۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اخبار ملی » پژوهش » علم و دانش
  • شناسه : 7435
  • ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
  • ارسال توسط :
۲ فیزیکدان ایرانی برنده جایزه جهانی کیهان شناسی شدند
۲ فیزیکدان ایرانی برنده جایزه جهانی کیهان شناسی شدند

۲ فیزیکدان ایرانی برنده جایزه جهانی کیهان شناسی شدند

هیات داوران پژوهش جاهد و نیایش ک را پژوهشی جسورانه و قدمی نوآورانه در درک پدیده گرانش کوانتومی نامیده اند.

جایزه بوکالتر هر سال به ایده های جدید و پیشرو در زمینه کیهان شناسی و گرانش نظری و رصدی داده می‌شود، ایده‌هایی که موفق به بازگشایی دریچه‌ی جدیدی برای فهم ما از انبساط تند شونده کیهان شود.

۲ فیزیکدان ایرانی برنده جایزه جهانی کیهان شناسی شدند

جاهد عابدی دانش آموخته‌ی دکترای دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و نیایش افشردی کیهان شناس و اخترفیزیکدان شهیر، دانش آموخته دوره کارشناسی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف و دکتری دانشگاه پرینستون با مقاله خبرساز و مهم‌شان “پژواکی از مغاک؛سیاهچاله فوق چرخان باقی مانده از دوتایی ستاره نوترونی رویداد GW۱۷۰۸۱۷” این جایزه را دریافت کردند.

هیات داوران جایزه معتبر بوکالتر پژوهش جاهد و نیایش که در مجله Journal of Cosmology and Astroparticle Physics به چاپ رسیده است را پژوهشی جسورانه و قدمی نوآورانه در درک پدیده گرانش کوانتومی نامیده اند. ایده‌ای که امواج گرانشی ساطع از دو ستاره نوترونی چرخان میتواند اطلاعات جدیدی از درون سیاهچاله و گرانش کوانتومی به دست دهد.

لازم به ذکر است؛ جاهد عابدی دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف و محقق پاره وقت پژوهشگاه دانش های بنیادی بوده است که دوره پسادکتری خود را در موسسه امواج گرانشی (آلبرت اینشتین) ماکس پلانک و موسسه لایبنیتز در هانوفر آلمان می گذراند.

همچنین نیایش افشردی کیهان شناس و اخترفیزیکدان شهیر، دانش آموخته دوره کارشناسی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف و دکتری دانشگاه پرینستون است؛ وی هم اکنون استاد دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه واترلو و موسسه فیزیک نظری پریمیتر کانادا است.

گفتنی است؛ پیش از این نیز این دو اختر فیزیکدان ایرانی با مقاله ” پژواک هایی از مغاک: سیاه چاله ای با چرخش زیاد برای پسماند ادغام ستاره نوترونی” در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب این جایزه شدند