۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 27361
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۴۰
  • ارسال توسط :
کتاب و کتابخوانی هیچ وقت به یک روز و هفته خاص نباید محدود شود
کتاب و کتابخوانی هیچ وقت به یک روز و هفته خاص نباید محدود شود

کتاب و کتابخوانی هیچ وقت به یک روز و هفته خاص نباید محدود شود

زنده یاد دکتر سید احسان اشراقی از مفاخر قزوین و از چهره‌های ماندگار تاریخ ایران است .

وزارت و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی توانند به تنهایی متولی توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باشند بلکه در این حوزه نیازمند مشارکت دستگاه های مختلف نظیر آموزش و پرورش و فعالیت سمن ها نیز است.

به گزارش “وقایع خبری” ؛ محمد حسین اسماعیلی ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در مراسم تجلیل از نفرات برتر سومین جایزه سال قزوین با عنوان دکتر احسان اشراقی که سالن کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، با بیان مطلب فوق افزود: علاوه بر این دستگاه ها ؛ همه انجمن‌های فرهنگی نیز در این حوزه می‌توانند به شکلی تاثیر گذار باشند تا همه ناشران، مولفان و نویسندگان نیز باید مورد حمایت قرار گیرند و در این عرصه ظهور و بروز بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را پشت سر گذاشتیم و معتقدیم موضوع کتاب و کتابخوانی هیچ وقت به یک روز و هفته خاص نباید محدود شود،افزود: برگزاری این مراسم به عنوان نماد و تلنگر فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد و مسوولان و متولیان امر در این حوزه باید بیش از پیش تلاش کنند.

اسماعیلی اضافه کرد: اگر چه امروز فناوری در حوزه ارتباطات گسترش یافته ولی هیچ‌گاه نمی‌توان جایگاه کتاب را نادیده گرفت و باید اذعان کرد در فرهنگ ایرانی و اسلامی هم کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر در این زمینه غفلت کنیم دچار چالش‌های مختلف خواهیم شد.

وی یادآور شد : در حال حاضر در استان قزوین ۶۵ انتشاراتی و ناشر دارای مجوز فعالیت هستند که در زمینه‌های مختلف از جمله تألیف و ترجمه و چاپ و انتشار کتاب فعالیت می‌کنند و  از این تعداد ۲۰ ناشر فعالیت چشمگیر ارزنده‌ای دارند و حجم قابل توجهی از کتاب‌های چاپی را روانه بازار می‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه جایگاه قزوین در ادبیات فارسی برجسته است، تاکید کرد: قزوین از گذشته های دور تاکنون سرآمد بزرگان زبان و ادبیات فارسی بوده و مفاخری چون دهخدا، محمد دبیرسیاقی، عبید زاکانی، حمدالله مستوفی، جواد مجابی، اشرف‌الدین حسینی، واعظ قزوینی، عارف قزوینی، بیدل قزوینی و ده‌ها نویسنده و پژوهشگر و ادیب را پرورش داده و همچنین زنده یاد دکتر سید احسان اشراقی از مفاخر قزوین و از چهره‌های ماندگار تاریخ ایران است که خدمات شایانی را در زمینه تاریخ ایران ارائه کرده است.

این مسوول یاد و خاطره ادیب و تاریخ شناس بزرگ دکتر احسان اشراقی را گرامی داشت و گفت: این چهره برجسته اهل قزوین در عرصه بین المللی مرجع و ستاره درخشان مطالعات ایران شناسی در سطح جهان بود و به عنوان شیخ المورخین شناخته می شد.

اسماعیلی در پایان به آمار کتاب های منتشر شده در قزوین اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۶۶۳ عنوان کتاب با تیراژ ۸۶۵ هزار در استان قزوین منتشر شده بود و امسال نیز ۳۹۵ عنوان کتاب توسط ناشران استان قزوین چاپ و منتشر شده که از این تعداد ۲۱۴ مورد تألیف و ۱۴۵ مورد ترجمه بوده است.

در این مراسم از نویسندگان ، مولفان و مترجمان برتر تقدر شد.