۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آذربایجان شرقی » بهداشت و درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 8964
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
  • ارسال توسط :
کرونا به هیچکس رحم نمی‌کند
کرونا به هیچکس رحم نمی‌کند

کرونا به هیچکس رحم نمی‌کند

هیچ مورد مثبتی از پادگان‌های آذربایجان شرقی اعلام نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه کرونا به هیچکس رحم نمی‌کند، تاکید کرد: معتقد هستیم امروز اغلب شهرهای آذربایجان شرقی مبتلا به این بیماری هستند و مردم باید مراقب باشند.

محمد حسین صومی در نشست خبری با ارایه توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: علت تطابق نداشتن آمارهای ارایه شده از طرف ما و وزارت بهداشت، ارایه گزارش در زمان‌های متفاوت است.

وی اضافه کرد: فوتی‌های مشکوکی که هنوز جواب نمونه تست کرونای شان مشخص نشده است را هم برای پیش نیامدن مشکل هنگام دفن، کرونا مثبت تلقی می‌کنیم، اما در گزارشات نمی‌آوریم.

وی متذکر شد: از ۳۰ بهمن که مورد کرونا مثبت در قم گزارش شد، افرادی که در این مدت با علایم سرفه، تنگی نفس و تب و سندروم حاد تنفسی بستری شده‌ بودند، از نظر ما کرونا در آن نقش داشته است.

وی با اشاره به آمار تعداد بستری‌ها با علایم حاد تنفسی، اظهار کرد: در مجموع از اول اسفندماه تاکنون، ۳۳۶ مورد بستری داشتیم که از ۲۶۳ نفر از آنها نمونه گرفته شده و از این تعداد هم نتیجه تست ۱۵ نفر در استان مثبت بوده است که سه نفر آنها فوت کرده‌اند.

وی بیان کرد: از ۱۲ نفر کرونا مثبت در آذربایجان شرقی، یک نفر در بیمارستان هشترود، یک نفر در بیمارستان مراغه، یک نفر در بیمارستان سراب بستری بوده و یک نفر در تبریز و در منزل خودش قرنطینه بوده و مابقی در بیمارستان‌های تبریز بستری هستند.

صومی خاطرنشان کرد: هیچ مورد مثبتی از پادگان‌های آذربایجان شرقی اعلام نشده است، سربازخانه‌ها یکی از جاهایی هستند که هوشیارانه عمل می‌کنند، همچنین هیچ یک از زندانیان در استان، مثبت اعلام نشده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر وضعیت طوری شود که در بخش‌های ما بستری‌های متعدد وجود داشته باشد، دیگر بخش‌ها هم باید خدمات قبلی را ارایه دهند. 

وی ضمن قدردانی از کادر درمان مشغول به خدمت در خط مقدم مبارزه با کرونا اظهار کرد: پوشیدن لباس فضایی به مدت هشت ساعت بسیار سخت است.

صومی بیان کرد: با نیروهای موجود، کمبود نیرو نداریم، اما وقتی کار مستهلک کننده شود، کمک گرفتن را در نظر گرفته‌ایم و الان با بسیج و فرماندهی سپاه عاشورا هماهنگ هستیم و نیروهای بسیج کوچه پس کوچه‌ها را ضدعفونی می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از کنترل مبادی ورودی آذربایجان شرقی، گفت: مبادی “اردبیل- سراب” و “تهران-میانه-هشترود” بررسی و در روزهای آینده تمامی ۱۱ ورودی کنترل می‌شوند.

وی از اعلام آمادگی داوطلبان برای کمک به پیشگیری از کرونا خبر داد و اظهار کرد: یکی از همکاران ما هزینه مجلس ترحیم پدرش را برای پیشگیری از کرونا صرف کرده و افراد زیادی برای کمک و حتی ضدعفونی کف بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در شهرستان‌ها گفته شده است که مجالس ترحیم برگزار نکنند. ملاقات را در بیمارستان‌ها ممنوع کرده‌ایم و در مورد مساجد به ویژه مساجد بازار هم به هیات‌ها توصیه شده است که تعطیل کنند.

صومی با تاکید بر اینکه تنها آزمایشات انجام شده در کلینیک پاستور قابل اعتماد هستند، بیان کرد: آزمایش فقط برای افراد علامت‌دار و یا فردی که مواجهه مستقیم دارد، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی اورژانس‌های بیمارستان‌های دولتی موظف به پذیرش بیماران هستند، اظهار کرد: فقط افراد نیازمند به بستری به دو بیمارستان معین سینا و امام رضا (ع) ارجاع داده می‌شوند و نیازی به ارجاع هر بیمار با علایم مشکوک به این دو مرکز نیست.

وی متذکر شد: بیماران نیازمند به ICU را خودمان و سایر بیماران را بیمارستان‌ها به مرکز آموزشی درمانی معین منتقل می‌کنند و لباس‌های حفاظتی لازم به نیروهای اورژانس ارایه شده است.

صومی خاطرنشان کرد: کرونا به هیچکس رحم نمی‌کند و هیچکس مصون از عفونت کرونایی نیست. هر فردی با علایم حاد تنفسی، کرونا مثبت تلقی می‌شود، مگر اینکه آزمایش خلاف این را ثابت کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: هیچ مطالعه‌ای غذاهای لبنی یا دستگاه گوارش را جزو راه‌‌های انتقال کرونا نشان نداده است.

وی متذکر شد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز وظیفه‌ای در قبال تهیه و تامین ماسک یا محلول‌های ضدعفونی کننده ندارد، اما ما پیگیر کمبود این قلم هم هستیم. وزارت هم قول تخصیص سهمیه ماسک را داده بود که تاکنون خبری نشده است.

 صومی در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: با رعایت بهداشت فردی و خودداری از تردد در مکان‌های پر رفت و آمد به سربازان خط مقدم کرونا در کنترل این ویروس کمک کنند.