۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » جامعه » فرهنگ و هنر » مصاحبه » هنرهای تجسمی
  • شناسه : 2273
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
  • ارسال توسط :
خوشنویسی ، هنر بومی قزوین است
خوشنویسی ، هنر بومی قزوین است

خوشنویسی ، هنر بومی قزوین است

اعتبار شهر قزوین در حوزه خوشنویسی مربوط به هزار سال قبل و اوج آن در دوره " صفویه " و استمرار آن در دوره " قاجاریه " و نماد آن در عصر حاضر است.

گفت و گو: آرش شایسته نیا

آرم و نشانه ( لوگو ) پایگاه خبری ” وقـــایع خبری ” اثر هنرمند خوشنویس کشورمان ،استاد حمید نیرومند است .

او متولد ۱۳۵۰ قزوین است . گواهینامه ممتاز خوشنویسی خود را در  1368، فوق ممتازرا ۱۳۷۳و استادی رادر سال ۱۳۹۲ از شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرده است . کسب عنوان نفر اول مسابقات خوشنویسی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور ، نفراول جشنواره فرهنگی هنری دانشجویان سراسر کشور ، نفر اول مسابقات خوشنویسی دانشجویان کشور های مسلمان جهان  برترین هنرمند جهان اسلام در پنجمین دوره مسابقات بین المللی کالیگرافی لاهور پاکستان ازجمله افتخارات او است  .

آثار استاد نیرومند  در کشورهای تاجیکستان ، بنگلادش ، امارات متحده عربی ، عربستان سعودی ، قطر، سوریه ، پاکستان  ، تایلند ، کویت ، قرقیزستان ، قزاقستان ، مالزی ، سنگاپور، ترکیه ، هند ، بوسنی وهرزگوین ، چین ، فرانسه ، ایتالیا به نمایش در آمده است. آخرین آثار او نیز در سال ۱۳۹۵ در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته شد .

کتیبه های نستعلیق سردرب های نمای بیرونی موزه مرکزی کویت ، کتیبه های اتاق ایران شناسی دانشگاه بوعلی شهردوشنبه تاجیکستان ، کتیبه های اتاق ایران شناسی دانشگاه GCUایالت پنجاب پاکستان و کتیبه سر درب انجمن خوشنویسان لاهور پاکستان به خط نستعلیق اوست.

نیرومند دارای تحصیلات دکتری در رشته ” مدیریت راهبردی کسب و کار ” است و به صورت تخصصی در حوزه منابع انسانی مطالعه و فعالیت می کند و علاوه بر تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دبیر چندین رویداد فرهنگی هنری در سطح بین المللی مشغول به کار بوده است. او معتقد است تربیت نیروی انسانی متخصص و به کارگیری متناسب با علائق و توانمندی ها می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات سازمانی باشد .

نیرومند مولف اولین کتاب آموزشی خط تحریری در کشور است و کتاب دوم وی تاکنون ۹ بار تجدید چاپ شده و بسیاری از سایت های آموزشی از آن به عنوان منبع معتبرخود استفاده می نمایند.

در ظهریک روز داغ تابستانی به دیدار او رفتیم تا از او درباره هنر خوشنویسی بپرسیم . با ما همراه باشید .

* ضمن تقدیر از این که با وقایع خبری به گفت و شنود می نشینید ؛به عنوان حسن مطلع  از شروع کارتان در حوزه خوشنویسی بگویید؟

به نام خداوند مهربان . اگر بخواهم از آغاز بگویم ، باید به دوران دبستان برگردم . از دوران دبستان به خوشنویسی علاقه مند بودم تا جایی که مشق های شب ام را با قلم فرانسه می نوشتم که همین موضوع برای معلمانم بسیار جالب بود .

