۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ عمومی » فعالیتهای دینی
  • شناسه : 5459
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
  • ارسال توسط :
وقف ؛ سنت حسنه
وقف ؛ سنت حسنه

وقف ؛ سنت حسنه

امید است که به بهانه دهه وقف، این فرهنگ دیرینه بیش از پیش مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد.

سازمان اوقاف و امور خیریه در اطلاعیه‌ای به مناسبت آغاز دهه وقف توجه عموم مردم و مسئولان را به اهمیت و کارکردهای مختلف سنت حسنه وقف جلب کرد.

به گزارش ” وقایع خبری ” و به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه در این اطلاعیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم – وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا
و آنچه از عمل خیر برای خود پیش می‌فرستید آن را در نزد خدا نیکوتر و با پاداشی بزرگ تر خواهید یافت- (سوره مزمل آیه ۲۰)

سنت حسنه وقف از زمانی که توسط حضرت محمد (ص)  در تاریخ صدر اسلام بنا نهاده شده تا به همین امروز به عنوان احسانی نامیرا و جاودان پیشینه‌ای بسیار درخشان در فرهنگ اسلامی و ایرانی این سرزمین دارد.

در طول تاریخ پس از اسلام همواره وقف‌نامه‌های بسیار زیادی در ابعاد مختلف امور خیریه و مذهبی همچون دستگیری از مستمندان، کمک به ایتام، کمک به نخبگان علمی، ارائه خدمات آموزشی، درمانی و بهداشتی و برپایی عزاداری سالار شهیدان به رشته تحریر درآمده که ترویج و تبلیغ و مطالعه دقیق و سطر به سطر آنها  عظمت تمدن بزرگ اسلامی را از قرنها پیش تا به امروز به رخ همگان می‌کشاند.

تنها بخش کوچکی از  نمود فرهنگ اسلامی – مردمی وقف در کمک بی‌وقفه به سیل‌زدگان در اوایل سال جاری  و برپایی مواکب متعدد در مراسم اربعین حسینی دیده شد که جا دارد دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با ظرفیت رسانه‌ای خود این نمود زیبا و نمودهای دیگر این فرهنگ غنی را بیش از پیش برای عموم مردم جلوه‌گر کنند.

سازمان اوقاف و امور خیریه با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی ضمن تٲکید بر شفاف‌سازی دقیق در زمینه عواید موقوفات و اجرای مو به موی نیات واقفین عزیز، به طور ویژه احیای موقوفات و ارتقای بهره‌وری اقتصادی آنها را در شرایط تحریم وجهه همت خویش قرار داده است.

بر همین اساس در طول یک سال اخیر در این سازمان به موضوعات و مسائل مهمی همچون توجه ویژه به فعالیت‌های دانش‌بنیان و بهره‌وری اقتصادی موقوفات،  اجرای طرح افق در بستر کارکردهای اجتماعی موقوفات و بقاع متبرکه، اجرای طرح امین موقوفات در راستای پرهیز از تصدی‌گری و مردمی کردن اداره موقوفات، ارتقا و توسعه موقوفات مربوط به علم و دانش، تاسیس مرکز امور خیریه و  کمک به آزادی زندانیان و سازماندهی و ساماندهی موقوفات کشاورزی پرداخته شده است.

امید است که به بهانه دهه وقف، این فرهنگ دیرینه و کاملا مردمی بیش از پیش مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد.