۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 15920
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۳۶
  • ارسال توسط :
کرونا، فناوری‌های خرید را متحول می‌کند؟
کرونا، فناوری‌های خرید را متحول می‌کند؟

کرونا، فناوری‌های خرید را متحول می‌کند؟

استفاده از فناوری NFC برای پرداخت بدون تماس با گوشی تلفن همراه سال‌هاست که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* عمادالدین قاسمی پناه

خرید کردن و پرداخت وجه در دوران کرونا تبدیل به یکی از مصیبت‌ها در کل دنیا شده است. حتی با کنار گذاشتن پول نقد و استفاده از کارت‌های نقدی و اعتباری فرایند لمس کارت برای بسیاری از مردم نگران‌کننده شده است. به همین‌خاطر بسیاری از شرکت‌ها واستارتاپ‌های جهان به‌دنبال راه‌حل‌های جدیدتری برای پرداخت بدون لمس هستند.
به تازگی تیم خرده فروشی فیزیکی آمازون اعلام کرد در حال عرضه یک دستگاه جدید بیومتریک است که خریداران در فروشگاه‌های Amazon Go می‌توانند با استفاده از کف دست، هزینه خرید خود را پرداخت کنند. این شرکت ادعا می‌کند که Amazon One را به‌عنوان یک تکنولوژی «بدون تماس» معرفی کرده است. در این تکنولوژی، ابتدا کارت اعتباری خود را وارد یک اسکنر می‌کنید، سپس کف دست خود را روی دستگاه قرار می‌دهید تا بین امضای کف دست شما با مکانیسم پرداخت ارتباط برقرار شود. هنگامی که کارت شما در پرونده ثبت شود، فقط با نگه داشتن کف دست خود در بالای دستگاه Amazon One در عرض یک ثانیه یا کمی بیشتر، می‌توانید در آینده از فروشگاه خرید کنید.
تک کرانچ در گزارش خود نوشته: این دستگاه «بدون تماس» و ابزاری است که مشتریان از آن استقبال خواهند کرد. آمازون می‌گوید: این دستگاه جدید از فناوری بینایی کامپیوتری، بدون فوت وقت برای اسکن امضای کف دست که منحصر به فرد است استفاده می‌کند. این شرکت کف دست را انتخاب کرده، چراکه معتقد است تشخیص کف دست انحصاری‌تر از برخی دیگر از ابزارهای احراز هویت بیومتریک است. با این حال، از آنجا که امضای کف دست با یک کارت پرداخت مرتبط است، امنیت داده‌ها بسیار اهمیت پیدا می‌کند.
فناوری‌های از این دست توسط شرکت‌ها واستارتاپ‌های مختلفی در حال توسعه است اما در کشور ما هنوز لزوم کارت کشیدن روی دستگاه‌های پوز بسیار فراگیر است. استفاده از فناوری NFC برای پرداخت بدون تماس با گوشی تلفن همراه سال‌هاست که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به‌نظر می‌رسد هنوز مشکلات قانونی و فنی در این رابطه نتوانسته در کشور ما حل شود. حتی ایده‌ای مثل استفاده از بارکد هم برای پرداخت نتوانسته در کشور فراگیر شود
 علاوه بر فروشگاه‌ها این فناوری‌ها برای مکان‌های عمومی دیگری ازجمله استادیوم‌ها، ساختمان‌های اداری و سایر فروشگاه‌های خرده فروشی هم قابل استفاده است و در دوران کرونا لزوم آنها بیشتر از هر زمان دیگری برای جلوگیری از گسترش ویروس حیاتی شده است.