۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » پژوهش » کارگری- کارمندی
  • شناسه : 4022
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۵۰
  • ارسال توسط :
در ایران به ژورنالیسم علم توجهی نمی‌شود
در ایران به ژورنالیسم علم توجهی نمی‌شود

در ایران به ژورنالیسم علم توجهی نمی‌شود

آموزش تنها بخشی از ملزومات توسعه روزنامه‌نگاری علم است.

عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان ارتباطات مانع رشد روزنامه‌نگاری علم است

یک فعال حوزه رسانه گفت: عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته ارتباطات و روزنامه‌نگاری در رسانه‌ها یکی از موانع رشد روزنامه‌نگاری علم در کشور است.

حمید ضیایی‌پرور در ارتباط با رویکرد روزنامه‌نگاری علم در کشور اظهار کرد: به‌طور کلی ما روزنامه‌نگاری علم در کشور نداریم، این بدان معنی است که در دنیا ده‌ها رشته روزنامه‌نگاری تخصصی دانشگاهی مثل محیط زیست، حوادث و انرژی وجود دارد ولی روزنامه‌نگاران ما در یک مقطع تحصیلی در رشته‌ای هم‌چون اقتصاد و یا مهندسی تحصیل کرده و سپس با آموختن مهارت‌های روزنامه‌نگاری، به‌عنوان خبرنگار تخصصی شروع به فعالیت در رسانه‌ها می‌کنند.
وی تصریح کرد: این روش که تنها روزنامه‌نگاری به‌صورت کلی در کشور آموزش داده شود در دنیا مرسوم و متداول نیست، زیرا روزنامه‌نگاران تخصصی در دنیا در دانشگاه توأمان دانش و مهارت روزنامه‌نگاری را می‌آموزند درحالی‌که ما در کشور تنها از لحاظ آکادمیک، مبانی و تکنیک‌های روزنامه‌نگاری را آموزش می‌دهیم.
این فعال حوزه رسانه در ادامه به تعریفی از روزنامه‌نگاری علم پرداخت و گفت: روزنامه‌نگاری علم عبارت است از تبدیل اخبار، یافته‌ها و رویدادهای علمی به زبان عامه و قابل فهم برای مخاطبان رسانه‌ها و این در حالی است که ما در این زمینه‌ها دچار ضعف هستیم.
ضیایی‌پرور با اشاره به این‌که ما در حوزه علم و فناوری روزنامه‌نگار حرفه‌ای نداریم، اذعان کرد: تعداد روزنامه‌نگاران علم در کشور که در این حوزه تسلط داشته باشند و بتوانند در زمان وقوع یک رخداد علمی، اختراع و یا اکتشاف پیش‌زمینه آن را به‌دست آورده و با مسئولان آن رخداد یک گفتگوی عمقی داشته باشند و آن را گزارش کنند به ۱۰ نفر نیز نمی‌رسد.
این مدرس حوزه ارتباطات در ادامه به موانع تحقق روزنامه‌نگاری علم پرداخت و عنوان کرد: عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته ارتباطات و روز‌نامه‌نگاری در رسانه‌ها یکی از موانع رشد روزنامه‌نگاری علم در کشور است که یکی از مهم‌ترین علل آن این است که بخش زیادی از اساتیدی که در رشته‌های ارتباطات و روزنامه‌نگاری تدریس می‌کنند در این حوزه فعالیت نکرده و با این فضا آشنا نیستند.
وی تصریح کرد: در رشته‌های فنی و مهندسی قالب فارغ‌التحصیلان در رشته‌های خود مشغول به فعالیت می‌شوند که این موضوع به این دلیل است که اساتید این حوزه‌ها خود در این عرصه‌ها فعالیت کرده و دانشجویان نخبه خود را جذب فعالیت‌های تخصصی می‌کنند.
ضیایی‌پرور در پایان با اشاره به این مطلب که آموزش تنها بخشی از ملزومات توسعه روزنامه‌نگاری علم است، گفت: توسعه روزنامه‌نگاری در هر حوزه‌ای با پیشرفت آن زمینه در جامعه ارتباط مستقیم دارد و از آنجایی‌که در حوزه‌های علم و فناوری به جز چند حوزه نانو و بیوتکنولوژی در عمده موارد دچار ضعف هستیم به تبع آن روزنامه‌نگاری آن هم متناسب با آن رشد نکرده است