۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 15136
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
  • ارسال توسط :
کرونا افزایش بیماری‌های روحی و روانی در جامعه را نشان داد
کرونا افزایش بیماری‌های روحی و روانی در جامعه را نشان داد

کرونا افزایش بیماری‌های روحی و روانی در جامعه را نشان داد

روانشناس با کارشناسی ارشد 108 هزار تومان و با دکترا 156 هزار تومان برای 45 دقیقه دریافت می‌‌کند.

در این روزهای کرونایی برخی از مردم خانه‌نشین شدند و عده‌ای هم فقط برای کار کردن و فعالیت‌های اقتصادی به بیرون از منزل می‌روند. این سبک زندگی محدود موجب شده تا ارتباطات اجتماعی کمرنگ‌تر از گذشته شود. یعنی  دیگر از سفرها، رستوران رفتن‌ها  و حتی ساده‌‌‌ترین سرگرمی‌‌‌های خانوادگی  خبری نیست تا جایی که این روزها مردم ترجیح می‌دهند با یک تلفن و یا خرید اینترنتی وسایل مورد نیازشان را تهیه کنند. البته این موضوع  موجب شده تا روانشناسان اعلام کنند که تغییر سبک زندگی به خاطر شیوع بیماری  کرونا افسردگی و اضطراب مردم را  هم افزایش داده است. موضوعی که رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بر آن تأکید می‌کند و می‌‌گوید: اضطراب، افسردگی، وسواس و استرس از جمله شایع‌ترین اختلالات ویروس کرونا است.

محمد حاتمی می‌‌گوید: قرنطینه بلندمدت، در خلق پیامدهای آسیب‌‌‌زای روا‎شناختی مانند سردرگمی و عصبانیت، ناامیدی، فرسودگی و ناراحتی از شکست‎های مالی، وحشت‌‌‌زدگی، اضطراب، افسردگی و ترس اثرگذار بوده و تمام گروه‌‌‌های سنی را درگیر کرده است. برای همین او از مسئولان کشور خواسته تا کمیته مقابله با بحران روحی روانی کرونا را تشکیل دهند: «به نظرم مردم درگیر مشکلات روحی روانی بسیاری شده‌اند و روانشناسان و مشاوران باید هر چه زودتر برای رسیدگی به وضعیت روحی خانواده‌ها  وارد عمل شوند.»

آخرین آمار سازمان بهزیستی نشان می‌‌دهد که تعداد تماس‌ها با خط ۱۴۸۰ سه برابر بیشتر از سال قبل شده است. آیا مراجعات حضوری مردم در این دوران به مشاوران شما هم این موضوع را تأیید می‌‌کند؟
در دوران کرونا مردم بیشتر تمایل دارند تا مشاوره آنلاین یا تلفنی بگیرند. البته در این سال‌ها مردم نسبت به مشاوران رفتار بهتری پیدا کرده‌اند و بیشتر به مشاوران اعتماد می‌‌کنند. بعد از ورود کرونا به ایران بحث مشاوره تلفنی و فناوری‌های جدید بیشتر برای مردم جدی شده است. مردم تمایل دارند بیشتر در این روزها به خاطر دسترسی آسان به خط ۱۴۸۰ با مشاوران این خط تماس بگیرند و با آنها درباره مشکلات خود حرف بزنند. در نتیجه در مشاوره‌های تلفنی میزان تماس‌های ما افزایش پیدا کرد. اما در اینجا لازم است که یک نکته بسیار مهم را اشاره کنم و آن، اینکه از نگاه سازمان روانشناسی کار مشاوره یک کار تخصصی و دقیق است که این کار هم وظیفه سازمان روانشناسی است و قطعاً از طریق تلفن این اقدام اثرگذاری ندارد و سازمان برای طولانی مدت این مدل مشاوره را تأیید نمی‌کند. ما معتقدیم که مشاوره تلفنی برای مداخله در بحران و راهنمایی و ارجاع بسیار تأثیرگذار است و همه کشورها تلفن‌هایی برای مداخله در بحران دارند. البته در دوران کرونا هم این خط اثرگذاری خودش را نشان داده است. مردم در این دوران حرف‌هایشان را به صدای مشاور گفتند. طوری که  ترس‌هایشان هم با این مشاورها کاهش پیدا کرد. باید قبول کنیم که با شیوع بیماری کرونا، استرس و نگرانی وارد زندگی مردم شد و از این رو مردم به لحاظ روحی و روانی مشکلات بیشتری دارند. از طرفی  عوارض روانی کرونا بسیار بسیار تأثیرگذار است و نیاز است که مشاوره در سطح جامعه گسترش پیدا کند.

