۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 18632
  • ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
  • ارسال توسط :
آلودگی هوا تأثیربیماری کرونا را تشدید می‌کند
آلودگی هوا تأثیربیماری کرونا را تشدید می‌کند

آلودگی هوا تأثیربیماری کرونا را تشدید می‌کند

ذرات معلق موجود در هوا باعث افزایش فشار خون می‌شود

وقایع خبری- شهاب مستوفی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز، در جمع خبرنگاران، در رابطه با تاثیر آلودگی هوا بر کرونا، گفت: مطالعات معتبر نشان می‌دهد  به ازای هر ۱ میکروگرم بر متر مکعب افزایش آلودگی هوا طی سال‌های متمادی ۱۱٪ افزایش مرگ و میر ناشی از COVID-19 می‌تواند اتفاق بی‌افتد. زیرا آلودگی هوا باعث افزایش ریسک بیماری‌های تنفسی می‌گردد و کووید-۱۹ اساسا یک بیماری تنفسی می‌باشد به همین دلیل افرادی که در مناطق دارای هوای آلوده زندگی می‌کنند نسبت به کووید-۱۹ آسیب پذیرتر می‌باشند.

این مقام مسؤول نسبت به خطرات آلودگی هوا هشدار داد و افزود: بعد از استنشاق هوای آلوده توسط ریه‌ها، خطر بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری‌های مزمن انسدادی، آسم، ذات الریه و … افزایش می‌یابد. ذرات معلق موجود در هوا باعث افزایش فشار خون می‌شود که بر سیستم قلبی، عروقی و دیگر سیستم‌های بدن اثر می‌گذارد به همین دلیل بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری کووید-۱۹ در افرادی که در معرض آلودگی هوا می‌باشند ممکن است کشنده تر باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز برای کاهش اثرات آلودگی هوا و کووید-۱۹ توصیه کرد که استفاده از ماسک مناسب، شستشوی دست‌ها، رعایت بهداشت عمومی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم حضور در مکان‌های شلوغ و اجتناب از تماس نزدیک با افرادخودداری کنید.

وی همچنین ادامه داد: انتظار می‌رود که شهروندان در راستای جلوگیری از خطرات کارهای اداری، خرید و … به زمانی که هوا آلوده نیست موکول کنند، همچنین کاهش تردد خودروهای شخصی، کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی در کنار عدم خروج غیرضروری از منزل خصوصا بیماران قلبی عروقی، ریوی، افراد دارای آسم و آلرژی و استفاده کنندگان از لنزهای چشمی، هنگام آلودگی هوا توصیه می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز در پایان گفت: شهروندان خودداری از فعالیت‌های شدید بدنی و  استعمال دخانیات را جدی گرفته و مصرف شیر و ماست کم‌چرب و میوه و سبزیجات تازه را در برنامه خود قرار دهند.