در میان جانباختگان، 141 نفر عابر پیاده و 171 نفر از جانباختگان هم موتورسیکلتسواران بودند.
در پنجماهه نخست سال جاری، ۳۶۴ نفر در تصادفات پایتخت جان باختند؛ افزایش نگرانکننده نسبت به سال گذشته که نیاز به توجه ویژه به ایمنی عابران پیاده و موتورسیکلتسواران دارد.
سردار ابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در چند سال گذشته شاهد روند کاهشی تصادفات در تهران بودیم، اما متأسفانه از بهمنماه سال گذشته تاکنون آمارها روند افزایشی داشته است. بر اساس آمار پزشکی قانونی، در پنجماهه نخست سال جاری، ۳۶۴ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادهاند؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۴ نفر فوتی ثبت شده بود که نشاندهنده افزایش ۱۱ درصدی است.
وی افزود: در حوزه تصادفات جرحی نیز ۱۱ هزار و ۱۱۲ فقره تصادف ثبت شده که منجر به مصدومیت ۱۲ هزار و ۴۶۰ نفر شده است. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳ درصد افزایش نشان میدهد. نگرانی اصلی ما در بخش تصادفات منجر به فوت است، چرا که شدت حوادث و در نتیجه مرگومیر ناشی از آنها افزایش یافته است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در میان جانباختگان، ۱۴۱ نفر عابر پیاده بودند که معادل ۳۹ درصد کل فوتیهاست. همچنین ۱۷۱ نفر از جانباختگان موتورسیکلتسواران بودند که حدود ۴۷ درصد را شامل میشود. این آمار نسبت به سال گذشته افزایش داشته و نشاندهنده ضرورت توجه بیشتر به ایمنی موتورسیکلتسواران است. در بخش خودروها نیز ۵۲ نفر، معادل ۱۴ درصد کل فوتیها را به خود اختصاص دادهاند.
وی تصریح کرد: بخش عمده تصادفات منجر به فوت در بزرگراهها رخ داده است، بهطوری که ۵۷ درصد کل حوادث فوتی به معابر بزرگراهی مربوط میشود. بزرگراه آزادگان با ۲۴ مورد، معادل ۷ درصد، و بزرگراه امام علی(ع) نیز با ۲۴ مورد فوتی، بیشترین آمار تلفات را در میان محورهای تهران داشتهاند.
موسویپور گفت: اگر آمار تصادفات فوتی را بر اساس مناطق شهرداری تهران تقسیم کنیم، بیشترین تلفات مربوط به منطقه ۴ با ۴۵ نفر است که نسبت به سال گذشته (۳۵ نفر) افزایش ۱۰ نفره داشته است. همچنین در منطقه ۱۵ تعداد تلفات به ۲۱ نفر رسیده که ۱۲ نفر بیشتر از سال قبل است. در منطقه ۲۰ نیز ۲۱ نفر جان باختند که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۲ نفره داشته است و در منطقه ۱۲ نیز آمار فوتیها به ۲۰ نفر رسیده است. این آمار نشان میدهد مناطق ۴، ۱۵، ۲۰ و ۱۲ جزو پرخطرترین مناطق پایتخت در حوزه تصادفات هستند.
وی افزود: در ششماهه نخست امسال، از مجموع ۴۰۲ نقطه حادثهخیز شناساییشده در تهران، ۹۳ نقطه اصلاح و ایمنسازی شده است. این اقدام نقش مهمی در کاهش تصادفات و جلوگیری از توقفهای ناگهانی در بزرگراهها دارد. بهعنوان مثال، رفع موانع و اصلاح ۱۰ کیلومتر از معابر بزرگراهی بهطور مستقیم باعث کاهش احتمال بروز تصادفات زنجیرهای و حوادث ناشی از توقف خودروها شده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: علاوه بر این، در ۵۲ محل از سطح شهر اقدام به اصلاح هندسی و در ۵۴ خیابان عملیات جداسازی مسیر انجام شده است. همچنین سرعتگیرهای جدید در ۱۷۶۴ نقطه از معابر شهر نصب یا اصلاح شدهاند و نورپردازی معابر بهویژه در شبها بهبود یافته است تا احتمال بروز حوادث کاهش یابد.
وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از مطالبات شهروندان در حوزه پروژههای عمرانی از طریق سامانه ۱۹۷ به پلیس اعلام میشود و ما این موارد را با شهرداری تهران هماهنگ کردهایم. تاکنون ۱۴۲ تقاطع غیرهمسطح در تهران شناسایی شده که اجرای آنها میتواند نقش مؤثری در روانسازی ترافیک و کاهش مصرف سوخت داشته باشد. بر اساس برنامهریزیها، از میان ۸۰ پروژه طراحیشده، بخشی از آنها در سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه طی دو هفته گذشته، ۴۰ سامانه کنترل سرعت در بزرگراههای تهران فعال شده و تخلفات سرعت غیرمجاز را بهصورت هوشمند ثبت میکنند. همچنین ۸ دستگاه دوربین بازرگان پرکار نیز بهصورت شبانهروزی در بزرگراهها فعال بوده و نظارت بر سرعت خودروها را بر عهده دارند.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.