زنده یاد استاد ” ابراهیم فرخ منش ” در آن دوران دبیر هنرما بودند و در آن مقطع ، راهنمایی های شان برایم بسیار ارزشمند بود. زنده یاد استاد ” محمد رضا قائمی “هم که در سال های بعد دبیر ادبیات فارسی ما بودند ازعلاقه و استعداد من مطلع شدند  و علاوه بر این که بنده را به شرکت و استفاده از کلاس های اداره ارشاد ترغیب کردند  در زمینه ورزش باستانی و آیین پهلوانی نیز من را آموزش می دادند و در حاشیه کلاس های مدرسه ۳ روز در هفته را در باشگاه ورزش باستانی آداب بسیاری را از ایشان آموختم. این استاد بزرگوار در بین تمام ورزشکاران جایگاه رفیعی داشت و مورد احترام پیر و جوان بود و این اعتبار ایشان مرا به او بیش تر و بیش تر علاقه مند می کرد . سال های بسیارمهم و حساسی بود که به حمد الله با راهنمایی این استادان خوب و پدر و مادرم مسیر درستی انتخاب شد و از سال ۱۳۶۲ خوشنویسی را به طور جدی شروع کردم . ابتدا از کلاس زنده یاد استاد ” محمد رضا قنبری ” شروع کردم و حدود یک سال در کلاس ایشان شرکت کردم و سپس به توصیه و معرفی خود استاد در کلاس زنده یاد استاد ” ابوالحسن محصص ” حاضر شدم و استفاده کردم تا این که در سال ۱۳۶۸ مدرک ممتاز خود را گرفتم . تا سال ۱۳۷۳ مرحله فوق ممتاز را در کلاس استاد کرمعلی شیرازی در تهران دنبال کردم و بعد از آن مراحل تکمیلی را در خدمت استاد ” غلام حسین امیرخانی ” بودم . تداوم این ارتباط و فعالیت های حرفه ای مستمر به دریافت مدرک استادی از انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۹۲ انجامید. 

* جایگاه قزوین در خوشنویسی ایران را چگونه ترسیم می کنید ؟

اعتبار شهر قزوین در حوزه خوشنویسی مربوط به هزار سال قبل و اوج آن در دوره ” صفویه ” و استمرار آن در دوره ” قاجاریه ” و نماد آن در عصر حاضر است. با این که جای جای کشور ما حتی شهر های دور دست ، خوشنویسان قابلی در دامان خود داشته است ، وجود خوشنویسان برجسته در دوران مختلف و تاثیر هر کدام بر کیفیت حرفه ای هنر خوشنویسی و جاودانگی اقدامات ارزشمند هر کدام موجب گردیده تا شهر” قزوین ” به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران معرفی شود البته باید بگویم که  این عنوان برای شهرمان ” قزوین ” به معنی نفی سابقه درخشان شهرهای دیگر کشور در حوزه خوشنویسی نیست.

* چرا قزوین پایتخت هنر خوشنویسی کشور است؟

چون این سوال برای بسیاری از افراد جامعه و یا حتی خوشنویسان و سایر هنرمندان پیش آمده است و همواره از من و یا سایر خوشنویسان شهرمان این سوال را می پرسند ، در مقاله ای به آن پرداخته ام که مختصری از آن را عرض می کنم ؛ در واقع به دلایل زیر که همگی مستند هستند ، قزوین را پایتخت خوشنویسی کشور نامیده اند.

ـ وجود استادانی چون مالک دیلمی و محمد حسین قزوینی که درتربیت و تعلیم مشاهیربزرگی که درنقاط دیگرکشورمنشأ اثرومروج هنرخوشنویسی بوده‌اند ،دراین شهربیانگراین موضوع است که قزوین دردوره صفویان و بعد از آن ، هنرخوشنویسی دارای سابقه واستادان بزرگی بوده که علاوه برمهارت دراین هنردرزمینه تعلیم آن نیزاحساس مسئولیت داشته ‌اند.

