۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » رسانه ها » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 13971
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۴۳
  • ارسال توسط :
گیلاس؛ سبکی برای خبر و گزارش خبری
گیلاس؛ سبکی برای خبر و گزارش خبری

گیلاس؛ سبکی برای خبر و گزارش خبری

یک خبر به سبک هرم وارونه که جزو سبک‌های بنیادی است، نیاز به یک پایان ندارد.

دکتر احمد توکلی


سبک خبری گیلاس( glass )  با کمی تفاوت در ساختار، شبیه سبک “ساعت شنی” است. این سبک نیز با یک « هرم وارونه » شروع می شود و سپس تا قبل از بخش پایانی به شکل ترتیبی و تاریخی (سبک هرم) پیش می رود و معمولا با یک جمله یا عبارت که مرتبط  با لید است،به پایان می رسد.

این ساختار خبری به گزارشگر امکان می دهد تا قبل از آنکه روی لید و یا پایان خبر متمرکز شود به سبک ترتیبی اتفاقات را تا پایان کنار هم قرار دهد.

در این سبک پاراگراف شروع و پاراگراف پایان هردو شامل اطلاعات مهم می شود. در این سبک شما معمولا پایان خبر را به شروع آن گره خواهید زد. از این تکنیک بعضی مواقع به عنوان تکنیک پایان دایره ای ( کیکر واژه روزنامه های قدیمی به معنای پایان است) نامبرده شده است.

نویسنده در این سبک سعی می کند در پایان خواننده را به شروع گزارش بازگرداند. درمثال زیر جنیفر وینر گزارشکر نشریه فیلادلفیا اینکوایر درباره واکنش مربوط به  مرگ “جری گارسیا” رهبر گروه “گریت فول دد” گزارشی نوشته است. گزارشی که تصویری از طرفداران و فقدان او را در لید و پایان به نمایش می گذارد.

شروع گزارش

آنها می دانستند که خبر ناگواری در راه است چون گزارش‌های متعددی در مورد استفاده اسطوره آنان از مواد مخدر و همچنین نامساعد بودن شرایط جسمانی وی به چاپ رسیده بود.با این حال دیروز بعد از ظهر طرفداران گروه « گریت‌فول‌دد » نمی‌توانستند با خبر در گذشت جری گارسیا که گیتاریست برجسته این گروه بود کنار بیایند. خواننده ای که زمانی قلب آنان بود.

جان راکول که یکی از پیشکسوتان موسیقی به شمار می‌آید و تاکنون در بیش از ۴۰۰ کنسرت حضور داشته است می گوید: همگان می دانستند که جری بیمار است.ما فقط می خواستیم چاق تر شدن، پیری  و همچنین دوران بازنشستگی او را نیز ببینیم،‌ با آن‌که وی از دنیا رفته اما فکر می کنم به گونه ای دیگر بازنشسته شده است . بعد از یک پس زمینه که شرح می دهد مرگ جری و واکنش طرفداران معروف و غیرمعروف گروه « ددهد »ها را « وینر»  داستان خبری خود را با این پاراگراف به پایان می‌رساند:

پایان گزارش

در نزد بعضی‌ها موسیقی تنها آن‌چیزی بود که با گروه « ددهد» معنا می یافت و  با مرگ  جری گارسیا پایان یافت.

خانم رندی هورن از شمال شرق فیلادلفیا دیروز محل کار خود را زودتر از موعد مقرر ترک کرد. او از زمانی که همکارانش خبر مرگ جری را به وی اعلام کردند به  طور مداوم گریه کرده است و در قلب خود احساس درد می‌کند.

وی می گوید: من در راه خانه نوارهای کاست وی را خرد کردم، درحالی که فکر می‌کردم؛ این ، آن چیزی است که من در آینده جای خالی آن را حس خواهم کرد. من امسال سال بسیار بدی را پشت سر گذاشتم ، فکر می‌کردم با شرکت در چند کنسرت جری در ماه سپتامبر می‌توانم بار دیگر با نشاط شوم، اما اکنون من هردو را از دست داده ام.

”به یاد داشته باشید که یک خبر به سبک هرم وارونه که جزو سبک‌های بنیادی است، نیاز به یک پایان ندارد. اما خبرنگارانی که از سبک گیلاس استفاده می کنند تلاش می کنند که خواننده را نگاه دارند و او را با خبر درگیر کنند.”

یک گزارشگر تلویزیونی غالبا می خواهد پایان داستان خبری خود را با شروع آن گره بزند اما معمولا زمان لازم برای بسط خبر طولانی به  سبک ترتیبی ندارد. کارگزاران روابط عمومی غالبا سبک گیلاس را برای نشریات درون سازمانی به نسبت سبک هرم وارونه موثرتر می دانند.خوانندگان نشریات داخل سازمان که به آنها نشریه داخلی نیز می‌گویند، تعجیلی به نسبت خوانندگان روزنامه‌های صبح ندارند ومی توان انتظار داشت که یک داستان خبری را با صبر و حوصله تا پایان ادامه دهند. چنین خوانندگانی نیاز به دریافت اطلاعات سنگین و جدی سبک هرم وارونه ندارند و اخباری را که اطلاع رسان و در عین حال سرگرم کننده اند، ترجیح می‌دهند.