نیاز داریم؛ اگر امروز رجعت کنیم بهتر از فرداست، فردا دیر می‌شود. من نگران این نیستم که فردا انقلاب می‎شود یا به تعبیر امام یک یوم الله اتفاق می‎افتد. اما انقلاب نمی‌شود؛ انقلاب سازماندهی و رهبری دارد. ما هم با شناختی که از مردم ایران داریم، می‎دانیم که اگر انقلاب شود چه صبغه‎ای خواهد داشت. اما انقلاب نمی‎شود بلکه کشور متلاشی می‎شود.

افروغ در پایان گفت: من نمی‌دانم چه کسی از متلاشی شدن کشور سود می‌برد. باید جلوی فضای رادیکالیسم را گرفت. اما برای جلوگیری از آن اول باید ریشه‌یابی کرد و سپس به مبانی انقلاب اسلامی بازگردیم.