۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 5243
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۸:۵۳
  • ارسال توسط :
کشف بقایای حمام صفوی در قزوین
کشف بقایای حمام صفوی در قزوین

کشف بقایای حمام صفوی در قزوین

بخش‌های اصلی این سازه‌ها به صورت سالم به دست آمده است

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین از کشف بقایای حمام صفوی درمحدوده بین دبیرستان پاسداران و سالن تربیت بدنی مجموعه دولتخانه صفوی خبر داد.

علیرضا خزائلی گفت: در سال‌های گذشته چندین گمانه زنی و کاوش محدود و پراکنده در مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی صورت گرفت که به واسطه محدودیت فضا‌های کاوش شده شکل دقیقی از سازه‌ها و ساختار‌های این فضا به دست نیامد و کاوش حاضر به عنوان نخستین فصل کاوش هدفمند و گسترده به منظور دست‌یابی به بخشی از بقایای احتمالی ایوان نادری در نزدیکترین اراضی دست نخورده به محل این بنای تاریخی در بخش‌هایی از محدوده زمین چمن صورت گرفت.

خزائلی افزود: با نزدیک شدن به روز‌های پایانی این دوره از کاوش‌ها در ترانشه‌های ایجاد شده در جهت شمالی جنوبی در ۱۰ متری شرقی استخر آب جنب سالن کشتی و نیز ترانشه واقع در جهت شرقی غربی مرکز زمین چمن بقایای متنوع و پیچیده‌ای از سیستم‌های آبرسانی، کوره‌های گرم کردن آب (تون)، توزیع و انتقال آب  به بخش‌های مختلف حمام شاهی و دیگر حمام‌های احتمالی موجود در این مجموعه به دست آمد.

او اضافه کرد: از آنجائیکه تا کنون به طور قطع آثاری از حمام و اجزای آن در مجموعه به دست نیامده است، این یافته‌ها آثار مدفون شده دوره صفوی را نمایان ساخته و وجود آثار الحاقی متاخرتر از صفوی و دوره‌های قاجار و پهلوی نشانگر تداوم استفاده از این سیستم‌ها دست کم تا دوره پهلوی اول بوده است. مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین افزود: بخش‌های اصلی این سازه‌ها به صورت سالم به دست آمده است که عمق برخی از سازه‌ها از سطح زمین در برخی نقاط به ۳ متر هم می‌رسد.

خزائلی با اشاره به دیگر یافته‌های این کاوش گفت: انبوه قطعات سفال ساده و لعابدار، قطعات کاشی‌های ساده و منقش، آجر‌های لعابدار، بقایای استخوان‌های گوشت مصرفی و ماکیان، کوزه‌های سالم سفالی، قطعات نقاشی روی سطوح آهکی و داده‌های متنوع دیگر از جمله شیشه و چینی‌آلات با مهر کارخانجات روسی دوران پهلوی اول از جمله یافته‌های منقول این ترانشه‌ها به شمار می‌روند. او افزود: همچنین بقایای یک جمجمه انسان درزیر یک کف سنگفرش که ۸ دندان و بخش کوچکی از فک پائین آن باقی مانده است و هیچ اثری از سایر اجزاء بدن آن وجود ندارد، از دیگر یافته‌های حاصل از این کاوش به شمار می‌رود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: با پایان یافتن این فصل از کاوش و دست‌یابی به حجم وسیعی از اطلاعات تازه باب جدیدی در پژوهش، کاوش‌های باستان شناسی و احیای مجموعه دولتخانه صفوی گشوده شد که با تکمیل مطالعات باستان شناسی وتبدیل آن به سایت موزه امکان بازدید گردشگران از آثار و بقایای به جا مانده از دوران مختلف تاریخی در این مجموعه فراهم شود.