ـ ظهوراستادان بزرگ در ادوارمختلف در این خطه در خطوط مختلف ازجمله میرعماد قزوینی درخط نستعلیق ( بزرگ‌ترین استادنستعلیق ایران ) میرزا زین‌العابدین شریفی قزوینی ( معجزنگار ) درخط نسخ . درویش عبدالمجید ( درخط شکسته نستعلیق ) که هریک سرآمد عصرخودوسایر اعصار بعد از خود هستندکه هیچ خوشنویسی هم پایه وهم مایه آن‌ها نیست وشایدبتوان گفت وجود تنها میرعماد برای اثبات پایتخت هنرخوشنویسی کفایت نماید زیراخط نستعلیق را با چنان استادی وملاحتی نگاشته است که هم اکنون بعدازگذشت حدود ۴۰۰ سال آثارش سرمشق استادان است.

ـ هریک ازاستادان متقدم قزوین خود شاگردان بزرگی را پرورش داده‌اند که درجای جای ایران منشا اثر و مروج هنرخوشنویسی بوده‌اند از جمله میرعمادکه شاگردانی همچون علیرضاعباسی ، میرزامحمدشفیع و میرزا محمدصالح  ( ابراهیم وگلرخ ) که فرزندان وی بوده‌اند را پرورش داده وهم چنین درویش عبدالمجید و میرزازین ‌العابدین شریفی قزوینی نیزبه همین ترتیب به تعلیم و تربیت هنرمندان بزرگی همت گماشته‌اند که آثار هرکدام ، زینت بخش موزه های دنیاست .

ـ آثاراین استادان بیش ازهراستان دیگری درشهرقزوین ودرمجموعه‌های خصوصی و موزه خوشنویسی که درعمارت چهلستون قزوین واقع است نگهداری می‌شود و از این حیث قزوین پرچم‌ دارحفظ آثارخوشنویسان متقدم است.

– زیباترین ، هنرمندانه ترین و پرشمارترین کتیبه‌های خوشنویسی که زینت‌بخش معماری وآثارباستانی این شهراست به خط استادان بزرگ درمساجد و سایر ابنیه‌‌های تاریخی موجوداست ازجمله آن کتیبه علیرضاعباسی درسردرعالی ‌قاپو وکتیبه‌های دوران سلجوقی و بعد از آن درمسجد جامع ومدرسه حیدریه به خط کوفی وکتیبه‌های متعددی ازملکمحمد قزوینی درمساجد ، آب‌انبارها و … ازجمله آن‌هااست.

ـ سایراستادانی که درشهرهای مختلف به کارخوشنویسی مشغول بوده‌اند هریک شاگردان برتری از قزوین داشته اند که گاه خلیفه کلاس درس ومکتب آن‌ها بوده‌اند از جمله مجدالکتاب قزوینی شاگرد ارشد میرزا غلام‌رضا اصفهانی ودو شاگرد برجسته میرزامحمدرضا کلهرکه قزوینی بوده و درکتابت روزنامه شرف و شرافت پا به پای کلهر می‌نوشتند و آثارشان به سختی قابل تمایزاست.

ـ اولین سیاه ‌مشق‌ها درآثار میرعماد قزوینی متجلی شده و ایشان پایه‌گذار سیاه‌مشق نویسی به عنوان یکی ازجلوه‌ها ی ناب هنر درعصرصفوی به شمار می‌رود.

ـ سبک خاص سیاه‌مشق میرزامحمدحسینخان عمادالکتاب قزوینی نیزاز ویژگی‌هایی خاص خوشنویسی قزوین است که دربین خوشنویسان قبل ازوی این سبک مشاهده نگردیده وشناسنامه هنری وی محسوب می‌شودو در بین سایرخوشنویسان متمایز و ممتازاست.

ـ تدوین اولین رسم الخط برای خط نستعلیق و نقطه‌گذاری آن درشهرقزوین وتوسط میرزامحمدحسن خان عمادالکتاب قزوینی صورت پذیرفته است. پس از ایشان بسیاری از اساتید و معلمان بر اساس این رسم‌الخط تعلیم داده ومی‌دهند.

