۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فعالیتهای دینی » قزوین » گردشگری » مساجد
  • شناسه : 21690
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
  • ارسال توسط :
نگاهی به امامزاده‌ امامزاده حلیمه (س)
نگاهی به امامزاده‌ امامزاده حلیمه (س)

نگاهی به امامزاده‌ امامزاده حلیمه (س)

حلیمه خاتون (س)، منسوب به دختر گرامی موسی بن جعفر (ع) هستند .

در دل بافت سنتی استان قزوین از خیابان بوعلی سینا، به کوچه‌‌ی شهید فرامرزی (زرگره کوچه) که به شیشه‌گرهای قزوین نیز شهرت دارد بروید. امامزاده‌ امامزاده حلیمه (س) را خواهید دید.

مورخان این طور بیان کرده‌اند که حلیمه خاتون (س)، منسوب به دختر گرامی موسی بن جعفر (ع) هستند که همین موضوع سبب توجه زیاد مردم به ویژه شهروندان قزوینی به این امامزاده شده است. به همین دلیل مقبره حلیمه خاتون (س) که مربوط به دوره‌ی قاجار نیز بوده، در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره‌ی ثبت ۱۲۵۹۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت درآمده است.

معماری امامزاده حلیمه خاتون (س)

سال‌ها پیش بنای امامزاده که تنها از خشت و گل ساخته شده بود، به طور کامل تخریب شد. همین موضوع سبب پی‌ریزی بنای جدید باشکوهی شد. بنایی که حال دیگر با گنبد و گلدسته‌های زیبا خودنمایی می‌کند. همچنین احداث ایوان و ضریح و سردابی که در ادامه به آن اضافه شد.

آرامگاه این امامزاده‌ی دوست‌داشتی در بین شهروندان قزوینی، در ۳ طبقه ساخته شده و با استفاده از سنگ مرمر تزیین شده است. بر روی سنگ قبر کتیبه‌ای با عنوان «هذا المرقد المنور و مضجع الشریف لبنتی المام موسی بن جعفر الصادق علیه‌السلام السیدتین حلیمه خاتون و رحیمه خاتون سلام‌الله علیها، دفنتا فی هذا المکان الشریف تاریخ الوضع فی سنة ۱۴۲۴ ه.ق» به چشم می‌خورد.

سید محمد على گلریز درباره‌ی بناى قدیم امامزاده چنین می‌نویسد: بقعه‌ی حلیمه خاتون (س) در انتهاى زرگره کوچه است و به محوطه‌‏اى می‌‏پیوندد که سالیان پیش گورستان بود و دیگر اکنون در آنجا کسى را دفن نمی‌‏کنند و از صورت قبرستان خارج‌شده است.

این مقبره در شمال محوطه‌ی گورستان متروک قرار دارد و داراى حیاط کوچکى است. خود آرامگاه داراى هیچ‌گونه تکلفاتى نیست. ساختمان آن از آجر و خشت است و با گچ سفید شده و یک صندوق چوبى نیز در وسط قرار دارد. کف حرم با آجرکاشى مفروش است. مرقد ایشان در سردابی به مساحت ۷۰ مترمربع بوده و فضای درون آن به هنرهای کاشی‌کاری، آجرکاری و خوشنویسی مزین شده است.

ایوان بقعه به ارتفاع تقریبى ۸ متر رو به‌جانب جنوب غربی قرار گرفته و توسط سه پلکان از کوچه به مدخل آن راه می‌‏یابد. در وسط اتاق مرقد، ضریح بسیار عالى از جنس آب‌طلا و نقره قرار دارد که بر روى سکوى ۲۵ سانتی‌متری نصب‌شده و بر روى درِ آن متن ذیر قلم‌زنی شده است: «ضریح مطهر حضرت حلیمه خاتون بنت موسى بن جعفر که در چهارمین سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى ایران به رهبرى قائد عظیم‌الشان امام خمینى (ره) در سال ۱۴۰۲ هجرى قمرى به همت هیأت امنا نصب گردیده قلم‌زنی على خسروانى، نجارى نعمت‌الله‏ حیدرزاده.» همچنین حسینیه‌ای به مساحت ۱۷۰ مترمربع در قسمت شرقی حرم احداث شده و تزئینات آن به‌ویژه کتیبه‌ی فوقانی دور تا دور بنا با اشعاری فارسی که با خط نستعلیق بر روی کاشی‌های خشتی آبی‌رنگ نوشته‌شده است، در خور توجه همگان است.

*باسپاس از رو ابط عمومی اداره کل او قاف وامور خیریه استان قزوین