۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » پاسخ مسئولین » جامعه » حقوقی- قضایی
  • شناسه : 30986
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۲۴
  • ارسال توسط :
قوه قضائيه بيشترين هماهنگي و جلسات را با دولت و  مجلس داشته است
قوه قضائيه بيشترين هماهنگي و جلسات را با دولت و  مجلس داشته است

قوه قضائيه بيشترين هماهنگي و جلسات را با دولت و مجلس داشته است

در بسیاری از امور باید از توان و ظرفیت مردم استفاده کنیم.

رئیس قوه قضائیه در گفتگوی زنده تلویزیونی با تاکید بر ارتقای سند تحول قضایی گفت: ­قوه قضاییه مطلوب از نگاه ما پناه هر مظلومی است.

محسني اژه اي با بيان اينکه داشتن سند تحول برای قوه قضاییه مطلوب است افزود: در سند تحول ایستا بودن آن دیده شد و بر این باور بودیم که سند تحول می‌تواند ارتقا پیدا کند، به همین دلیل نام این سند در دوره جدید سند تحول و تعالی نام گرفت.
وي گفت: معتقدیم این سند، سند بسیار خوبی است. سند تحول برای تحقق کامل، حتما همکاری دولت و مجلس را می‌خواهد . در اجرای برنامه‌های کوتاه مدت بیش از ۹۰ درصد و در برنامه‌های میان مدت ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم.

رئيس دستگاه قضا گفت: قوه قضائيه بيشترين هماهنگي و جلسات را با دولت و مجلس داشته است همه نمايندگان مجلس تقريبا يکبار با مديران قوه جلساتي را داشته اند

در اين يک سالي که بنده به عنوان رئيس قوه قضائيه مشغول به کار شده ام، براي درک مشترک از موضوعات مختلف در کشور بيشترين جلسات را در فراکسيون هاي مجلس داشته ايم.

تقريبا همه نمايندگان مجلس يا با شخص بنده و يا با مديران قوه جلساتي را داشته اند. مصداق همين تعامل تقريبا با دولت سيزدهم انجام شد و به نظر اتفاقي بي سابقه است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای ضمن گرامیداشت سالگرد شهدای هفتم تیر و تبریک هفته قوه قضاییه افزود: امیدوارم بتوانیم پاسدار خوبی برای ارزش ها، اهداف نظام و آر مان های انقلاب اسلامی، امام و شهدا باشیم.
او درباره شاخصه ها و ویژگی های یک قوه قضاییه مطلوب گفت: قضا یک امر خطیر و مهم است، در قانون اساسی و شرع هم به این موضوع بسیار با اهمیت پرداخته شده است.
او ادامه داد: مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) نسبت به امر قضاء و حکمرانی عادلانه نظارت ویژه ای داشتند.
محسنی اژه ای با بیان اینکه در قانون اساسی برای قوه قضاییه وظایف و ماموریت هایی تعریف شده است گفت: یکی از مهم ترین مسائل که جزو اهداف همه انبیاء و انقلاب اسلامی بوده است عدالت می باشد لذا یکی از وظایف قوه قضاییه گسترش عدل و عدالت است.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از وظایف قوه قضاییه احیای حقوق عامه می باشد افزود: نظارت بر حسن اجرای قوانین هم یکی دیگر از وظایف این قوه است یعنی وقتی قانونی توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی وضع می شود قوه قضاییه از طریق سازمان بازرسی کل کشور باید نظارت کند تا این قانون به نحو احسن اجرا می شود.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم، تعقیب و مجازات مجرم همچنین اصلاح او از وظایف این قوه می باشد ادامه داد: این مسائل بسیار مهم است و برای تحقق این امور نیاز به یک زمینه هایی می باشد.
او گفت: قوه قضاییه مطلوب از نگاه ما این است که بتواند پناه هر مظلومی باشد قوه قضاییه باید بتواند بدون هیچگونه ملاحظه و تبعیضی عدالت را اجرا کند استیفای حق مظلوم از ظالم را انجام دهد، جلوگیری از هر گونه تعدی و تجاوز به حقوق مردم، فرد، جامعه و بیت المال داشته باشد بنابراین رسیدن به این شرایط، زمینه ها و امکاناتی لازم دارد.
محسنی اژه ای ادامه داد: تحقق این امور و منویات مقام معظم رهبری که در حکم انتصاب بنده شش مورد را تاکید داشتند مستلزم یکسری عواملی است در صورتی که این عوامل نباشد ما نمی توانیم عدالت اجتماعی و فردی را که مورد نظر اسلام، عقلا و نظام جمهوری اسلامی ایران است محقق کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم سرمایه انسانی در قوه قضاییه می باشد گفت: نیروی انسانی در هر دستگاهی نقش کلیدی دارد اما در قوه قضاییه که قضاوت به عدل و انصاف می کند اینجا یک نقش بسیار مهمی دارد.
او افزود: یکی دیگر از عوامل مهم قوانین و مقررات است امروز قاضی و کارمند ما موظف است بر اساس قانون عمل کند و اگر بخواهد عدالت را محقق کند باید قانون را مد نظر قرار دهد، قانون خودش باید عادلانه و شرایط زمان را پاسخگو باشد.
محسنی اژه ای تصریح کرد: یکی از مسائل مهم، ساختار و تشکیلات قوه قضاییه ، بودجه همچنین استفاده از ظرفیت های مردمی می باشد.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نظام ما یک نظام مردمی می باشد گفت: در بسیاری از امور باید از توان و ظرفیت مردم استفاده کنیم.
او با اشاره به اینکه یکی از مسائل دیگر در تحقق قوه قضاییه مطلوب، مدیریت در هر دستگاهی از جمله دستگاه قضایی است افزود: مهم تر از همه این عوامل اراده، انگیزه و خودباوری است همچنین مدیر و مدیران عالی و میانی قوه قضاییه نسبت به انجام وظایف خودشان باید توانا و جسارت تصمیم گیری ، علم قضا، اخلاق حرفه قضایی داشته باشند.
محسنی اژه ای گفت: از نگاه ما وظایفی که شرع، قانون اساسی و ولی امر از ما خواسته را محقق کنیم قوه قضاییه مطلوب است.