۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » پژوهش
  • شناسه : 14059
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
  • ارسال توسط :
کرونا می‌تواند در سیستم گردش خون فرد آسیب هایی ایجاد کند
کرونا می‌تواند در سیستم گردش خون فرد آسیب هایی ایجاد کند

کرونا می‌تواند در سیستم گردش خون فرد آسیب هایی ایجاد کند

هنوز مشخص نیست کرونا چه نوع خطرات قلبی عروقی طولانی مدت به همراه دارد.

شواهد جدید نشان می‌دهد که بیماری کووید-۱۹ می‌تواند عوارض ماندگاری برای بافت قلب داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دو مطالعه صورت گرفته در آلمان نشان می‌دهد کروناویروس چگونه می‌تواند ماه‌ها حتی بدون ایجاد علائم‌ در قلب باقی بماند.مطالعه اول، ۱۰۰ بیمار کووید-۱۹ را از بیمارستان دانشگاه فرانکفورت که به بیماران کرونا اختصاص یافته، بررسی کرده است. بیشتر این بیماران افرادی بزرگسال در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی خود بودند که به جز ابتلا به کرونا هیچ بیماری دیگری نداشته و از سلامت کلی برخوردار بودند.از همه این افراد دو یا سه ماه بعد از زمانی که به نظر می‌رسید بهبودی کامل از کرونا یافته‌اند، ام‌آرآی قلبی گرفته شد. تصاویر ام‌آرآی این افراد با افرادی که هرگز به کرونا مبتلا نشده‌اند، مقایسه شد.از بین ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا ۷۸ نفر همچنان علائم بصری داشتند که نشان می‌داد ویروس روی قلب تأثیر دارد. ۶۰ نفر از این بیماران نیز علائم التهاب مداوم عضله قلب را داشتند.

به گفته متخصصان، این نشان می‌دهد که ماه‌ها پس از قرار گرفتن در معرض کرونا هنوز می‌توان شواهدی از  غیرطبیعی بودن بافت قلب را تشخیص داد.این مشکل ممکن است به علائم جسمی منجر نشود اما می‌تواند خطر آسیب‌های متعاقب قلبی را ایجاد کند، چرا که با آسیب‌دیدگی عضله قلب، احتمال پیشرفت این آسیب وجود دارد.از آنجا که ویروس بسیار جدید است، هنوز مشخص نیست کرونا چه نوع خطرات قلبی عروقی طولانی مدت به همراه دارد.
  به گفته متخصصان این مطالعه، هیچ بیماری زمینه‌ای از قبل وجود این آسیب را در بیمارانِ تحت آزمایش توضیح نمی‌دهد و تنها یک سوم از مبتلایان به کووید-۱۹ بستری بوده و بقیه توانستند در طول دوره بیماری، در خانه مداوا شوند.این یافته‌ها می‌تواند نشانه ای از بار قابل توجه این بیماری التهابی در مناطق بزرگ و رو به رشد جمعیت باشد.مطالعه دوم شامل کالبد شکافی ۳۹ بیماری بود که در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌ بودند. این بیماران در دهه ۸۰ زندگی خود بودند. متخصصان در بافت قلب ۲۴ نفر از این ۳۹ قربانی شواهدی از کروناویروس را یافتند.
همچنین در پنج نفر از این بیماران شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد این ویروس در حال تکثیر در قلبشان بوده است.به گفته متخصصان، کروناویروس در حال وارد شدن به عضله قلب است و به نظر می‌رسد که باعث ایجاد یک واکنش التهابی می‌شود که هنوز کاملاً درک نشده است

.پیش از این نیز متخصصان می‌دانستند کرونا می‌تواند در سیستم گردش خون فرد آسیب هایی ایجاد کند که به لختگی خطرناک خون منجر شود.یک مطالعه نشان داده بود که کروناویروس با اتصال به یک نوع گیرنده روی سلول‌ها به نام ACE۲ به بدن نفوذ می‌کند. گیرنده‌های ACE۲ اغلب در سلول‌های اندوتلیال، واقع در پوشش قلب و رگ‌های خونی یافت می‌شوند. یکی از کارهای اصلی این سلول‌ها کمک به کنترل لخته شدن خون و پلاکت‌ها است.بنا بر گزارش ان‌بی‌سی نیوز، هنوز مشخص نیست که چه مدت چنین عوارض قلبی عروقی ناشی از کروناویروس پابرجا خواهد ماند.