۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصاد » انرژی » قزوین
  • شناسه : 29840
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۷:۵۲
  • ارسال توسط :
۱۰ میلیون مشترک پرمصرف برق در کشور وجود دارد
۱۰ میلیون مشترک پرمصرف برق در کشور وجود دارد

۱۰ میلیون مشترک پرمصرف برق در کشور وجود دارد

نابرابری تولید و مصرف طی سه سال گذشته، صنعت برق کشور و استان را به چالش‌هایی رو به رو کرده است.

وجود ۱۰ میلیون مشترک پرمصرف برق در کشور

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشتریان شرکت توانیر در نشست با مدیران واحد‌های صنعتی استان قزوین برای مدیریت بهینه مصرف برق در تابستان، با اعلام این خبر گفت: ۴۰ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که در صورت صرفه جویی هر یک از آن‌ها در مصرف یک لامپ ۱۰۰ واتی، چهار هزار مگاوات برق به ظرفیت کشور افزوده خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون ۱۰ میلیون مشترک پرمصرف برق در کشور وجود دارد که اگر بخشی از آن‌ها مصرف متناسبی داشته باشند، کشور ما نه تنها کمبودی در این حوزه نخواهد داشت بلکه افزایش تولید برق را نیز شاهد خواهیم بود.

یاقوتی خاطرنشان کرد: امسال در حوزه واحد‌های جدید حرارتی ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات، تولید نیروگاه‌های برق آبی چهار هزار و در حوزه نیرو‌های خورشیدی و بادی نیز ۵۰۰ مگاوات به مدار تولید برق کشور افزوده می‌شود.

وی افزود: میزان برق مورد نیاز تابستان امسال با توجه به افزایش پنج درصدی مشترکان برق طی یک سال گذشته به ۷۰ هزار مگاوات پیش بینی شده که ۴.۴۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشتریان شرکت توانیر با بیان اینکه در حال حاضر ۴۶ درصد برق تولیدی کشور در بخش صنعت مصرف می‌شود، تصریح کرد: ۱۹ هزار مگاوات برق این حوزه در شهرک‌های صنعتی مصرف می‌شود که برای عبور از زمان اوج مصرف لازم است تا شهرک‌های صنعتی کشور ۳۳ درصد برق مصرفی خود را از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریورماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ مدیریت کنند.

وی افزود: در حوزه کشاورزی نیز به میزان سه هزار و ۷۰۰ مگاوات نیازمند همکاری این حوزه در ساعات ۱۰ تا ۱۵ یا ۱۳ تا ۱۸ در بازه زمانی ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریورماه هستیم و در حوزه اداری و تجاری نیز به میزان یک هزار مگاوات تا ساعت ۱۳ در مدت زمان یاد شده باید صرفه جویی صورت گیرد.

یاقوتی خاطرنشان کرد: یکی از مناطق شانزده گانه مدیریت برق کشور، مدیریت برق زنجان و قزوین است که سال گذشته میزان مصرف آن هزار و ۸۰۰ مگاوات بود که برای امسال این میزان به هزار و ۹۰۰ مگاوات خواهد رسید.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشتریان شرکت توانیر تأکید کرد: سال گذشته تراز تولید برق کشور ۵۳ هزار مگاوات و نیاز مصرف کنندگان ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات بود که کمبود ناشی از این مساله با همکاری واحد‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی جبران شد.

وی افزود: این در حالی است که متوسط تولید واحد‌های حرارتی، تجدیدپذیر و تولید پراکنده در کشور طی همین مدت ۴۹ هزار مگاوات بوده است.

یاقتوتی، کاهش نزولات آسمانی و ذخایر آبی پشت سدها، گرمای زودرس و رشد نامتعارف مصرف برق، تاخیر در تعمیرات نیروگاه ها، مدیریت ناصحیح منابع آبی و همچنین توسعه نیافتن ظرفیت نیروگاهی کشور را از جمله مهمترین دلایل کاهش تولید برق کشور عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۱۲ هزارمگاوات کمبود برق داشتیم که بخش عمده‌ای از کمبود‌ها با همکاری واحد‌های تولیدی و صنعتی به میزان ۶ هزار مگاوات، بخش کشاورزی به میزان سه هزار مگاوات و ادارت و دستگاه‌های اجرایی به میزان یک مگاوات مرتفع شد.

مسعود خواجه وند، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین هم در این نشست با بیان اینکه نابرابری تولید و مصرف طی سه سال گذشته، صنعت برق کشور و استان را به چالش‌هایی رو به رو کرده است، گفت: چالش‌های موجود در سه بخش خلاصه می‌شود که شامل میزان رشد هشت درصدی مصرف برق که این عدد ۲.۵ برابر نرم جهانی است.

وی افزود: کاهش نزولات آسمانی و اعمال تحریم‌های ظالمانه که مشکلاتی را در حوزه‌های سرمایه گذاری و تولید به خصوص در بخش صنعت برق به وجود آورد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با اشاره به چهار هزار و ۵۶۳ مشترک صنعتی در استان، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در خصوص کمبود یک هزار مگاوات برق در استان، می‌توان با همکاری و همراهی بخش‌های صنعتی، کشاورزی، تجاری، خدمات و در نهایت مشترکان خانگی از اوج مصرف امسال نیز به سلامت عبور کنیم.

خواجه وند تأکید کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مشترکان پرمصرف استان را واحد‌های صنعتی تشکیل داده و ۴۶ درصد فروش برق نیز مربوط به این بخش است، همکاری و همراهی این حوزه می‌تواند به شرکت توزیع نیروی برق در زمان اوج مصرف بار کمک بزرگی کند.

وی افزود: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا چهار سال آینده تولید ۱۰ هزار مگاوات شامل چهار هزار مگاوات انرژی خورشیدی، سه هزار مگاوات انرژی بادی، ۲ هزار مگاوات تجهیز صنایع بزرگ به نیروگاه‌های خورشیدی و یک هزار مگاوات نیز در حوزه شهرک‌های صنعتی استان صورت خواهد گرفت.