ـ عمادالکتاب قزوینی به عنوان چهره‌ای منحصر به فرد ، مبارز و مجاهدی که علاوه برهنر خوشنویسی به فعالیت‌های اثرگذاراجتماعی نیزمی‌پرداخت و در دیگر خطوط ازجمله شکسته نستعلیق ، ثلث ونسخ ونستعلیق تسلط درحد استادی داشته وسرآمدخوشنویسان عصر خود بوده است.

ـ وجود شخصیت‌هایی چون شیخ علی سکاکی ، محمدعلی خیارجی و ملکمحمدقزوینی که هریک در ایجاد هنر نقاشی خط و خط گلزار و خط تزیینی سهم قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و مبتکرانه به تکمیل آن پرداخته‌اند . آثار ملکمحمدقزوینی به عنوان زیباترین آثارازدوره قاجاریه زینت‌بخش موزه‌های بزرگ ومعتبرداخل وخارج کشوراست.

ـ تعدد خوشنویسان قزوین دراعصارگذشته به قدری زیاد است که بیان شرح احوال وآثارایشان در صورت انتشار ، چندین جلد کتاب می شود.

ـ خوشنویسان عصرحاضرقزوین علاوه برکثرت به نسبت جمعیت بسیاربیشترازسایرشهرهای کشوربوده به شهادت آمارهای موجود ،بیش ترین وبرترین رتبه‌های مسابقات داخلی و بین‌المللی وجهانی را خوشنویسان حاضرقزوین کسب نموده‌اند.

ـ شخصیت زنده یاداستادابوالحسن محصص که علاوه برتعلیم وتربیت ده‌ها هنرمندممتاز و برجسته باجمع‌آوری وحفظ آثار اساتید متقدم خوشنویسی ، هنرمندان را با شیوه های سنتی خوشنویسی آشنا نمودو علاوه برآن باپی گیری مستمر خود برای نخستین بارقزوین را پایتخت خوشنویسی خواند و برآن اصرار ورزید وآن را ثابت نمود.

ـ برگزاری موفق دوسالانه‌ی بین‌المللی خوشنویسی ایران درقزوین واستقبال چشمگیرهنرمندان خوشنویس جهان اسلام واذعان بسیاری ازمقامات علمی، فرهنگی هنری وسیاسی دولتی وغیردولتی کشور در مورد شهرقزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی درمراسم گوناگون داخلی به ویژه استاد غلامحسین امیرخانی وجمع‌کثیری ازاستادان طرز اول خوشنویس کشور، استادمیرجلال الدین کزازی ، دکترمحمدحسینی وزیرفرهنگ وارشاداسلامی وقت ، دکترسیدمحمد بهشتی ،دکترمحیط طباطبایی، دکترسیدعلی موسوی گرمارودی ، دکتربهاءالدین خرمشاهی ودکترایوبی رئیس وقت موسسه فرهنگی اکو … . همه این ها می تواند دلیلی آن باشد بر این که قزوین پایتخت خوشنویسی ایران باشد .

* استاد ؛ از نگاه و منظر شما بزرگترین آسیبی که هنر خوشنویسی را در قزوین آزار می دهد ، چیست؟

مهم ترین و با ارزش ترین فرصت برای انجمن خوشنویسان قزوین، سرمایه اجتماعی آن است. دوستان ما در شهرهای دیگر برنامه های خوبی در این زمینه داشته و دارند. اگر از این سرمایه که خوشبختانه امروز در اختیار انجمن قرار دارد به نحو مطلوب استفاده نشود، آسیب هایی متوجه انجمن خواهد شد. هم چنین لازم است انجمن خوشنویسان قزوین که عنوان پایتختی خوشنویسی کشور را دارد، تدوین چشم انداز و برنامه ریزی سالانه به صورت علمی را در دستور کار داشته باشد.

