۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » ارز » اقتصاد » بازار
  • شناسه : 20469
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
  • ارسال توسط :
رکوردشکنی تاریخی بیت‌کوین
رکوردشکنی تاریخی بیت‌کوین

رکوردشکنی تاریخی بیت‌کوین

آیا سرمایه‌گذاری در این حوزه برای مردم عادی مطمئن است؟

وقایع خبری-  با افزایش قیمت بیت‌کوین به رقمی حدود ۵۵هزار و ۸۰۰دلار، ارزش کل این رمزارز مهم در بازار به یک تریلیون دلار رسیده است. این موضوع باعث شده که بسیاری از مردم که حتی تخصصی در این زمینه ندارند، سرمایه خود را به بازار بیت‌کوین و سایر رمزارزها منتقل کنند. با این حال، بعضی از کارشناسان از صعود و دوام قیمت رمزارزها اطمینان ندارند و نسبت به کاهش قیمت‌ها هشدار می‌دهند. روند افزایش قیمت بیت‌کوین به‌گونه‌ای بوده که این رمزارز طی ۶‌ماه اخیر، افزایش حدود ۳۶۰درصدی را تجربه کرده است. البته این صعود تا حدی به پذیرش بیت‌کوین از سوی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ نسبت داده می‌شود؛ به‌عنوان مثال، شرکت تسلا که متعلق به ایلان ماسک است، در اوایل سال میلادی جاری، مقداری از پول فیزیکی خود را به بیت‌کوین تبدیل کرد.
همچنین بانک نیویورک ملون به‌عنوان قدیمی‌ترین بانک آمریکا اعلام کرده است که از بیت‌کوین با آغوش گرم استقبال می‌کند. با این حال، بسیاری از بازیگران وال استریت درباره آینده بیت‌کوین متقاعد نشده‌اند. کن گریفین، بنیانگذار Citadel Securities می‌گوید که علاقه‌ای به رمزارز ندارد و پژوهشگران جی‌پی‌مورگان گفته‌اند که این مسابقه ادامه‌دار نخواهد بود.

هشدارهای قابل توجه
رئیس بانک فدرال رزرو بوستون می‌گوید که انتظار دارد در نهایت روند رو به رشد بیت‌کوین پایان یابد.
اریک روزنگرن می‌گوید: «من شخصاً از اینکه بیت‌کوین همچنان در حال رشد است، شگفت‌زده شده‌ام. من تصور می‌کنم که تعدادی از بانک‌های مرکزی ارز دیجیتال را در کنار سایر گزینه‌ها درنظر خواهند داشت. به جز معاملات زیرزمینی چرا مردم باید از بیت‌کوین استفاده کنند؛ بنابراین گمان می‌کنم که در درازمدت قیمت بیت‌کوین کاهش خواهد یافت».
تحلیل‌گران بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان هم معتقدند که کانال ۵۰ هزار دلاری قیمت بیت‌کوین مسدود خواهد شد و به‌زودی این رمزارز قدیمی وارد روند کاهشی خواهد شد. این در حالی است که آنالیزورهای جی‌پی‌مورگان حدودا ۲‌ماه پیش اعلام کرده بودند که در درازمدت ارزش بیت‌کوین به بیش از ۱۴۰هزار دلار افزایش خواهد یافت.
همچنین، آنالیزورهای بانک جی‌پی‌مورگان تأکید می‌کنند که حجم بیت‌کوین با محدودیت روبه‌روست و ماینرها فقط میزان مشخصی از بیت‌کوین را می‌توانند عرضه کنند.

توصیه‌های یک بیت‌کوینر
سهیل نیکزاد، عضو هیأت مدیره انجمن بلاک‌چین ایران به کسانی که تمایل به خرید رمزارزهای دیجیتال، ازجمله بیت‌کوین دارند توصیه می‌کند که «در ابتدا امنیت پول خود را حفظ کنند؛ به‌عنوان مثال، بیاموزند که چگونه والت بسازند و بک‌آپ بگیرند».
سهیل نیکزاد ادامه می‌دهد: «خریداران باید مواظب کلاهبرداران باشند و آنها را شناسایی کنند. در واقع به کسانی که رمزارز را به قیمت‌های پایین عرضه می‌کنند اطمینان نکنند. همچنین از کسانی که پول را دریافت می‌کنند، اما واگذاری آن را به زمان دیگری موکول می‌کنند بپرهیزند. همچنین کسانی که سکه‌ها و پروژه‌های ناشناس را به خریداران پیشنهاد می‌کنند، مشکوک هستند و لازم است که با افراد خبره مشورت شود».
نیکزاد که بیشتر علاقه‌مند است با عنوان «بیت‌کوینر» معرفی شود تا عناوین دیگر، می‌گوید: «کسانی که قصد خرید بیت‌کوین و نگهداری آن به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت دارند، نیازی به تخصص خاصی ندارند و فقط کافی است که از صحت معامله اطمینان داشته باشند، اما اگر کسی به‌صورت حرفه‌ای می‌خواهد وارد این کار شود حتما نیاز به آموزش و تخصص دارد. این افراد همان کسانی هستند که متناسب با نوسانات بازار اقدام به خرید و فروش ارزهای مختلف دیجیتال می‌کنند».
پیش‌بینی او از روند قیمت بیت‌کوین در درازمدت افزایشی است، اما می‌گوید «در کوتاه‌مدت ممکن است که بازار دچار ریزش‌های خطرناک هم بشود.» نیکزاد بر این باور است که «بازار رمزارزها را باید به‌عنوان یک بازار پرخطر درنظر گرفت. همچنین مردم نباید بیش از حد روی این نوع سرمایه‌گذاری ریسک کنند. درواقع ممکن است که این افزایش و رشد قیمت در جایی متوقف شود و برخی متضرر شوند».
به‌گفته او اگر مردم قصد سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها را دارند، همه سرمایه خود را وارد بازار نکنند یا زیر بار قرض نروند.

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار همشهری