۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » ارز » اقتصاد » ریاست جمهوری » مجلس شورا ی اسلامی
  • شناسه : 11158
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰:۱۰
  • ارسال توسط :
دولت از نظارت بدش  نمی‌آید
دولت از نظارت بدش  نمی‌آید

دولت از نظارت بدش نمی‌آید

برخی دوستان بیانشان به گونه‌ای نباشد که مردم را دچار شبهه کنند.

رئیس‌جمهور در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور گفت: آن بخشی که مربوط به ارز بود؛ این خیلی بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و آن حرف با قوانین منطبق نباشد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: ما باید همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم و اگر اینگونه عمل کنیم، قدم به قدم شرایط کشور را به سمت مطلوب برای مردم به پیش خواهیم برد.

روحانی ادامه داد: کرونا به مسئله مهم جهانی تبدیل و معضلی مهم برای جهان شده است و تقریباً همه دنیا تحت تأثیر موج این بیماری قرار گرفته‌اند. تجارت، معاملات، اقتصاد، سیاست و به‌طور کلی همه امور در دنیا تحت تأثیر شرایط جدید قرار گرفته است.

وی گفت: برای اولین بار نام یک بیماری تبدیل به محاسبه تاریخی شده است. دوران کرونا و پساکرونا به این معنی است که در دوران شیوع کرونا باید برای مبارزه با بیماری تلاش کنیم و در دوران پساکرونا باید برای بهبود اقتصاد گام برداریم.

رئیس قوه مجریه افزود: مردم، دولت و همه قوا و ارکان کشور باید در کنار یکدیگر باشند تا بر مشکلات غلبه کنیم. وظایفی را در این مسیر دولت دارد، بخشی از وظایف را دیگر ارکان‌ها و بخش بزرگ را نیز مردم بر عهده دارند.

روحانی عنوان کرد: دولت موظف است تلاش کند تا مبتلایان به بیماری را شناسایی و جدا کرده، آنها را به بیمارستان و نقاهتگاه منتقل کند تا بیماری به دیگر بخش‌های جامعه سرایت نکند.

روحانی ادامه داد: ما در برابر تاریخ سرافراز هستیم که در استان و یا شهری بیماری نبوده است که به بیمارستان مراجعه کرده و با درب بسته مواجه باشد یا تخت بیمارستانی برایش خالی نباشد. بیماری نبوده است که احتیاج به مراقبت ویژه داشته و آی سی یوی ما برای وی ظرفیت نداشته باشد.

وی گفت: این افتخار ماست و باید گفت که کادر درمان، پرستاران و پزشکان ما مجاهدتی شبانه روزی کردند و حتی ساعتی هم از فعالیت باز نایستادند و خستگی بر آنها غلبه نکرد.

روحانی عنوان کرد: ما در کشور خودمان نمونه این اوضاع را در طول سه ماه ندیده‌ایم. ما ندیدم که کسی به بیمارستانی مراجعه کند و آنها بیمار را برگردانند و یا به خاطر فقر مالی، بیمار بستری نشود. برخی از بیماران ما با بیمه و برخی که قشر ضعیف بودند نیز به رایگان درمان شدند.

وی تصریح کرد: حتی اتباع خارجی که قانونی در کشور ما زندگی می‌کنند نیز رایگان مورد درمان قرار گرفتند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: کار سوم دولت تهیه لوازم ضروری مربوط به بهداشت عمومی مردم و یا لوازم ضروری برای کادر درمان بود. مثلاً کیت‌های تشخیصی، ونتیلاتور، تخت سی تی اسکن، دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی و به طور کلی موارد مورد نیاز برای مردم و بخش درمان تلاش همه جانبه‌ای شد تا نیازها برطرف شود.

روحانی عنوان کرد: کار چهارم دولت، تأمین مایحتاج عمومی مردم برای مصرف روزمره بوده است. مردم وقتی به فروشگاهی مراجعه کنند و با قفسه خالی مواجه شده و یا اینکه به آنها گفته شود روز دیگر مراجعه کنید. این موضوع برخلاف بسیاری از کشورها بود که با چنین کمبودهایی دست به گریبان بودند.

وی تصریح کرد: باید از بانک مرکزی، بخش حمل و نقل، گمرک و دیگر بخش‌ها تشکر کنم. در طول این مدت به دلیل دستورات پزشکی برخی حمل و نقل‌ها کاهش پیدا کرده و یا متوقف شده است؛ ولی در زمینه حمل بار و کالا، تردد کامیون‌ها در اسفند و فروردین بیش از سال‌های قبل بوده و به این معنی است که با تلاش همه گروه‌ها، آنچه باید برای مردم و یا بخش تولید بوده فراهم و تأمین شده است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: همه به صحنه آمده و جهاد عمومی داشتند تا مردم نیازمند مایحتاج روزمره نشوند.

