۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 22261
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۲۶
  • ارسال توسط :
کلسترول و تری گلیسیرید چه فرقی باهم دارند؟
کلسترول و تری گلیسیرید چه فرقی باهم دارند؟

کلسترول و تری گلیسیرید چه فرقی باهم دارند؟

ال دی ال، اچ دی ال، تأثیرات محافظتی بر قلب دارد.

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید

گروه بهداشت و درمان وقایع خبری-کلسترول و تری گلیسیرید دو شکل از لیپید یا چربی هستند که در جریان خون گردش می کنند و هر دوی آنها برای زندگی ضروری هستند.

کلسترول برای ساخت و نگهداشتن قسمتهای اصلی سلولها مانند غشای سلول و همچنین ساخت چند هورمون اساسی از جمله استروژن، پروژسترون، ویتامین دی و استروئیدها بسیار مهم است. تری گلیسیرید نیز زنجیره ای از اسیدهای چرب هستند که بخش اعظمی از انرژی مورد نیاز برای عملکرد بافتهای بدن را تأمین می کنند.

اما هنگامی که سطح کلسترول خون و یا تری گلیسیرید بیش از حد بالا می رود، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی، بیماریهای عروق محیطی به میزان چشمگیری افزایش می یابد.

به گفته متخصصان، دو منبع برای کلسترول و تری گلیسیرید وجود دارد: منابع غذایی و منابع درون زا (که در بدن تولید می شوند).

چربی های موجود در رژیم غذایی از طریق روده جذب می شوند و سپس از طریق جریان خون به کبد می روند و پردازش می شوند. یکی از کارهای اصلی کبد این است که مطمئن شود تمام بافتهای بدن کلسترول و تری گلیسیرید مورد نیاز خود را دریافت کرده اند.

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید

به طور کلی ، حدود هشت ساعت پس از غذا ، کبد کلسترول و تری گلیسیریدهای غذایی را از جریان خون می گیرد. در مواقعی که چربیهای رژیمی موجود نیست، کبد شما به خودی کلسترول و تری گلیسیرید تولید می کند و در واقع حدود ۷۵ درصد کلسترول بدن توسط کبد تولید می شود.

سپس کبد کلسترول و تری گلیسیرید را به همراه پروتئینهای خاص در بسته های ریزشکل به نام لیپوپروتئین ها قرار می دهد که به گردش خون منتقل می شوند.  کلسترول و تری گلیسیرید از لیپوپروتئین ها خارج می شوند و در هر کجا که مورد نیاز باشد، به سلولهای بدن تحویل داده می شوند. در این میان، تری گلیسیرید اضافی یعنی آنهایی که بلافاصله برای سوخت و انرژی لازم نیستند برای استفاده های بعدی در سلولهای چربی ذخیره می شوند.

دو شکل کلسترول موجود در بدن یعنی لیپوپروتئین با چگالی کم و لیپوپروتئین با چگالی بالا یاHDL وجود دارد. ال دی ال یا همان کلسترول بد از طریق غذاهای سرشار از کلسترول مانند گوشت قرمز یا لبنیات جذب می شود. این چربی با سایر چربی ها و مواد موجود در خون ترکیب شده و باعث انسداد در شریانها می گردد. انسداد در شریانها، جریان خون را کاهش داده و باعث بروز حمله قلبی یا سکته مغزی می شود.

در مقابل ال دی ال، اچ دی ال، تأثیرات محافظتی بر قلب دارد. اچ دی ال کلسترول مضر را از شریانها منتقل کرده و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را دور می کند.

در مقابل این دو نوع کلسترول، تری گلیسیریدها هستند. بدن کالری اضافی موجود در بدن را که سوزانده نشده، تبدیل به چربی می کند.

غیر از مصرف غذاهای پرچربی مانند پنیر و شیر پرچرب، استیک و کره، چربی های ترانس و روغن های حیوانی، ورزش نکردن، استعمال سیگار و ژنتیک و  برخی شرایط پزشکی از جمله دیابت،کم کاری تیروئید، سندرم متابولیک، سندرم کوشینگ، سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماری کلیوی سطح کلسترول بد را بالا می برند.