۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » دولت » ریاست جمهوری
  • شناسه : 23851
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
  • ارسال توسط :
درمسئله کمبود برق ریشه مشکلات را باید لمس کنیم
درمسئله کمبود برق ریشه مشکلات را باید لمس کنیم

درمسئله کمبود برق ریشه مشکلات را باید لمس کنیم

بیش از ۱۹۰ کشور دنیا بانک‌های شان در چارچوب اف‌ای تی اف عمل می‌کند.

حسن روحانی در جلسه هیات دولت با ابراز تاسف نسبت به قطعی‌های برق و اینکه چه تصمیماتی از سوی معاون اول رییس جمهور در جلسه دیروز و همچنین در جلسه امروز هیات دولت گرفته شده است، اظهار داشت: اول یک نکته مهمتری را مطرح می‌کنم و آن این است که همواره در جامعه بین واقعیت‌هایی که روزانه می‌بینیم با آن چه که مطلوب ماست، فاصله وجود دارد؛ همیشه هم باید تلاش کنیم اگر امکان پذیر است، این فاصله را کم کنیم یا برداریم.
رییس جمهور با بیان این که معمولا بین مطلوب و واقعیت موجود بدون فاصله نخواهد بود گفت: وقتی فاصله وجود دارد مهم این است که ریشه‌های اصلی و علت‌های این فاصله را مورد بررسی قرار دهیم؛ ممکن است مسئله‌ای پیش بیاید و دستگاه ما با معضلی روبه رو شود و حادثه‌ای قابل پیش بینی یا غیر قابل پیش بینی مثل جنگ اقتصادی یا کرونا رخ بدهد.
روحانی به سیل فروردین سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: این سیل قابل پیش بینی نبود، ما در حدی از این رویداد باخبر می‌شدیم که می‌گفتند بارندگی از حد نرمال کمی بالاتر است و از حد نرمال تا سیل فاصله زیاد است.
رییس جمهور گفت: بنابراین پیش بینی‌ها گاهی دقیق نیست و در دنیا هم این چنین است و مردم با مشکلات فراوانی روبه رو می‌شوند.
روحانی با اشاره به مسئله قطعی برق اظهار داشت: باید ریشه مشکلات را لمس کنیم؛ در کشور باید سرمایه گذاری شود. اگر در بخشی تولید می‌خواهیم باید سرمایه گذاری شود؛ سرمایه گذاری یکی از اصول اساسی است و با دست خالی نمی‌شود کاری انجام داد. شعار اگر می‌خواهد انجام شود ما نیازمندی‌هایی داریم که یکی از آن‌ها سرمایه است.
رییس جمهور ادامه داد: چرا نمی‌توانیم به اندازه کافی سرمایه را به بازار ایران بیاوریم؟ این باید برای مردم توضیح داده شود. همین امروز چقدر طرح آماده برای سرمایه گذاری داریم؟ ۲۰۰ – ۳۰۰ میلیارد دلار طرح آماده برای سرمایه گذاری از جمله در برق، آب، تصفیه آب، فاضلاب، سد سازی، پتروشیمی، گاز، نفت، فولاد، آلومینیوم و … داریم.
روحانی با تاکید بر این که بر روی این طرح‌ها مطالعه شده است، تصریح کرد: حتی برای این طرح‌ها جانمایی هم صورت گرفته است؛ برای مثال برای آن که آب دریا را شیرین کنیم و به شرق کشور ببریم بخشی اجرا شده است و برخی در حال اجراست و شما هر چه در این زمینه‌ها سرمایه گذاری کنید حاصل آن بیشتر خواهد بود.
رییس جمهور با طرح این سوال که امروز مشکل سرمایه گذاری ما چیست؟ گفت: در داخل اگر هماهنگی وجود داشته باشد برخی مشکلات قابل حل است؛ یعنی اگر دستگاه قانون گذاری، قوه قضاییه و دولت همه با هم باشند مشکلات از بین می‌رود و امیدواریم از ۱۲ مرداد به آن طرف یک هماهنگی بین سه قوه به وجود بیاید؛ البته بعضی‌ها از شغل شان می‌افتند و انتقاد‌های غیر منصفانه تعطیل می‌شود.
روحانی ادامه داد:، اما در عین حال یک هماهنگی به وجود می‌آید و همه از یک تفکر و جناح هستند و امیدواریم وضع بهتر شود.
رییس جمهور با بیان این که برخی از مشکلات در سرمایه گذاری مربوط به داخل می‌شود و قابل حل است افزود: وقتی در بین قوا هم نظری وجود ندارد کار می‌ماند؛ یکی از بحث‌های ما اف‌ای تی اف بود که دولت تصمیم گرفت و لوایح اش را آماده کرد، به مجلس برد، مجلس شورای اسلامی همکاری و تصویب کرد، شورای نگهبان هم با همکاری کرد، اما یک جای دیگر گیر افتاد؛ جایی که ما اصلا فکر نمی‌کردیم و اف‌ای تی اف به دست نیامد.
روحانی گفت: نتیجه اف‌ای تی اف این است که روابط ما با بانک‌های دنیا دچار مشکل می‌شود؛ ممکن است یک نفر بگوید بهتر است که اف‌ای تی اف نداشته باشیم، من کاری به نظرات ندارم، اما این واقعیت است که بیش از ۱۹۰ کشور دنیا بانک‌های شان در چارچوب اف‌ای تی اف عمل می‌کند.