۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 14558
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
  • ارسال توسط :
۳میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموزنتوانستند از سیستم  آموزشی جدید استفاده کنند
۳میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموزنتوانستند از سیستم  آموزشی جدید استفاده کنند

۳میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموزنتوانستند از سیستم آموزشی جدید استفاده کنند

عزتمندی معلم در برخی موارد در مواجهه با دانش آموزان زیر سوال می‌رود.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش گفت: در طول چهار ماه گذشته ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز در سطح کشور نتوانستند از سیستم آموزشی جدید استفاده کنند.

علی باقرزاده صبح امروز در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش استان یزد اظهار داشت: آنچه که در شش هفت ماه گذشته در دنیا و کشور ما به دلیل شیوع کرونا اتفاق افتاد برای همه نظام‌های آموزشی، هم غیر منتظره و هم ناشناخته بود و بسیاری از کشورهایی که آنها را پیشرفته می‌دانستیم نیز دچار وقفه آموزشی شدند و هنوز هم به یک استراتژی درست برای مواجهه با این وضعیت نرسیده‌اند.

وی افزود: بدون اراده و خواست ما یک اکوسیستم جدید در حوزه آموزش و یادگیری در حال شکل گیری است که مقدمه برنامه ریزی برای مواجهه درست و عالمانه با این اکوسیستم، شناخت آن است زیرا اگر اکوسیستم را نشناسیم، نمی‌توانیم برای آن درست تصمیم بگیریم.

باقرزاده عنوان کرد: خطر بزرگی که برای مدیران سطوح مختلف آموزش و پرورش در این شرایط وجود دارد این است که گمان کنند پدیده کرونا موقتی است زیرا نکته اول اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که این وضعیت ممکن است پایدار باشد و نکته دوم اینکه بازیگران و کنشگران حوزه یادگیری در استفاده از فضای جدید برای آموزش، مهارت پیدا کرده‌اند ضمن اینکه اجازه‌های بی اندازه برای دسترسی یافته‌اند و این امر دیگر قابل برگشت نیست.

باقرزاده ادامه داد: یکی از بخش‌های آسیب‌پذیر در شیوه جدید آموزش در دوران کرونا، دسترسی است و در شرایطی که در گذشته مدارس کوچک مقیاس را برای افزایش پوشش تحصیلی توسعه دادیم به نحوی که اکنون بالغ بر ۲۸ هزار مدرسه با جمعیت زیر ۳۵ نفر داریم، در فضای آموزشی جدید، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نتوانستند از سامانه شاد استفاده کنند.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شد، عنوان کرد: ۸۳ درصد از مخاطبان اعلام کردند که به دلیل نداشتن گوشی و اینترنت نتوانسته‌اند از سامانه شاد استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هر چه استفاده از فضای مجازی برای آموزش بیشتر باشد، میل به بازگشت به مدرسه کمتر می‌شود و در این زمینه پیش دبستانی و ابتدایی اول بیشتر در معرض ترک تحصیل دائم هستند همچنین دانش آموزان کاردانش و فنی حرفه‌ای بیشتر میل به ترک تحصیل دارند.

باقرزاده، زمان آموزش را نیز یکی از عناصر کلیدی در یادگیری دانست و افزود: علاوه بر این تعاملات اجتماعی افراد نیز بسیار حائز اهمیت است که در این آموزش دچار آسیب شدید می‌شود و یکی از کارکردهای آموزش و پرورش که اجتماعی کردن دانش آموزان است، به شدت دچار ضعف می‌شود.

وی ادامه داد: در فضای آموزشی جدید، حوزه نظارت نیز آسیب می بیند زیرا اکنون دیگر امکان نظارت در جریان یادگیری وجود ندارد و اگر می‌خواهیم با این پدیده به درستی مواجه شویم باید برای شرایط یادگیری آینده در هر استان یک استراتژی روشن وجود داشته باشد.

باقرزاده تاکید کرد: مهارت آموزی از مواردی است که حتماً باید برای آن استراتژی روشنی داشته باشیم و اگر رابطه معلم و دانش آموز کلاس اول و پیش دبستانی قطع شد، استراتژی ما برای مهارت خواندن و نوشتن بسیار حائز اهمیت است و لازم است یک فرآیند دیگر در کنار آموزش آنلاین وجود داشته باشد.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید برای مهارت آموزی در فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز استراتژی داشته باشیم و راه حلی باید برای این موضوع طراحی شود.

وی، حمایت از معلم، دانش آموز و خانواده در این شرایط را نیز بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: در شرایط جدید تدریس، معلمان به شدت دچار اضطراب هستند که بخشی از این اضطراب مربوط به مهارت کم در زمینه استفاده از فضای مجازی است و حتی گاه با مشخص نبودن مخاطبانی که کنار دانش آموز قرار می‌گیرند، عزتمندی معلم در برخی موارد در مواجهه با دانش آموزان زیر سوال می‌رود.

باقرزاده عنوان کرد: معلم در این شرایط نیاز به تشویق دارد و هم باید از نظر عاطفی تشویق شود و هم به او آموزش داده شود زیرا آموزش‌هایی که تاکنون داده شده، منجر به کسب یک مهارت برای مواجهه با شرایط جدید نمی‌شود.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ما در آینده ممکن است با سه وضعیت سفید، زرد و قرمز مواجه باشیم که حتی سفید هم به معنای بی خطری نیست اما آمار مرگ و میر و ابتلاء در این وضعیت چندان بالا نیست اما باید آرایش متناسب با این وضعیت‌ها گرفته شود و بدانیم که آرایش مناسب هر وضعیت چیست.

باقرزاده ادامه داد: در همه بخش‌ها باید به الگو برسیم و در هر استان ودر آموزش و پرورش باید سیستم ایجاد شود تا کار پیش برود.