* چگونه می توانیم قزوین و هنر خوشنویسی قزوین را جهانی کنیم؟

اجازه بدهید پاسخ شما را با یک سوال شروع کنم . ابتدا باید بدانیم از چه روش هایی می توان خوشنویسی قزوین را جهانی نمود؟ با دانستن نیاز خوشنویسی جهان اسلام و شناسایی روش های جهانی شدن آن گاه باید برای بودجه مناسب اقدام نمود. ما باید بدانیم چه مقدار بودجه برای انجام چه کاری نیاز داریم و سپس بودجه آن را در ردیف بودجه های استان ببینیم. تا آنجا که من اطلاع دارم برنامه ای برای جهانی شدن وجود ندارد زیرا اعتباری از اعتبارات استان برای پایتخت خوشنویسی ایران اختصاص داده نشده است.

یکی از برنامه هایی که در جهت جهانی سازی و معرفی قزوین و هنر خوشنویسی قزوین به نظر بنده می رسد تقویت شیوه ی اجرای دوسالانه خوشنویسی قزوین است. بارها دوستانی که از کشورهای عربی در این دوسالانه شرکت داشتند نکاتی را در خصوص نحوه ی برگزاری آن بیان می کردند که جا دارد به این پیشنهادها توجه شود. از این فرصت باید به شکل بسیار بهتری استفاده کرد تا دوسالانه خوشنویسی با استفاده از روش های حرفه ای برگزاری رویدادهای بین المللی در سطح جهان بازتاب داشته باشد. ایام برگزاری این رویداد می تواند بهترین فرصت های گردشگری را برای علاقه مندان به قزوین گردی در سرتاسر دنیا فراهم آورد و زمینه بهره برداری از آن در حوزه های اجتماعی ، اقتصادی، گردشگری و … را رقم بزند. پیشنهاد می کنم دبیرخانه دوسالانه خوشنویسی قزوین در طول سال فعال باشد و به صورت مستمر جلسات خود را برای برگزاری حرفه ای این رویداد تشکیل دهد.

* به هنر خوشنویسی قزوین چه نمره ای می دهید؟

خوشنویسی ، هنر بومی قزوین است. گرایش عمومی مردم قزوین به هنر خوشنویسی بسیار زیاد است و علاوه بر آن در خانواده های اصیل قزوینی کتاب های قرآن و ادعیه دست نویس که به خط اجداد خاندان قزوینی کتابت شده، نگهداری می شود که بعضا تاریخ ولادت فرزندان را در خاتمه آن یادداشت می کرده اند. بر همین اساس استقبال از هنر خوشنویسی و بازدید از نمایشگاه ها خوب است و خانواده ها به خوش خطی فرزندان خود اهمیت می دهند و قطعا این هنر در قزوین نمره قابل قبولی دارد. اما این که چه بخشی از برنامه های فرهنگی و هنری دستگاه های متولی در حوزه خوشنویسی برای عموم مردم طراحی و تدوین گردیده است، باید بررسی شود.

* پنج شهر به نام در عرصه خوشنویسی کشور کدامند؟

شعبات انجمن خوشنویسان در سراسر کشور فعال هستند و به تناسب حمایت هایی که از آنها می شود فعالیت مطلوبی دارند اما شهر هایی که در حوزه خوشنویسی از حمایت ها و اعتبارات استانی هم بهره مند هستند طبیعتا فعالیت بیش تر و در طول سال برنامه های مختلف و متنوعی دارند که از جمله آنها شهرهای مشهد، تهران، اصفهان، قم و تبریز هستند.

قزوین هم با تلاش دوستان عزیزمان در انجمن خوشنویسان همواره از شعبات شاخص بوده و هست اما یکی از دلایل اصلی عدم اجرای برنامه های متناسب با جایگاه قزوین در حوزه خوشنویسی، عدم توجه و تمرکز متولیان استان بر مسائل فرهنگی هنری و عدم اختصاص ردیف بودجه مصوب استانی برای هنر بومی قزوین است. 

