۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » تغذیه
  • شناسه : 22445
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
  • ارسال توسط :
کم‌آبی بدن یکی از عوارض رایج طی روزه داری است
کم‌آبی بدن یکی از عوارض رایج طی روزه داری است

کم‌آبی بدن یکی از عوارض رایج طی روزه داری است

برای جلوگیری از کم آبی، تا حد امکان در دوران روزه داری در معرض مستقیم نور آفتاب نباشید

دکتر غزاله اسلامیان – متخصص تغذیه و رژیم درمانی

کم‌آبی بدن (دهیدراته شدن) یکی از عوارض رایج طی روزه داری است. زیرا بدن آب و مایعات خود را طی فرآیندهای تنفس، تعریق و ادرار دفع می کند. اگر در این دوران، به قدر کافی آب ننوشید خطر کم آبی بدن افزایش می یابد.

خطر دهیدراته شدن در افراد سالمند و افرادی که داروهای دیورتیک (دفع کننده ادرار) مصرف می‌کنند بیشتر است.

برای جلوگیری از کم آبی، تا حد امکان در دوران روزه داری در معرض مستقیم نور آفتاب نباشید و فعالیت بدنی سنگین انجام ندهید، زیرا این شرایط کم آبی را تشدید می کنند. پیشنهاد می شود، ورزش کردن را پس از یک وعده افطار سبک انجام دهید.

برای تأمین آب مورد نیاز بدن، از حدود یک ساعت پس از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، به طور تدریجی آب بنوشید. برای این کار یک پارچ یا بطری آب را در معرض دید خود گذاشته تا به خاطر آورید که آب بنوشید و یا از اپلیکیشن هایی روی تلفن همراه استفاده کنید که به شما نوشیدن آب را یادآوری می کند.

بهترین نوشیدنی آب است که می توانید همراه با تخم شربتی یا خاک شیر و کمی آب لیموی تازه مصرف کنید. نوشیدن آبنوش ها (دتاکس واتر) نیز انتخاب های خوبی هستند. دتاکس واتر آبی است که میوه‌های تازه و سبزی ها به آن اضافه شده است که گاهی‌اوقات به آن آب طعم دار نیز می‌گویند.

خوردن میوه و سبزی در وعده سحر، علاوه ‌بر مقاوم ساختن شما در مقابل تشنگی، باعث رفع مشکل یبوست نیز می شود.

مصرف آب زیاد در وعده سحری، برای جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه است، دریافت آب زیاد منجر به رقیق کردن شیره معده می شود و در فرد احساس نفخ و اختلال گوارشی ایجاد می کند، همچنین این حجم بالا که به یکباره وارد بدن شده است، توسط کلیه ها دفع می شود.

نوشیدن چای پررنگ، قهوه، نوشابه سیاه، نوشابه های انرژی زا، شکلات و کاکائو به علت کافئین بالا، ادرار آور هستند و باعث دفع بیشتر آب از بدن می شود بنابراین مصرف آن ها در وعده سحر، صحیح نیست.

در وعده افطار نیز، چای خیلی پررنگ ننوشید، زیرا این نوشیدنی ادرارآور است و ممکن است شما را دچار کم‌آبی کند.

شربت های بسیار شیرین و آب میوه های صنعتی را نیز به دلیل کالری بالا و فقدان مواد مغذی مورد نیاز استفاده نکنید. کله‌پاچه، سیرابی و شیردان نیز موجب تشنگی می‌شود، بنابراین بهتر است از مصرف آن ها در ماه مبارک رمضان پرهیز کنید و یا به صورت کم‌آب و کم نمک در وعده افطار میل کنید.