۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » تغذیه » درمان
  • شناسه : 41276
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۷:۰۰
  • ارسال توسط :
چرا در دوران بارداری نباید عسل خورد؟
چرا در دوران بارداری نباید عسل خورد؟

چرا در دوران بارداری نباید عسل خورد؟

مصرف بیش از اندازه عسل می‌تواند مشکلات گوارشی مانند گرفتگی عضلات شکم، نفخ و اسهال را به دنبال داشته باشد.

فواید خوردن عسل در بارداری گزینه ترغیب‌کننده افرادی‌ست که در چنین دورانی سعی می‌کنند بهترین تغذیه را برای رشد و سلامت جنین پیش بگیرند؛ اما زیاده‌روی در مصرف عسل، به‌ویژه در زمان بارداری، ممکن است عوارض جانبی خطرناکی به دنبال داشته باشد.

چرا در دوران بارداری نباید عسل خورد؟ این سوالی‌ست که بسیاری از مادران منتظر دلبند، ممکن است در ذهن داشته باشند؛ پس همچنان همراه ما باشید تا علت نخوردن عسل در بارداری را بیان کنیم.

احتمال افزایش حساسیت به انسولین

همان‌طور که مزه شیرین عسل هم گویاست و در موارد بالا هم اشاره شد، یک قاشق غذاخوری عسل تقریبا برابر با ۶۰ کیلوکالری انرژی‌ست. همین کالری‌های دریافتی از عسل، قند خون را افزایش می‌دهند که ممکن است با عدم توجه به مقدار مجاز مصرف عسل در بارداری، باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین شوید. افزایش مقاومت به انسولین نه‌تنها برای خود مادر مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد، بلکه ممکن است برای جنین بحران‌ساز باشد.

در واقع، افزایش حساسیت به انسولین در دوران بارداری خطر ابتلا به دیابت بارداری و در پی آن عدم تعادل چربی خون را به همراه دارد. این عوامل می‌توانند هم برای مادر و هم جنین دردسرساز باشند.

گرفتگی عضلات شکم

اگر فواید خوردن عسل در بارداری را کنار بگذاریم، با مضرات خوردن عسل در بارداری مواجه خواهیم شد. مصرف بیش از اندازه عسل می‌تواند مشکلات گوارشی مانند گرفتگی عضلات شکم، نفخ و اسهال را به دنبال داشته باشد؛ زیرا حاوی مقادیر زیادی فروکتوز است. فروکتوز گرفتگی عضلات، مشکلات گوارشی و نظایر آن را تشدید می‌کند که در زمان بارداری ممکن است خطراتی جدی برای جنین به دنبال داشته باشد.

تهدید سلامت دندان‌ها

خواص عسل طبیعی برای زنان باردار با این‌که در بدن معجزه می‌کند؛ اما قند بالای عسل فرسایش دندان‌ها و ایجاد حفره‌های دندانی را به دنبال دارد. به همین دلیل زمانی که با احتیاط مصرف نشود، سلامت دندان‌ها به خطر می‌افتد و در پی آن، جنین هم ممکن است دچار آسیب شود.

افزایش وزن

طبق آزمایشات انجام‌شده، عسل کالری بیشتری نسبت به شکر تصفیه‌شده دارد؛ به‌همین دلیل، توجه به مصرف عسل و میزان کالری دریافتی از آن، اهمیت بالایی دارد. فارغ از این‌که در دوران بارداری ممکن است به‌واسطه وجود جنین دچار افزایش وزن شوید، افزایش وزن ناشی از عدم رعایت مقدار مجاز مصرف عسل در بارداری هم می‌تواند به این وزن اضافه کند.

افزایش وزن ناشی از خوردن عسل زمانی اتفاق می‌افتد که شما فعالیت بدنی ندارید یا از یک رژیم غذایی مقوی اما با مقدار مشخص پیروی نمی‌کنید. با عدم رعایت چند نکته تغذیه‌ای کوچک در دوران بارداری، چاقی سراغتان می‌آید و زمانی به خودتان می‌آیید که می‌بینید مثل بادکنک باد شده‌اید!