۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 27558
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۱۶
  • ارسال توسط :
کتاب‌هایی خواندنی برای کودکان و نوجوانان
کتاب‌هایی خواندنی برای کودکان و نوجوانان

کتاب‌هایی خواندنی برای کودکان و نوجوانان

چند کتاب خوب برای کتاب خوان ها

محمدرضا شمس
نویسنده و مترجم ادبیات کودک

پیش‌تر درباره برخی آثار خواندنی برای مخاطبان نوجوان نوشتم، معرفی چند کتاب که البته از نگاه من داستان‌های خوبی به‌شمار می‌آمدند. اما برای مخاطبان کودک، آتوسا صالحی مجموعه داستان‌هایی به نام «نیما نابغه»، با همراهی نشر افق روانه کتابفروشی‌ها کرده، همان طور که از عنوان کتاب هم برمی‌آید، شخصیت اصلی این مجموعه پسری به‌ نام «نیما» است. بچه‌ای نابغه و به اصطلاح خودمانی کمی شر که چندان حرف‌گوش‌کن نیست. در این بین او یک خوش‌شانسی نصیبش می‌شود، خانم معلمی دارد که مرتب دانش‌آموزان را به گردش علمی می‌برد و سبب کسب تجربه‌هایی جالب برای نیما می‌شود. البته نیما در خلال ماجراهای کتاب از همراهی برخی دوستان همچون خودش سر به هوا هم برخوردار است که مطالعه این چند جلدی را برای کودکان لذت بخش‌تر می‌کند.

در کتاب‌های نشر افق، مجموعه دیگری نیز به نام «الینا» به همت مژگان کلهر منتشر شده، الینا، شخصیت اصلی این داستان‌ها را تشکیل می‌دهد؛ دختربچه‌ای بازیگوش که ماجراهای خواندنی و گاه عجیب را پیش روی مخاطبان کودک قرار می‌دهد.

جمشید خانیان هم کتابی با عنوان «گفت‌و‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه جزیره رنگ‌ها» نوشته که آن را هم با همکاری نشر افق در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. ماجرای این رمان که برای نوجوانان نوشته شده درباره پسری به نام «رهی» است، نوجوانی که در آرزوی دوچرخه‌ای است که پول لازم برای خرید آن را ندارد. هرچند که تصمیم گرفته دو تابستان کار کند و…

در میان کتاب‌های ادبیات جهان هم رمان «پسری که با پیراناها شنا می‌کند» نوشته «دیوید آلموند» از سوی نشر هوپا منتشر شده، این کتاب که برای کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله نوشته شده با ترجمه ریحانه جعفری به فارسی بازگردانده شده است. شخصیت اصلی این کتاب پسری به نام «استنلی» است که از جهاتی یک نوشته داستانی با پیش زمینه‌های روانشناختی به شمار می‌آید. آلموند در روایت ماجراهای پیش روی مخاطب، کودکان را با این اصل روبه‌رو می‌کند که باید با ترس‌های خود روبه‌رو شوند؛ مانند داستانی که در کتاب آمده است. استنلی باید وارد آکواریوم پیراناها شود و… این کتاب از جهت نوع روایت و ساختار ادبی هم کتاب شاخصی به شمار می‌آید و حرف بسیاری برای مخاطبان کم‌سن و سال دارد.