۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصاد » بانکداری
  • شناسه : 29332
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
  • ارسال توسط :
حوزه پولی و بانکی کشور با چالش‌های متفاوت و متعددی  روبه‌رو است
حوزه پولی و بانکی کشور با چالش‌های متفاوت و متعددی  روبه‌رو است

حوزه پولی و بانکی کشور با چالش‌های متفاوت و متعددی روبه‌رو است

به گردش درآوردن ثروت و بیرون کشیدن ثروت‌های راکد یکی از اهداف نظام اسلامی در مبارزه با رکود ثروت است.

نشـست علمی – تخصصـی با موضوع «مدل مطلوب بانکداری اسـلامی» (چالش‌ها و راهکارهای اصلاح قوانین بانکی کشور) با همکاری بانک پارسیان و پژوهشگاه فقه نظام قم و با حضور استادان حوزوی، مدیران نظام بانکی، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس به میزبانی بانک پارسیان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بانک پارسیان در ابتدای این نشست مدیرعامل بانک پارسیان با ابراز امیدواری نسبت به نتایج برگزاری چنین جلساتی و اثر‌گذاری آن در مجموعه اقتصادی و شبکه بانکی کشور گفت: در حال حاضر حوزه پولی و بانکی کشور با چالش‌های متفاوت و متعددی روبه‌رو است که برخی از آنها موضوعات بسیار اساسی است که باید در راستای خدمت‌رسانی و آسایش مردم حل و فصل شود. کورش پرویزیان با تأکید بر اصلاح و به روز‌رسانی قوانین در حوزه بانکداری اسلامی تصریح کرد: دغدغه اصلی بزرگان کشور، اسلامی بودن عملیات بانکی و رفتار مبتنی بر حق و عدل با مردم و مشتریان در حوزه خدمات و محصولات بانکی است.
پرویزیان ادامه داد: با وجود این که همه همکاران و مدیران در حوزه بانکی سعی و تلاش خود را در جهت اجرای سیاست‌های قانونگذار و سیاستگذار اعم از مصوبات شورای پول و اعتبار و همچنین مصوبات فرادستگاهی به کار گرفته‌اند ولی متأسفانه در حال حاضر با انبوهی از مقررات متناقض و متفاوت روبه‌رو هستیم که شرایط را به گونه‌ای دشوار کرده‌اند که با چالش مشروعیت و مقبولیت در این زمینه مواجه هستیم.
در ادامه این نشست راهبردی آیت‌الله اراکی، ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین در تشریح ویژگی بانکداری اسلامی از منظر فقه نظام بانکی اظهار داشت: بانکی که ما در اسلام می‌توانیم به‌عنوان بانک تعریف کنیم الزاماً نباید متناسب با معیارهای متداول دنیا باشد بلکه مدل بانکداری اسلامی در یک جامعه اسلامی باید از تمامی جهات و همچنین به لحاظ فنی باید براساس الگوی متناسب با شرایط روز و بر مبنای فقه تنظیم شود.
آیت الله اراکی با تبیین چهار هدف مهم در نظام بانکی اسلامی گفت: به گردش درآوردن ثروت و بیرون کشیدن ثروت‌های راکد یکی از اهداف نظام اسلامی در مبارزه با رکود ثروت است. ایشان اضافه کردند: همچنین جلوگیری از شکاف طبقاتی و عدم تمرکز ثروت از دیگر اهداف نظام بانکی اسلامی است و در بسیاری از منابع اسلامی بر تقسیم ثروت بر اساس عدالت تأکید شده است.