* آثار قرآنی هم نگاشته اید؟

قبل از پاسخ به سوال شما به چند نکته اشاره کنم . بنده توفیق خدمتگزاری در جلسات قرآنی را از سن ۷ سالگی داشته ام و توفیق خواندن دروس حوزه و قرآن را در مدرسه صالحیه ، مدرسه التفاتیه و مدرسه و مسجد مولاوردیخان به مدت ۲۱ سال داشته ام . در این راه از کلاس درس استادان عالی مقام آقا سید عباس ابوترابی، حجت الاسلام خسروی و محمد کاظم نداف بهره مند بوده ام و در حال حاضر نیز در حوزه علوم قرآنی مطالعه دارم. طی سال های نوجوانی در مسابقات تلاوت قرآن و اقامه اذان در سطح استانی، دانشجویی و ملی نیز شرکت داشته و رتبه هایی هم کسب کرده ام و البته علاوه بر این کار داوری چندین مسابقه را با تیم داوری استان بر عهده داشته ام.

اما قبل از پاسخگویی به سوال اصلی شما ذکر این نکته خالی از لطف نیست . برای تسهیل تلاوت قاریان قرآن ، از دیرباز خط ” نسخ ” که به واسطه نوشتار خطی ساده و ناسخ خطوط متداول قبلی بود توسط ابن مقله بیضاوی شیرازی تدوین گردیده و قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است. چنان چه آیات قرآن کریم با هر خط دیگری نگاشته شود نظر قاریان قرآن و عموم خوانندگان آن را تامین نخواهد کرد .

تعداد معدودی از استادان بزرگ از جمله استاد ” سید حسین میرخانی ” هم اقدام به کتابت قرآن کریم نموده اند که این قرآن ها بیش تر جنبه تزیینی داشته و کاربردی نیستند. خط نستعلیق، اصولا برای نوشتن اشعار فارسی شکل گرفته و فاقد اعراب و سایر امکانات خط نسخ است و لذا خط مناسبی برای کتابت کل قرآن نیست.

اما با توجه به علاقه ، سابقه و ارتباط تنگاتنگ و نسبتا عمیقی که از دوران نوجوانی با قرآن و علوم قرآنی داشته ام بیش تر آثار بنده موضوع قرآنی دارد و شاید بیش از ۱۰ نمایشگاه بنده در کشورهای مختلف در ماه مبارک رمضان و مجموعه ای از آثار قرآنی در قالب تابلوهای خوشنویسی نفیس برگزار شده است و هم اینک بالغ بر هزار اثر با موضئع قرآنی دارم که در مجموعه شخصی و برخی دیگر در موزه کشورهای کویت ، بوسنی هرزگوین ، چین ، تاجیکستان و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود .

* چند فرزند دارید ؟ آن ها هم به خوشنویسی علاقمندند؟

من یک فرزند پسر دارم ؛ محمد که به پارسا معروف است.  ایشان که امسال در مقطع دبیرستان فارغ التحصیل شده به برکت قرآن جوانی صالح و شایسته است که جزو نخبه های علمی است و در زمینه هنرهای موسیقی ، تذهیب و ورزش بسیار فعال است .به جرئت می گویم که تاکنون هیچ گاه امری به او تحمیل نشده . محمد با سوال ها و مطالعات خود به علاقه مندی هایش پرداخته و الحمدلله بسیار موفق و البته به هنر خوشنویسی علاقه مند است اما در این رشته فعالیت نمی کند.

