۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » تغذیه » نظام سلامت
  • شناسه : 5265
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
  • ارسال توسط :
انجام واکسیناسیون هدفمند علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قزوین
انجام واکسیناسیون هدفمند علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قزوین

انجام واکسیناسیون هدفمند علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قزوین

در شش ماهه اول سال 98 بیش از بیش از 3 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در مزارع پرورش مرغ مادر و تخم گذار استان قزوین استفاده شده است .

در شش ماهه اول سال ۹۸ بیش از بیش از ۳ میلیون دوز  واکسن آنفلوانزا  در مزارع پرورش مرغ مادر و  تخم گذار  استان قزوین استفاده شده است .

به گزارش پایگاه خبری ” وقایع خبری ” ، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: در راستای سیاست های سازمان دامپزشکی کشور و با هدف ارتقاء سطح ایمنی طیور در زمان مواجه با ویروس، پیشگیری و کنترل بیماری و کاهش تلفات و انتشار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور صنعتی استان، عملیات واکسیناسیون علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از ابتدای تیرماه ۹۷ به عنوان اولین استان کشور در گروه های مشخصی از جمعیت طیور هدف شامل مزارع مرغ مادر – تخمگذار صنعتی و پولت تخمگذار آغاز شد.

دکتر وحید ابراهیم نژاد حمیدی تصریح کرد: با توجه به استمرار برنامه واکسیناسیون گله های حساس در هر دوره جوجه ریزی، در شش ماهه اول سال ۹۸  بالغ بر۳ میلیون و۱۷۰ هزار دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۱۷مزرعه صنعتی طیور استان قزوین بر اساس دستورالعمل های مربوط به هر واکسن  مصرف شده  است.

دکتر حمیدی ادامه داد: با توجه به وضعیت تراکم مزارع مرغ مادر و تخمگذار در کشور، استان قزوین در گروه استانهای پرخطر کشور به لحاظ وقوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده که این موضوع اهمیت انجام واکسیناسیون را برای حفظ صنعت طیور کشور، محافظت از بهداشت عمومی از طریق کاهش سرعت گردش و شیوع بیماری و فراهم نمودن امنیت و ایمنی مواد غذایی کشور دوچندان می کند.

حمیدی متذکر شد: با توجه به حساسیت گونه بوقلمون به بیماری آنفلوانزای فوق حاد و الزام انجام واکسیناسیون مذکور در مزارع پرورش بوقلمون، واکسیناسیون مزارع بوقلمون استان نیز همگام با مزارع صنعتی طیور در حال انجام می باشد. همچنین بر اساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور، برنامه های کنترلی قبل و بعد از انجام واکسیناسیون در قالب اخذ نمونه از طیور واجد دریافت واکسن نیز به صورت کامل صورت گرفته و پایش طیور واکسینه شده نیز با اخذ نمونه و انجام آزمایش های تشخیص ملکولی در آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان در حال انجام می باشد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به نقش واکسیناسیون در افزایش سطح ایمنی طیور در مقابل عوامل بیماریزا، پوشش حداکثری طیور صنعتی استان با واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کنار رعایت اصول امنیت زیستی توسط مرغداران موجب کاهش چشمگیر وقوع بیماری در مزارع صنعتی استان شده به نحوی که موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد از سال ۹۷ تاکنون در استان شناسایی نشده است