۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » ارز » اقتصاد » بازار » قزوین
  • شناسه : 7898
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
  • ارسال توسط :
صادرکننده را قربانی نکنید
صادرکننده را قربانی نکنید

صادرکننده را قربانی نکنید

نفس صادرکننده واقعی به شماره افتاده است

جلسه اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین سه شنبه شب در یکی از شرکت های تولیدی در شهرک صنعتی کاسپین قزوین برگزار شد.

در این جلسه که سعید نبیل رئیس سازمان صمت استان قزوین، مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی استان، مهدی عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان، حسین زکی زاده مدیرکل اقتصادی استانداری قزوین و رضایی مدیرعامل شهرک صنعتی کاسپین هم حضور داشتند در خصوص هماهنگی برای سفر یک روزه وزیر صنعت به استان و مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تبادل نظر شد.

مهدی بخشنده در این جلسه گفت : در شرایط سخت اقتصادی هر روز شاهد مقرراتی هستیم که به ضرر صادرکننده و تولیدکننده است و این رویکرد همه ما را نگران کرده است.

وی بیان کرد: در هیچ کجای دنیا از صادرکننده مالیات دریافت نمی‌شود تا زمینه رونق آن مهیا شود اما در کشور ما در بدترین شرایط اقتصادی همچنان صادرکنندگان باید مالیات بدهند و ارزش افزوده خود را نیز ماه‌ها بعد دریافت کنند.

صادرکننده نمونه کشور در ادامه تصریح کرد: هر روز یک بخشنامه جدید را ابلاغ می‌کنند که نه تنها تسهیل گر نیست بلکه مانع تولید و صادرات است و با این وضعیت به نظر می‌رسد می‌خواهند صادرکننده را با تصمیمات غلط خود قربانی کنند.

بخشنده اظهار داشت: در شرایطی که صادرکننده باید از شش ماه قبل برای پیدا کردن مشتری و عقد قرارداد اقدام کند در یک تصمیم عجولانه می‌بینیم که جلوی صادرات محصولی را گرفته اند که شما قراردادش را قبلاً بسته اید و با این کار هم به صادرکننده لطمه می‌زنند و هم بی اعتمادی را در میان مشتریان خارجی دامن می‌زنند که این روند بسیار چالش برانگیز است و ما را از دایره رقابت خارج می‌کند.

وی گفت: با شرایط کنونی نفس صادرکننده واقعی به شماره افتاده و واسطه‌ها بیشتر سود می‌کنند و به نظر می‌رسد دیگر آوردن سرمایه به تولید و صادرات مقرون به صرفه نباشد و این خسارت ها را باید مسئولان جوابگو باشند.

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین تصریح کرد: وقتی بانک‌ها به سپرده‌ها ۲۰ درصد سود می‌دهند و تولیدکننده با هزاران مشکل زیر ۱۰ رصد هم سود نمی‌کند عقل و منطق حکم می‌کند ما هم کار و تولید و صادرات را رها و تعطیل کرده و سراغ دلالی و فقط سپرده گذاری در بانک کنیم.

بخشنده اظهار داشت: سیاست‌های غلط ما صادرکنندگان را دچار چالش و بحران کرده و اعلام خطر می‌کنیم صادرکنندگان واقعی در آستانه بحران و کاهش صادرات خود به صفر هستند و این روند نگران کننده است.

وی اضافه کرد: در سال‌های دور که شرایط اقتصادی بهتر بود همراهی دولتی‌های بیشتر بود و نگران مالیات نبودیم اما امروز که به سختی تولید و صادرات خود را حفظ کرده‌ایم و در ده‌ها نقطه هزینه می‌پردازیم بازهم باید مالیات‌های غیر واقعی پرداخت کنیم که این مسائل بزرگترین مانع تولید و صادرات است.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین یادآور شد: در صادرات هیچ چشم اندازی نمی‌بینیم و به تدریج مشتریان خود را از دست می‌دهیم و اگر دولت از صدور بخشنامه‌های یک شبه خود دست برندارد باید منتظر عواقب آن باشد.

بخشنده اضافه کرد: معلوم نیست رئیس جمهور و یا وزیر صنعت از چالش‌ها و مشکلات صادرکنندگان خبری ندارند و یا با آگاهی با این موارد کنار آمده‌اند که در این صورت باید منتظر نابودی صادرات باشند.

وی اظهار داشت: امیدواریم مسئولان عالیرتبه کشوری صدای تولیدکننده و صادرکننده را بشنوند و تا دیر نشده برای حل چالش‌ها تصمیم کارشناسی بگیرند.

در ادامه جعفر زاده از دیگر صادرکنندگان نمونه استان اظهارداشت: آمار مجوزهای تأسیس صادر شده باید نسبت به پروانه بهره برداری حدود ۲۰ درصد باشد و به نظر می‌رسد حدود ۸۰ درصد به دلیل سختی راه از ادامه کار باز می‌مانند.

وی بیان کرد: در میان بیش از ۳ هزار واحد صنعتی استان قزوین تنها ۲۸۲ صادرکننده شاخص و فعال داریم که نشان می‌دهد این مسیر بسیار سخت و طاقت فرساست و گرفتن جواز هم سختی دیگری دارد.

جعفرزاده تصریح کرد: اینکه در یک روز از چند صادرکننده نمونه تجلیل کنیم نمی‌تواند مشکل گشا باشد زیرا اولاً هر صادرکننده‌ای در جای خود نمونه است زیرا هر کسی شرایط خاص خود را دارد و نکته دوم آنکه رقابت با خارجی‌هایی که از حمایت‌های قابل توجه دولت‌های خود برخوردارند بسیار سخت است.

وی گفت: از دولت انتظار داریم شرایط را برای صادرات مهیا کنند و موانع را بردارند زیرا ما خودمان راه صادرات و تولید و پیدا کردن مشتری و معامله را بلدیم و قادریم به اقتصاد کشور کمک کنیم.