* اگر روزی باز بخواهید فعالیت هنری خود را از ابتدا آغاز کنید ، خوشنویسی اولویت اول شماست؟

با این که تلمذ از محضر استادان ارجمندم فرصتی مغتنم بوده و توفیق هم نشینی با ایشان از ارزشمند ترین ایام عمرم بوده است اما با کمال تاسف باید بگویم که اگر قرار باشد روزی از اول شروع کنم به هیچ عنوان فعالیت هنری نخواهم کرد. من نزدیک به ۴ دهه از عمر خود را صرف هنر و توسعه و ترویج فعالیت های هنری در حوزه خوشنویسی کرده ام. هنرمند به فضایی امن و آرام برای بیان دیدگاه های خود نیاز دارد. هم چنین برای فعالیت هنرمند لازم است امکانات و تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا وی بدون دغدغه به آفرینش بپردازد و فضای جامعه را تلطیف کند. آموزه های دینی باید از طریق هنر و توسط هنرمند به دست مخاطب برسد تا اثرگذار باشد. هنر می تواند بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی را از بین ببرد یا کاهش دهد. به دادگستری های ما و انبوه جمعیت منتظر در سالن ها و راهروها نگاه کنید. به آمار زندان ها و زندانیان ما نگاه کنید. به آمار معتادان و جوانان بیکار و تحصیل کرده های مهاجرمان نگاه کنید به آمار نزاع و خشونت های خیابانی و خانوادگی نگاه کنید! اگر به فضل و فضلا و اگر به علم و علما و اگر به هنر و هنرمند توجه می شد و از ایشان حمایت می شد، اگر به غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، ایجاد تفریحات سالم و آموزش های مناسب توسط سرمایه های انسانی توانمند در حوزه هنر توجه کافی صورت می گرفت، بخش عظیمی ازمشکلات امروزی وجود نداشت.

خوب است این نمونه را عرض کنم: آموزشگاهی که ۲۹ سال است با عشق و علاقه تاسیس و ده ها هنرمند برجسته را تربیت کرده و تحویل جامعه داده ام، از کمترین حمایت های دولتی بهره مند نبوده است و هیچگونه حمایتی در جهت توسعه و ترویج هنر اصیل و اسلامی خوشنویسی از آن نشده است. مرکزی که از ابتدا با مجوز های لازم آغاز به کار نموده و به صورت منظم خدمات فرهنگی آموزشی ارائه کرده و هنرمندان فارغ التحصیل آن امروزه خود از استادان و معلمان برجسته کشورند، چرا نباید در پایتخت خوشنویسی ایران مورد حمایت قرار گیرد؟۲۹ سال است که چراغ این مرکز تنها با عشق و ایثار روشن نگهداشته شده است و امروزه معتبر ترین و باسابقه ترین مرکز آموزش تخصصی خوشنویسی کشور است که توسط بخش خصوصی اداره می شود. هر سازمان یا اداره یا تشکیلات دولتی، هر نوع حمایتی طی ۳ دهه گذشته از این مرکز کرده است، اعلام کند! البته این وضعیت آموزشگاه های مشابه هم هست و این شرایط روز به روز بد و بدتر شده است.

*با این نگاه ؛ این سوال را پاسخ دهید ؛ علم بهتر است یا ثروت ؟

علم و دانش هم جنس زر و زیور دنیا نیست. البته که قداست علم و هنر انسان را به کمال می رساند و نتیجه اهمیت دادن به علم درجامعه ، ازبین رفتن فساد ، فقر، بی عدالتی و ناهنجاری هاست وآن گاه می توانیم ارزش علم و تاثیرگذاری آن رابدانیم. اما در این روزگار عجیب ، عالمان و هنرمندان و اهل فضل برای گردش چرخ زندگی شان با ده ها و صدها مشکل مواجه اند . با این شرایط نمی توان انتظار داشت که نوجوانان به دنبال علم و هنر بروند و به اعداد تورم و آمارمفاسد اقتصادی بی توجه باشند.

