۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » تغذیه
  • شناسه : 9739
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
  • ارسال توسط :
کروناویروس، از طریق غذا هم منتقل می‌شود؟
کروناویروس، از طریق غذا هم منتقل می‌شود؟

کروناویروس، از طریق غذا هم منتقل می‌شود؟

نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم انتقال کروناویروس از طریق مواد غذایی غیرممکن است

با افزایش روزانه تعداد مبتلایان به کرونا و در ایران، مردم در حال تغییر عادات زندگی خود برای عدم ابتلا به ویروس هستند، یکی از سوالاتی که در این رابطه بارها پرسیده شده است مربوط به امکان انتقال کروناویروس از طریق مواد غذایی است.

کروناویروس، از طریق غذا هم منتقل می‌شود؟

در رابطه با راه‌های انتقال کروناویروس هنوز سوالات زیادی وجود دارد، اما دانشمندان اعلام کردند که زمانی که کسی قطرات سرفه آلوده را تنفس می‌کند و یا دستش  دهان، چشم و بینیش را لمس می‌کند، احتمال دارد به ویروس آلوده شود. اما در رابطه با انتقال ویروس از طریق مواد غذایی هنوز نظرات متفاوتی وجود دارد. سخنگوی دپارتمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا در این رابطه به هافینگتن پست می‌گوید: «هنوز هیچ گزارشی ارائه نشده است که نشان بدهد، این ویروس می‌تواند از طریق غذا یا مواد غذایی یا بسته‌بندی غذیی منتقل شود.»

بنژامین چاپمن، استاد امنیت غذایی در دانشگاه کارولینای شمالی، در این رابطه توضیح می‌دهد: «به این دلیل که عفونت ابتدایی این ویروس در بخش تنفسی ایجاد می‌شود، احتمال ابتلا به آن بسیار کم است. ما در گذشته هیچ مدرکی مبنی بر این که ویروس‌های تنفسی می‌توانند از طریق مواد غذایی منتقل شوند، مشاهده نکردیم.»

بخش سلامت سایت دانشگاه هاروارد هم در این رابطه نوشته است: «ما هنوز در حال یادگیری نحوه انتقال کروناویروس هستیم و هنوز نمی‌توانیم  با قطعیت بگوییم انتقال کروناویروس از طریق مواد غذایی غیرممکن است، اما اگر چنین اتفاقی رخ بدهد با یک شرایط استثنایی و نه یک قانون روبرو می‌شویم. اگرچه کروناویروس و دیگر ویروس‌های مشابه آن در مدفوع انسان بیمار مشاهده شده است، پس نمی‌توانیم انتقال ویروس از طریق غذای آلوده را به طور کلی رد کنیم. اگرچه با پختن غذا احتمالا ویروس کشته می‌شود.»