۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 13947
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
  • ارسال توسط :

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم عزم خود را برای تسهیل ازدواج جوانان جزم کرده از ۱۵ سال تعلل دستگاه‌ها در اجرای قانون تسهیل ازدواج انتقاد کرد و خواستار پاسخگویی آنها شد.

دکتر فاطمه محمدبیگی  ا انتقاد از تاخیر ۱۵ ساله دولت در اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، گفت: این قانون که شامل سیزده ماده و چهار تبصره است در سال ۸۴ تصویب شده اما متاسفانه دستگاه‌های مسئول به وظیفه خود در قبال اجرای آن عمل نکردند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم، افزود: اگر این تعداد را با مجردها و افرادی که از سن ازدوج آنها گذشته است محاسبه کنیم نزدیک به ۱۵ میلیون نفر در کشور در سن ازدواج قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه زمینه ازدواج جوانان باید تسهیل شود، ادامه داد: دستگاه‌هایی که در اجرای قانون تسهیل ازدواج اهمال‌کاری و کم‌کاری کردند و پرونده آنها در قوه قضائیه در حال پیگیری است باید پاسخگو باشند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم یادآور شد: بر اساس این قانون قرار بود صندوقی برای تسهیل ازدواج ایجاد که از منابع آن وام‌های ویژه ازدواج تامین و همچنین تامین مسکن جوانان هم به شکل طرح ویژه در دولت ها طراحی شود اما متاسفانه هیچکدام از این موارد تحقق نیافت یا با ورود طرح‌های موازی به حاشیه رفتند.

محمدبیگی افزود: به عنوان مثال قرار بود با ایجاد و راه‌اندازی صندوق مهر امام رضا ( ع ) تسهیلات برای اجرای قانون تسهیل ازدواج هزینه شود که در عمل این مهم اتفاق نیفتاد و در حوزه مسکن هم طرح مسکن مهر مطرح شد که قرار بود این طرح در اختیار اجرای قانون مذکور قرار گیرد اما متاسفانه این اقدام هم با مدیریت به موقع و مناسب مسئولان اجرایی همراه نشد و تمامی این موارد باعث شد زمینه اجرای قانون فراهم نشود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه موظف بود تامین مالی و اعتبار این قانون را مورد توجه قرار دهد اما این مهم هم محقق نشد؛ به طور قطع عزم و اراده مسئولان و میزان مسئولیت‌پذیری مسئولان ارشد اجرایی و برنامه‌ریز در اجرای قوانین بسیار مهم است و سرنوشت جوانان ما نباید با غرق شدن مسئولان در مشکلات روزمره اقتصادی به قهقهرا برود.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم، تصریح کرد: باید یاد بگیریم در نظام برنامه‌ریزی اولویت‌سنجی، نظرسنجی و ارزیابی داشته باشیم زیرا وقتی برنامه‌ریزی‌ها با ارزیابی‌های ناقص صورت می‌گیرد و با روزمرگی همراه می‌شود اولویت‌ها از دست می‌رود و امروز متاسفانه شاهد از دست رفتن برخی از نسل جوان هستیم نسلی که می‌تواند ازدواج کند و صاحب فرزند شود و کشور را از تله و سیاهچالی جمعیت که طی ۳۰ سال آینده پیش روی ما قرار دارد نجات دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه زمینه‌های باروری، آسایش و آرامش برای این نسل فراهم نشده و مجلس یازدهم عزم خود را جزم کرده تا برای تسهیل ازدواج جوانان کار ویژه کند و گام های بلندی بردارد.