۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار استانی » قزوین
  • شناسه : 34243
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
  • ارسال توسط :
کسب رتبه برتر کشوری در تثبیت و سنددار کردن اراضی موقوفات استان قزوین
کسب رتبه برتر کشوری در تثبیت و سنددار کردن اراضی موقوفات استان قزوین

کسب رتبه برتر کشوری در تثبیت و سنددار کردن اراضی موقوفات استان قزوین

از حدود ۸۱۴ موقوفه استان، ۴۴ موقوفه سند دار شدند.

حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی ، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به کسب رتبه برتر کشوری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در تثبیت و سنددار کردن موقوفات و رقبات و تجلیل از مدیران کل اوقاف و امورخیریه و ثبت اسناد و املاک استان قزوین در همایش مشترک روسای سازمان اوقاف و امور خیریه و ثبت اسناد و املاک کشور که با حضور روسای سازمان اوقاف و امور خیریه و ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد ، گفت: راستای سنددار شدن اراضی موقوفه در روستاها و شهرها به صورت شش دانگی و مشایی که در ابتدای قانون ثبت در اوایل سال ۱۳۰۰، به عنوان موقوفه ثبت شده اند در طول این سالها هم نهادها و هم موقوفات اقداماتی را اجرا کرده اند.

وی گفت: مردم اغلب برای منازل و املاک تجاری اقد ام به اخذ سند کرده اند لذا مجموعه اوقاف و سازمان ثبت کشور چند سالی است که در پی سند دار کردن اراضی موقوفه کردند و این کارگروه به طور مستمر در استان ها فعال بوده و هر سه ماه یکبار عملکرد این کارگروه مورد بازرسی و رصد قرار می گیرد که امسال با توجه به آمار موجود، در همایش سراسری مدیران کل سازمان ثبت و سازمان اوقاف، هم تفاهم نامه جدیدی منعقد شد و هم گزارشی از عملکرد استان ها در بحث سند دار کردن اراضی موقوفه ارایه شد که استان قزوین موفق به کسب رتبه برتر در این زمینه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود : در ده ماهه گذشته مساحت اراضی که سند دار شده بالغ بر ۲۱ هزار هکتار در قالب ۵۰۰ سند اولیه«سند جدید اخذ شده از سازمان ثبت» است و ۸۹ سندی که دارای سند قدیمی بوده و اکنون تبدیل به سند تک برگی شده، می باشد. یعنی بالغ بر ۵۸۹ سند تک برگیِ ۲۱ هزار هکتار از اراضی موقوفه استان سند دار شد.

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: از حدود ۸۱۴ موقوفه استان، ۴۴ موقوفه سند دار شدند. این در حالی است که پیش از این نیز حدود ۲۲۵ موقوفه سند دار شدند و امیدواریم بتوانیم طی سه سال آینده با توجه به همت استان، برای مابقی موقوفات نیز سند شش دانگ تک برگی از سامانه حدنگار سازمان ثبت اسناد اخذ نماییم و از تعدی و دست اندازی بر اراضی موقوفه در استان جلوگیری نماییم.

وی با اشاره به میزان اراضی موقوفه باقی مانده جهت اخذ سند در استان افزود: همه اراضی شش دانگی«افرادی» استان دارای سند هستند و بیشتر اسناد مشایی موقوفات مدنظر بوده است که دلیل این امر این است که مردم عزیز نیز باید در این امر تمکین می کردند. چون تمکین کافی و لازم از سوی مردم در این حوزه به ویژه در اراضی کشاورزی و باغی صورت نگرفته بود،روند این امر کند بوده است. امسال با توجه به تفاهمنامه سازمان جهاد کشاورزی و سازمان ثبت مبنی بر سنددار کردن اراضی کشاورزی دارای سند مالکیت شوند در همین راستا سند دار کردن اراضی کشاورزی و باغی در استان به جریان تندتری افتاد. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه تصریح کرد: موقوفات استان قزوین ۱۳۰۶ سند دفترچه ای قدیمی داشته که تبدیل به سند تک برگی کردیم و این این تعداد ۷۱ سند باقی مانده که امیدواریم در همین دوماهه باقیمانده سال انجام شود. همچنین تعداد ۲۰۰ پلاک مشایی نیز در استان وجود دارد که موقوفه در آن سهم دارد که امیدواریم با توجه به تفاهم نامه سازمان جهاد کشاورزی با ثبت و تفاهم نامه اوقاف با سازمان ثبت، تعیین تکلیف شود. 

حجت الاسلام مجیدی در پایان گفت: همایش روز گذشته در همین راستا بود که از اداره کل اوقاف و اداره کل ثبت اسناد قزوین برای پیشرفت در عملکرد این حوزه تجلیل شد و استان قزوین به همراه چند استان دیگر در کشور موفق به کسب رتبه برتر در تثبیت و سنددار کردن موقوفات و رقبات شد که در بحث تعداد سند، استان دوم کشور و در بحث میزان مساحت سند دار شده اراضی، استان سوم کشوری شدیم. گفتنی است این رتبه برتر به لحاظ عملکرد موفق در همه زمینه های ذکر شده به استان قزوین تعلق گرفت.