۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » تغذیه » درمان
  • شناسه : 16789
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
  • ارسال توسط :
مبتلایان به کرونا در دوره نقاهت ورزش و تغذیه سالم را فراموش نکنند
مبتلایان به کرونا در دوره نقاهت ورزش و تغذیه سالم را فراموش نکنند

مبتلایان به کرونا در دوره نقاهت ورزش و تغذیه سالم را فراموش نکنند

بهبود یافتگان از بیماری کرونا به طور معمول با کمبود انرژی، نفس نفس زدن و بی اشتهایی مواجه می‌شوند .

بهبود یافتگان از بیماری کرونا به طور معمول با کمبود انرژی، نفس نفس زدن و بی اشتهایی مواجه می‌شوند به طوری که این افراد در زمان بهبودی و بازگشت به حالت سابق نیاز دارند تا با افزایش میزان ایمنی بدن خود بهبودی کامل را بدست آورند، در همین راستا مصرف مواد غذایی مغذی در هر وعده غذایی می‌تواند تأثیرگذار باشد.
تضعیف ماهیچه شایع‌ترین عارضه بیماری کووید ۱۹ است که در ۵۰ درصد بیماران رخ می‌دهد و می‌تواند به طورجدی زمان بهبودی را کاهش دهد، بنابر این با حرکات استقامتی و تمرین‌های مبتنی بر استقامت، پیاده روی، تقویت قسمت تحتانی بدن، ورزش‌های بازو و شانه می‌توان از تضعیف ماهیچه‌های بدن جلوگیری کرد.
بهبود یافتگان کرونا پروتئین را در الویت قرار دهند، پروتئین برای ساخت، ترمیم و حفظ ماهیچه‌ها و همچنین برای حمایت از سیستم ایمنی بدن لازم است.
اشتهای بهبود یافتگان از کرونا در دوره نقاهت کاهش می‌یابد بنابراین این افراد باید مصرف ویتامین و مواد معدنی را افزایش دهند.
ویتامین A، C، D و E و روی برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم هستند بنابراین شیر، ماهی‌های چرب، میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل و لوبیا باید در رژیم غذایی قرار گیرد.
ویتامین D: در سبزیجات با برگ‌های سبزمانند کلم پیچ، اسفناج و خانواده سبزی خوردن وجود دارد.
تخم مرغ: تخم مرغ و تخم پرندگانی مانندکبک، غاز و اردک نه تنها بهترین منبع برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن است بلکه به دلیل دارا بودن مواد مغذی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود جراحات شود.
ماهی‌ها: ماهی‌ها و به خصوص ماهی‌های چرب مانند سالمون بهترین منبع پروتئین، ویتامین‌های گروه B، سلنیوم، آهن، روی و اسید‌های چرب امگا ۳ هستند و چربی‌های امگا ۳ باعث بهبود جراحات، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهابات بدن در فرآیند ریکاوری می‌شود.
آجیل‌ها و دانه‌ها: آجیل‌ها مانند بادام، گردو و دانه‌هایی مانند تخمه آفتاب گردان و شاهدانه بهترین گزینه برای استفاده در فرآیند ریکاوری هستند. آجیل‌ها و دانه‌ها غنی از پروتئین گیاهی، چربی‌های مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که می‌توانند باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن شوند.
گوشت ماکیان: گوشت ماکیان یا پرندگان اهلی منبع غنی از آمینو اسید است که نقش مهمی در ترمیم جراحات و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد.
سبزیجات صلیبی: سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم و جوانه بروکسل در خانواده سبزیجات صلیبی قرار می‌گیرند. این سبزیجات می‌توانند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشند و التهاب در بدن را کاهش دهند
استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه و مصرف منظم صبحانه و ۲ تا ۳ میان وعده برای تأمین بهتر انرژی و ریز مغذی‌های مورد نیاز.
بهتر است فرد در دوره ریکاوری از استعمال دخانیات اجتناب کند.
همچنین کمبود خواب شبانه نیز تأثیر منفی بر ترمیم سیستم ایمنی و تنظیم فشار خون دارد. خواب کافی و همچنین حرکات سبک ورزشی باعث محافظت از سلول‌های ایمنی می‌شود.