۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » بهداشت » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 7910
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۷:۴۲
  • ارسال توسط :
کرونا هنوز واکسن ندارد
کرونا هنوز واکسن ندارد

کرونا هنوز واکسن ندارد

بررسی تازه ترین خبرها درباره ویروس چینی در گفت و گو با رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت

** محمد جواد رنجبر

نسل تازه‌ای از ویروس کرونا  که در منطقه‌ای از چین شیوع پیدا کرده و تاکنون جان بیش از ۱۳۰ نفر را گرفته است، همچنان به تاخت و تاز خود در تعدادی از کشورها ادامه می دهد و حالا به مرزهای کشورمان نزدیک شده است و احتمال ورود آن به ایران نیز وجود دارد؛ هرچند که تاکنون مورد تایید شده ای از آن گزارش نشده است.
به گزارش” وقایع خبری ” و به نقل از روزنامه ” خراسان” ، چند روزی است جهان با نسل تازه‌ای از ویروس کرونا یا کرونا ویروس روبه رو شده است. ویروسی که مرکز انتشار آن شهر ووهان کشور چین است. طبق آمار تا عصر دیروز شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به پنج هزار و ۹۷۴ نفر رسیده و تعداد موارد مرگ ناشی از کرونا هم به ۱۳۲ نفر افزایش یافته است.تاکنون حداقل ۱۶ کشور جهان همچون آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، استرالیا، کره جنوبی و امارات از ورود این ویروس به کشور خود خبر داده‌اند، اما ظاهرا این ویروس به جز در چین، در کشور دیگری قربانی نداشته است.تعدادی از کشورها نیز در حال خارج کردن اتباع خود از شهر ووهان چین مرکز انتشار ویروس کرونا هستند.در همین زمینه بی بی سی اعلام کرد: همزمان با افزایش آمار ابتلا و مرگ ناشی از ویروس جدید کرونا، صدها شهروند خارجی از شهر ووهان چین که در کانون شیوع این بیماری قرار دارد خارج شده اند.از سوی دیگر استرالیا قرار است ۶۰۰ شهروند درحال بازگشت این کشور را برای دو هفته در جزیره کریسمس، در فاصله دو هزار کیلومتری از خاک اصلی کشور، قرنطینه کند که این موضوع باعث ایجاد جنجال در این کشور شده است. این جزیره به خاطر شرایط نگهداری مهاجران و حتی موارد ادعایی نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است.   رئیس جمهور چین، این ویروس را یک موجود «شرور» توصیف کرد اما گفت کشورش بر آن غلبه خواهد کرد.یک کارشناس بهداشت ملی چین پیش‌بینی کرده است که روند شیوع بیماری ظرف هفت تا ۱۰روز دیگر به اوج برسد و بعد از آن روند نزولی پیدا کند.
کرونا هنوز واکسن ندارد
این ویروس باعث عفونت حاد تنفسی می شود و هنوز شیوه معالجه یا واکسن مشخصی برای آن موجود نیست.
تعلیق پروازها
مسافران چینی که وارد کشور می شوند نیز در بدو ورود در فرودگاه امام خمینی (ره)، با تب‌سنج و اسکنر حرارتی معاینه می‌شوند. در هفته بیش از ۲۰ پرواز بین تهران و شهرهای پکن، شانگهای و گوانگجوی چین انجام می گیرد.در همین زمینه شرکت هواپیمایی بریتانیا نیز به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا، پروازهای خود به سرزمین اصلی در چین و همچنین مسیر بازگشت را به حالت تعلیق درآورده است.
نزدیکی کرونا به مرزهای ایران
رئیس مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان این که ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده است، افزود: مشاهده ابتلا به کروناویروس فعلا در امارات  تایید شده و در دیگر ممالک خاورمیانه و مدیترانه شرقی از جمله کردستان عراق، پاکستان، عربستان و … موارد مشکوک مشاهده شده و هنوز تایید نشده است.کیانوش جهان پور با اشاره به این که احتمال قریب الوقوع ورود کروناویروس به ایران وجود دارد، به تشریح اقدامات وزارت بهداشت به منظور مراقبت و جلوگیری از ورود این ویروس به کشور در برخی فرودگاه ها و بنادر و راه های زمینی پرداخت و ادامه داد: مراقبت ها و غربالگری ورود ادامه دارد؛ لکن هیچ کدام مانع قطعی و کاملی در مقابل ویروس نخواهد بود.وی با بیان این که در کلان مناطق و پایتخت، بیمارستان های معین با بخش ایزوله منفی آمادگی پذیرش مبتلایان احتمالی را دارند، افزود: تیم های واکنش سریع اورژانس کشور و آمبولانس های CBRNE برای هرگونه انتقال و اقدام فوریتی در آمادگی به سر می برند و همچنین نظام آزمایشگاهی اقدامات تشخیصی لازم را آغاز کرده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره موارد مشکوک به کرونا در کشور نیز گفت: چند مورد مشکوک به کرونا در کشور از جمله دو مورد گردشگر آلمانی و چینی مشاهده شد، اما با توجه به این که نتایج هیچ کدام از دو آزمایش مثبت نبوده است، از مراقبت بهداشتی خارج شدند.وی خاطرنشان کرد: تا به امروز هنوز مورد تایید شده ای مبنی بر ابتلا به کرونا در کشور مشاهده نشده است. اما ممکن است هر لحظه این ویروس به کشور وارد شود و باید آماگی لازم را داشته باشیم.جهان پور افزود: به نظر می‌رسد سطح هوشیاری مناسبی در جامعه ایجاد شده است و باید مراقبت کرد که این هوشیاری به اضطراب و نگرانی بی مورد بدل نشود.