در این دوران گفته می‌‌شود که مشکلات و تنش‌های  خانوادگی بیشتر از قبل شده است و همینطور زندگی تنهایی سالمندان را بیشتر کرده است. آیا شما هم این موضوع را تأیید می‌‌کنید؟
درباره سالمندان باید بگویم که این بیماری اثرات روحی و روانی بیشتری روی افراد سن بالا گذاشته است. به این خاطر که ترس سالمندان بیشتر بوده  و به خاطر شرایط کرونا دوران تنهایی را سپری می‌‌کنند اما ما در نظام روانشناسی این موضوع را بررسی کردیم و مشاهدات ما از هزار مرکز روانشناسی و ۷ هزار روانشناس نشان می‌‌دهد که دلیل این اختلافات کرونا نیست بلکه مردم مشکلات انباشته روحی و روانی داشتند که با کرونا شدت یافت. ابتدا باید بگویم که زوج‌ها در مراکز مشاوره ما پرونده‌هایی داشتند که در دوران کرونا به صلح رسید. یعنی کرونا فرصتی را ایجاد کرد که خانواده‌ها کنار هم باشند و از همین کنار هم بودن برای حرف زدن استفاده کردند. برخی از مراجعه کنندگان مرد ما چند شغله بودند و همین چند شغل داشتن اصلاً فرصت معاشرت با خانواده را به آنها نمی‌داد. در دوران دورکاری بهترین فرصت برای مردان به وجود آمد تا کنار خانواده باشند و آن دلخوری‌های به وجود آمده برطرف شود. اما در کنار این به خاطر حضور نوجوانان و جوانان در خانه بین والدین و آنها درگیری‌هایی به وجود آمد. کودکان و نوجوانان نمی‌توانستند در خانه بمانند و تحمل شرایط قرنطینه را نداشتند. همین موضوع موجب شد تا در برخی از خانواده‌ها تنش‌هایی به وجود آید.
آنطور که مسئولان کشور گفته‌اند این وضعیت تا ماه‌های آینده هم پایدار است. خانواده‌ها برای زندگی آرام‌تر در کنار هم چه کارهایی باید انجام دهند؟
واقعیت این است که ما برای این دوران بحرانی خودمان را آماده نکرده بودیم. فکر می‌‌کردیم این بیماری خیلی زود تمام می‌‌شود اما نشد و تبعات روحی -روانی بسیاری بر جامعه گذاشته است. ما از رئیس جمهوری درخواست می‌‌کنیم تا ستاد مقابله با عوارض روحی – روانی  کرونا در کشور تشکیل شود تا مشاوران ما بتوانند اقدامات لازم از جمله پیشگیری، دستورالعمل‌ها، بسته‌های آموزشی و سبک زندگی کرونایی را تدوین و اجرایی کنند. ما باید بسته‌های آموزشی و سبک زندگی پساکرونایی را تدوین کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم .اگر در این باره کوتاهی کنیم در چند ماه آینده با جامعه بیمار مواجه می‌‌شویم که مردمش با شرایط بسیار بد روحی – روانی درگیر می‌‌شوند. با ورود بحران کرونا جامعه دچار اضطراب و نگرانی شد. این شرایط  زندگی و عملکرد مردم را مختل کرد و همین مشکل موجب شد تا در سیستم ایمنی همه تأثیر منفی بگذارد. خانواده‌ها باید بدانند و بپذیرند که همه چیز در کنترلشان نیست، سعی کنند برنامه زندگی عادی خود را داشته باشند. همچنین در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنند، افکار مثبت داشته باشند و افکار منفی، بدبینی، افسردگی، اضطراب و نگرانی  را از خود دور کنند. با کسانی که دوستشان دارند صحبت کنند. اعضای خانواده فیلم‌هایی که دوست دارند ببینند. با کودکان فیلم‌های کمدی ببینند و درباره آن حرف بزنند. در این دوران به کودکان یاد بدهند که با کارهای کوچک هم می‌‌شود لذت برد. مثلاً کتاب بخوانند و درباره آن کتاب با هم حرف بزنند.
مردم در این روزها نیاز دارند که با مشاوران حرف بزنند و شما هم این موضوع را قبول دارید اما قیمت و هزینه مشاوره حضوری بسیار بالاست و مردم هم توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند. آیا شما برای خدمات ارزان‌تر، برنامه‌ای دارید؟
بله ما هم قبول داریم که مشاوره گرفتن مثل یک کالای لوکس برای مردم شده است. آنهایی که دارند خدمات می‌‌گیرند و آنهایی که ندارند با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌‌شوند. ما بارها گفتیم که مردم این روزها نیاز به حرف زدن با مشاوران دارند و عده‌ای نیاز به دارو ندارند و فقط با صحبت تخلیه می‌‌شوند. برای این کار هم تعرفه‌ها را مشخص کردیم  باید بگویم تعرفه بالای روانشناسی و مشاوره موجب شده است که بسیاری از مرد بویژه قشر کم درآمد و آسیب‌پذیر به روانشناس و مشاور مراجعه نکنند. بنابراین طرح پوشش بیمه‌ای خدمات روانشناسی و مشاوره را مطرح کردیم  و به دنبال آن هستیم که بتوانیم طرح پوشش بیمه‌ای اقشار آسیب‌پذیر را در هیأت وزیران مطرح کنیم. در این صورت این اقشار می‌توانند از خدمات روانشناسی و مشاوره بهره‌مند شوند اما چون از نظر اقتصادی به نفع بیمه‌ها نیست، تصویب این طرح هنوز اجرایی نشده است.

هم اکنون روانشناس با مدرک کارشناسی ارشد ۱۰۸ هزار تومان و با مدرک دکترا ۱۵۶ هزار تومان برای ۴۵ دقیقه دریافت می‌‌کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.