روحانی با بیان اینکه وظیفه پنجم دولت در این مقطع کمک به آسیب دیدگان اقتصادی است، تاکید کرد: این کار، کار ساده ای نیست و در تمام دنیا بیکاری و کسب و کارهایی که نمی‌تواند فعال باشد وجود دارد. پیداست پروازها خوابیده، تلاش‌های که در زمینه گردشگری انجام می‌شد تقریباً متوقف است و خیلی از بخش‌های اقتصادی تحت تأثیر قرار گرفته است. ما حتی می بی نم در مسأله قیمت نفت، چگونه تحت تأثیر شرایط قرار گرفت و علی رغم اینکه اخیراً تولید نفت کاهش پیدا کرده است هنوز قیمت نفت به سمت مطلوب حرکت نکرده است‌.

رئیس جمهور ادامه داد: امسال سالی است که همه بخش‌های اقتصاد و اجتماعات تحت تأثیر این بیماری است و ما باید در برابر آن برنامه ریزی کنیم. انشاالله طبق برنامه‌ای که ما پیش بینی کردیم مردم ما می‌توانند مطمئنم باشند نیازهای اساسی آنها مرتفع خواهد شد.

روحانی با اشاره به اینکه نسبت به آسیب دیدگان کسب و کارها در این مدت ما دو تصمیم گرفتیم، خاطرنشان کرد: یک تصمیم برای این بود که در بخش بهداشت و درمان نیازمندی‌ها را تأمین کنیم و دیگر اینکه در صندوق بیکاری نیازمندی‌ها را تأمین کنیم و برای این حدود، ۲۵ هزار میلیارد تومان پول و اعتبار در نظر گرفتیم که به تدریج پرداخت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای تسهیلات برای مردم، ۷۵ هزار میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم گفت: ۲۵ هزار میلیارد تومان با بهره صفر بانک مرکزی در اختیار گذاشته است و ۵۰ هزار میلیارد تومان بانک‌ها در اختیار گذاشتند. این ۷۵ هزار میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد در اختیار کسب و کارهایی که دچار مشکل شدند قرار می‌گیرد.

روحانی خاطرنشان کرد: ان شاءالله در جلسه یکشنبه ستاد کرونا مواردی که باید مصوب شود، مطرح و تصویب می‌شود و تلاش ما این است این مبلغ هم قبل از شروع ماه رمضان در اختیار مردم قرار گیرد که البته هر کسی که علاقمند و داوطلب است می‌تواند از این وام قرض الحسنه استفاده کند و به تدریج از یارانه آنها از ماه‌های بعد یعنی از تیر ماه به بعد کسر خواهد شد.

روحانی گفت: مبازره با فساد این است که اقتصاد را شفاف و رقابتی و مردمی کنیم. من از بقیه دولت هم می‌خواهم که از این مدل پیروی کنند یعنی سهام بخش‌های بزرگی مثل ایمیدرو، صندوق‌های بزرگ نفت و دفاع را عرضه کنند.

وی در ادامه با اشاره به بحث نظارت گفت: نظارت کار بسیار خوبی است و در قانون اساسی ما هم این موضوع پیش بینی شده است و دستگاه‌های نظارتی ما باید کار نظارتی خود را بی‌ملاحظه انجام دهند اما این دستگاه‌ها برای همه آنهایی است که از بودجه دولت استفاده می‌کنند. دولت دو تا سمت دارد، یکی اداره اجراییات و یکی هم اداره کل کشور است. بودجه و سازمان اداری و استخدامی در اختیار رئیس‌جمهور کشور است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: دیوان محاسبات برای نظارت و محاسبه پول‌ها است تا ببیند چگونه خرج شده است، یعنی برای همه کسانی است که از بودجه استفاده می‌کنند. نظارت ما باید عام باشد. اینجا خودی و غیرخودی نداریم چون همه از بودجه استفاده می‌کنند.

روحانی گفت: حرف تا زمانی که از دهان بیرون نیامده است می‌توان آن را تعدیل کرد ولی وقتی از زبان خارج شد، هرکسی شروع به حرف زدن می‌کند. یک سازمان نظارتی وقتی می‌خواهد گزارش تهیه کند مگر با مسئولین دولتی قهر است؟ خب با این مسئولین صحبت کند. دیروز رئیس کل بانک مرکزی پاسخ ایرادات دیوان محاسبات را داد. دولت از نظارت بدش نمی‌آید. نظارت باید باشد. اما می گویم نصفه و نیمه کار نکنیم.

وی ادامه داد: من خواهش می‌کنم که برخی دوستان بیانشان به گونه‌ای نباشد که مردم را دچار شبهه کنند. آن بخشی که مربوط به ارز بود، صد در صد غلط بود و ناشی از بی اطلاعی محض از قوانین کشور بود. این خیلی بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و آن حرف با قوانین منطبق نباشد. این پاسخ من برای دفاع از دولت نیست، بلکه برای دفاع از حق و واقعیت است.