۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » ارز » اقتصاد » بازار » ریاست جمهوری
  • شناسه : 21645
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
  • ارسال توسط :
امریکا کالا‌ها و نیاز‌های اساسی مردم را هم تحریم کرد
امریکا کالا‌ها و نیاز‌های اساسی مردم را هم تحریم کرد

امریکا کالا‌ها و نیاز‌های اساسی مردم را هم تحریم کرد

برنامه ریزی‌های دولت برای تنظیم بازار تا پایان سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

وقایع خبری -دکتر روحانی در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور با اشاره به اینکه می‌خواستم سخنان اعضای ستاد، وزرای مربوط و برخی استانداران را بشنوم تصریح کرد: همه ما می‌دانیم در یک جنگ بی نظیر سه ساله اقتصادی علیه کشورمان بودیم؛ همه صاحبنظران معروف و مهم به این اعتراف دارند که اگر چنین جنگ اقتصادی بر هر کشور دیگری تحمیل می‌شد، اقتصادش فرو می‌ریخت.

رئیس جمهور ادامه داد: در جلسه امروز مطرح شد که حتی در کالا‌ها و نیاز‌های اساسی مردم هم امریکایی‌ها مداخله کردند؛ اوفک تحریم کرده و این جزو ننگ‌های بزرگ امریکا در طول تاریخ است.

روحانی با اشاره به تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایران و ادامه دار بودنش گفت: سال گذشته با مشکل کرونا هم روبرو شدیم که بعد از جنگ جهانی دوم چنین معضلی در دنیا بی سابقه بود؛ حدودا از سال ۱۹۱۸ به بعد یعنی بیش از صد سال، دنیا شاهد چنین اپیدمی عظیم و خطرناکی نبوده است. همه کشور‌ها دچار مشکل شدند، برخی از کالا‌هایی که باید صادر می‌شد مثل نفت خریداری نشد چرا که صنعت دچار مشکل شد و نیاز به نفت هم کم شد.

رئیس جمهور با تاکید بر این که ما شرایط بی نظیری را در تاریخ بعد از انقلاب برای اولین بار تجربه می‌کردیم اظهار داشت: در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ ما دچار مشکل شدیم؛ صادرات و واردات ما دچار مشکل شد. از سویی برخی کشور‌ها در یک مقطعی، اوایل کرونا مواد غذایی را که معامله شده بود نمی‌فروختند.

وی با اشاره به این که همچنین در این مقطع مواد غذایی گران شد تاکید کرد: برخی اقلام از جمله روغن آفتابگردان ۱۳۵ درصد در یک سال گذشته گران شد؛ برخی اقلام در دنیا افزایش قیمت داشت و این می‌توانست در سطح منطقه و کشور ما هم تاثیرگذار باشد و ما در این وضعیت مجبور بودیم بازار را نگهداریم.

دکتر روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور افزود: در حال حاضر در ایام عید هستیم و بعد از آن ماه مبارک رمضان و انتخابات را پیش رو خواهیم داشت که هر کدام شرایط خاص خود را دارند.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی‌های دولت برای تنظیم بازار تا پایان سال ۱۴۰۰ خواهد بود، زیرا دولت بعدی نمی‌تواند با مشکل کار خود را آغاز کند و با مشکل روبرو باشد.

روحانی با اشاره به اینکه در جلسه امروز یک مشکل جدی که قابل برطرف شدن نباشد دیده نشد تصریح کرد: اگر به ما می‌گفتند که ما در کشور نهاده‌های دامی نداریم و بانک مرکزی هم برای تامین ارز آن با مشکل روبرو بود، آن وقت می‌توان گفت که با یک مشکل جدی روبرو هستیم؛ خوشبختانه این مشکل وجود ند ارد و ارز تخصیص و نهاده‌ها خریداری و مقداری از آن وارد شده و مقداری دیگر در گمرکات و یا در راه است.

رئیس جمهور افزود: در برخی اقلامی که هم اکنون در بازار با آن مشکل داریم دیده شد که مشکل ما عمدتا با ۳۰ تا ۴۰ شرکت برطرف می‌شود که عصر امروز با این شرکت‌ها جلسه‌ای برگزار خواهد شد.

روحانی به بسته بندی کالا‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: اگر بسته بندی باعث می‌شود که قیمت کالا‌ها در بازار برای دهک‌هایی که دچار مشکل هستند افزایش پیدا کند و جنس لوکس تری در اختیار دهک‌های بالا قرار گیرد باید از این کار جلوگیری شود.

وی در ادامه گفت: اگر در ستاد تنظیم بازار به این نتیجه رسیده اید که برخی بسته بندی‌ها نباید در برخی اقلام انجام بگیرد این موضوع را مصوب کنید تا دولت هم از این کار حمایت و پشتیبانی کند.

روحانی خطاب به اعضای ستاد تنظیم بازار گفت: هرچیزی که برای تنظیم بازار نیاز و مصوب شماست اگر نیاز به مصوبه دولت دارد باید وزیر مربوطه در هیئت دولت مطرح کند تا همان هفته مصوب شود.

وی افزود: اگر در خصوص برنامه و خط مشی مشکل دارید، آن را اعلام کنید تا در ستاد اقتصادی دولت مطرح و بررسی شود؛ حتی اگر جایی قانونی هست که نیاز به تغییر دارد به ما اعلام کنید تا در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شود.