۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » انتخابات » سیاست
  • شناسه : 39454
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
  • ارسال توسط :
دروغ «خالص‌سازی» برملا شد
دروغ «خالص‌سازی» برملا شد

دروغ «خالص‌سازی» برملا شد

امسال هم هجمه به شورای نگهبان با اسم رمز «خالص‌سازی» در این روزها بازار گرمی دارد.

کمتر از یک بیست روز تا یازدهم اسفندماه و برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقیست و روز‌به‌روز تنور انتخابات دا­غ­‌تر می­‌شود.

در این بین طرح برخی سوالات جهت­‌دار و ایجاد شبهه و شائبه در اذهان مخاطب، از جمله بداخلاقی­‌های انتخاباتی و گاهای تکنیک­‌های مظلوم­‌نمایی و جلب توجه مردم است.

یکی از مهم‌ترین مناقشاتی که در طول سال‌های اخیر در ادوار انتخابات کشور برجسته شده است مسئله بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است که در بین شبهات پرتکرار مطرح­ شده توسط برخی کاندیداها و افراد منتسب به ایشان، موضوع ردصلاحیت گسترده و از بین بردن فضای رقابت و حذف نامزدها با گرایش­‌های متنوع سیاسی در صحنه انتخابات توسط شورای نگهبان است. امسال هم هجمه به شورای نگهبان با اسم رمز «خالص‌سازی» در این روزها بازار گرمی دارد.

حال با بررسی اجمالی تعداد کاندیداهای ثبت‌­نامی و نیز تائیدصلاحیت ­شده، صحت و سقم این ادعا در حوزه انتخابیه استان قزوین را بررسی می­‌کنیم.

قبل از هر چیز باید یادآور شد که فرایند بررسی و احراز صلاحیت‌ کاندیداها در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر عهده شورای نگهبان است. این شورا علاوه‌بر وظیفه نظارت بر تدوین قوانین در مجلس شورای اسلامی نظارت بر کلیه انتخابات کشور را نیز بر عهده دارد و موظف است صلاحیت نامزدهایی را که برای شرکت در انتخابات در وزارت کشور نام‌نویسی می‌کنند را بررسی کرده و صاحبان صلاحیت را به مردم معرفی کند تا مردم از میان آنها بتوانند بهترین یا  بهترین‌ها را برگزینند.

این موضوع یکی از مهم‌ترین مراحل هر انتخابات به شمار می‌رود. در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی، در گام نخست مجری انتخابات «وزارت کشور» با استعلام از مراجع چندگانه اطلاعاتی و امنیتی و قضائی، به تایید یا رد اولیه صلاحیت داوطلبان رسیدگی می‌کند.

شورای­ نگهبان نیز ضمن نظارت بر این فرآیند وظیفه بررسی، رد یا تائید­ نهایی و بررسی اعتراضات احتمالی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارد.  این مطلب در قوانین انتخابات به صراحت بیان شده است.

با شروع پیش­‌ثبت‌نام «شانزدهم لغایت بیست و دوم مردادماه» و آغاز فرآیند ثبت­‌نام قطعی کاندیداها «پنجشنبه بیست و هفتم مهرماه»، در مجموع سه حوزه انتخابیه استان قزوین، ثبت‌­نام و اخذ مدارک هویتی و تحصیلی و سابقه مدیریتی ۲۷۰ نفر صورت گرفت.

در فاصله حدوداً یکصد روز «اوایل آبان ­ماه تا پنجشنبه نوزدهم بهمن»، بیشترین هجمه و تخریب متوجه هیات اجرایی انتخابات استان و نیز شورای نگهبان بود تا جایی که شاهد گسترش شایعات رد صلاحیت گسترده و در ادامه آن، رایزنی و لابی تعدادی از نامزدها با احزاب و اشخاص با نفوذ کشوری بودیم تا جایی که حتی شاهد انتشار خبر کذب تائید صلاحیت یکی از نامزدهای شاخص استان در صفحات منسوبین به وی و تلاش برای مدیریت افکار عمومی و فشار روانی به شورای نگهبان دستگاه­‌های اطلاعاتی بودیم!

اما حقیقت آن است که شورای محترم نگهبان طبق قانون و بر اساس وظیفه ذاتی خود تا پایان وقت قانونی «نوزدهم بهمن» بدون توجه به فضاسازی­‌های رسانه‌­ای،  صلاحیت کاندیداها و اعتراضات را بررسی و نتیجه نهایی را به ایشان اعلام نمود و توهین­‌ها و تخریب­‌ها تاثیری در این روند نداشت.

نهایتاً از مجموع ۲۷۰ کاندیدای ثبت­‌نامی در سه حوزه انتخابیه استان قزوین، مجموعاً ۲۲۸ نفر و به تفکیک تعداد ۱۴۷ نفر از حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز و ۵۴ نفر از حوزه انتخابیه بوئین زهرا و آوج و ۲۷ نفر از حوزه انتخابیه تاکستان موفق به اخذ تائید صلاحیت از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور شده و روز یازدهم اسفندماه به ازای هر کرسی نمایندگی ۵۷ نفر در استان قزوین به رقابت می­‌پردازند.

با شکست عملیات دروغ بزرگ «خالص‌سازی» و تهمت «رد صلاحیت گسترده» تنها ۴۲ نفر از راهیابی به آوردگاه انتخابات باز ماندند که شامل سه گروه ردصلاحیت شده­‌ها، عدم احراز صلاحیت‌­ها و انصرافی­‌ها هستند.

در میان ۲۲۸نفر  تائید شده که بالغ بر ۸۲ درصد افراد ثبت‌­نام‌کننده را شامل می‌­شوند تنوع جناحی و حزبی مشهود و ملموس است و از تمام سلیقه­‌های سیاسی، بومی، جنسیتی، سن و تحصیلات و سوابق متنوع مدیریتی حضور دارند. امید است حضور نامزدهایی با سلیقه­‌های متنوع سیاسی موجب تسریع در مشارکت حداکثری در انتخابات استان قزوین شود.

* محمدرضا خوش عقیده -مسئول فضای مجازی استان قزوین