* نگاه همسرشما به هنر چه نگاهی است ؟

همسرم علاوه بر مسئولیت های اداری و اجتماعی موثر ، از هنرمندان و مدرسان با سابقه خوشنویسی در مراکز مختلف فرهنگی هنری و انجمن خوشنویسان هستند که همواره با همراهی و همدلی ، مشوق بنده بوده و بسیاری از برنامه های نمایشگاهی و سایر فعالیت های هنری را نیز مدیریت می کنند.

*  نظر و دیدگاه تان درباره نقاشی خط چیست؟ موافقید؟

بخشی از آثار مدون بنده در قالب نقاشی خط است . از جمله اثری که در موزه شهدا است . آثار نقاشی خط بنده با قلم مو و رنگ نیست بلکه تکنیک آن با قلم و مرکب است اما درون مایه ای از خط شکسته نستعلیق تزئینی دارد

 این شاخه هنری که منشاء پیدایش آن در اواخر دوره قاجاریه و در شهر قزوین بوده ، طی دو دهه گذشته از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است. در سال های دهه شصت تنوع این رشته بسیار محدود و بعد از آثار زنده یاد رضا مافی آثار استادانی چون پیلارام و زنده رودی مورد استقبال قرار گرفت. در دهه هفتاد به واسطه استفاده از این تابلوها در سالن های بزرگ و مجلل، استقبال از آن بیشتر و بیشتر گردید.

برای خلق اثر نقاشی خط لازم است هنرمند از هنر خوشنویسی بهره کافی داشته باشد، رنگ شناسی بداند و با هنر گرافیک و فضا سازی و کمپوزوسیون به صورت حرفه ای آشنا باشد. به عنوان مثال آثار استاد محمد احصایی هنرمند پرآوازه قزوینی واجد این ویژگی هاست اما امروزه هنرمندان بسیار زیادی در سطح کشور به تولید آثار نقاشی خط مشغول هستند که تعداد انگشت شماری از آنها موفق هستند و بسیاری دیگر به لحاظ فروش خوب اینگونه آثار در نمایشگاه ها به سوی آن گرایش پیدا کرده اند که این مسئله آسیبی برای هنر نقاشی خط معاصر شمرده می شود. از طرفی هنوز به شکل حرفه ای برای آموزش این رشته هنری برنامه ریزی مناسبی صورت نپذیرفته و به غیر از تعداد معدودی از استادان معاصر، بیشتر هنرمندان این رشته یا خوشنویسان نیمه حرفه ای یا هنرمندان خودآموخته هستند. بنا براین لازم است گالری داران کشور در خصوص نمایش اینگونه آثار حساسیت بیشتری داشته باشند و در خصوص ارائه و نمایش آثار با کیفیت اقدام کنند. 

* و توصیه شما به علاقمندان به هنر خوشنویسی؟

نکاتی که عرض می کنم توصیه نیست ، شاید بیان تجربه است. دوستانی که قصد دارند هنر خوشنویسی را شروع کنند در انتخاب استاد و کلاس دقت داشته باشد که برای ادامه راه، استفاده از تجربیات استاد خوب نکته بسیار مهمی است. دوستانی که در مراحل میانی هستند به تحمل دشواری ها و تداوم کار با شناخت از شیوه های صحیح خوشنویسی اهتمام داشته باشند، دوستانی که در مراحل نهایی هستند به تحقیق و پژوهش های علمی توجه نمایند و دوستانی که در مراحل تکمیلی هستند، عدم دلبستگی به ظواهر دنیوی و عدم ارتباط با افراد متظاهر و متملق در هر جایگاه و هر پست سیاسی و اداری را مد نظر داشته باشند. ارتباط با افراد به ظاهر موجهی که درکی از هنر ندارند و استفاده از هنر و هنرمندان را برای کسب آبرو و اعتبار خود محترم و مغتنم می شمارند، آفت روح هنر و هنرمند است. تاریخ می گوید هنرمندانی که خود را دستمایه اهل سیاست کردند، از دایره مراتب روحانی و معنوی خارج شدند و به پایین ترین درجات اجتماعی نزول کردند.