۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار استانی » استان ها » قزوین
  • شناسه : 37489
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
  • ارسال توسط :
کاهش ۴۵ درصدی پرونده‌های مرتبط با سلاح گرم در استان قزوین
کاهش ۴۵ درصدی پرونده‌های مرتبط با سلاح گرم در استان قزوین

کاهش ۴۵ درصدی پرونده‌های مرتبط با سلاح گرم در استان قزوین

در سال‌های اخیر فروش اسلحه در فضای مجازی افزایش پیدا کرده است.

وقایع خبری:  رییس کل دادگستری استان قزوین از کاهش ۴۵ درصدی پرونده‌های مرتبط با سلاح گرم در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال دراستان خبر داد.

علی شعبانی رییس کل دادگستری استان گفت:برقرای امنیت عمومی در جامعه مهم‌ترین وظیفه حاکمیت است و پیشگیری و برخورد با مخلان امنیت از سیاست‌های رهبردی دستگاه قضا است.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق برهم زننده امنیت عمومی جامعه و افزایش جرایم خشن حمل، نگهداری و خرید فروش اسلحه و مهمات می‌باشد چرا که زمینه‌ساز بسیاری از جرایم خشن مانند: قتل، آدم‌ربایی و سرقت مسلحانه شرارت است و قانون مجازات سختی را برای آن پیش بینی کرده است.  

رییس کل دادگستری استان گفت: در سال‌های اخیر فروش اسلحه در فضای مجازی افزایش پیدا کرده و علاوه بر ورود دستگاه‌های مسوول در برخورد با این معضل در حوزه پیشگیری و آگاه سازی نیز باید با بهره مندی از رسانه‌ها اقدام کرد.

  شعبانی بیان کرد: در سال جاری با اقدامات اطلاعاتی ۳ نفر در زمینه تولید و فروش اسلحه در استان شناسایی شده و تعدادی سلاح نیز از آن‌ها کشف و برای متهمان پرونده کیفری تشکیل گردیده است که البته این افراد به صورت شبکه ای، سازمان یافته یا باندی فعالیت نداشته و صرفا به منظور موضوعات اقتصادی در این زمینه فعال بوده اند.  

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۳۱ فقره پرونده در زمینه حمل، نگهدای و خرید و فروش سلاح گرم وارد دستگاه قضایی شده و در ۶ ماه سال جاری این رقم به ۶ فقره رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۱۱ فقره بوده ۴۵ درصد کاهش داشته است.

  رییس کل دادگستری استان با اشاره به تعداد پرونده‌های سلاح کشی و ایجاد رعب و وحشت با سلاح گرم در استان گفت: در سال گذشته ۱۹ پرونده در این زمینه تشکیل شده و از ابتدای سال جاری تا کنون نیز ۸ فقره وارد دستگاه قضایی گردیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با ۹ فقره ۱۱ درصد کاهش داشته است.  

شعبانی با بیان اینکه متاسفانه در یک سال گذشته ۳ نفر بر اثر استفاده از سلاح گرم در استان قزوین به قتل رسیده اند. گفت: در سال گذشته ۵ مورد سرقت مسلحانه در استان داشتیم که در سال جاری به یک مورد کاهش یافته است.

  رییس کل دادگستری استان گفت: در سال گذشته ۴۵۰ قبضه سلاح گرم در استان قزوین کشف شده که شامل ۳۰۳ قبضه سلاح شکاری، ۲۰ قبضه جنگی و ۶ قبضه بادی است.

  شعبانی اظهار کرد: با توجه به فرامین رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی در سال ۱۳۹۸ و طبق قوانین جاری کشور طرح پیشگیری از جرایم مرتبط با سلاح گرم در استان نیز اجرا و جلساتی نیز برای شناسایی مبادی ورودی و پیشگیری در این زمنیه برگزار شده و پیشنهاداتی نیز به صورت یک برنامه مدون توسط دادگستری استان قزوین برای پیشگیری از جرایم مرتبط با سلاح به تهران ارسال شده است.  

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۳۵ مورد و از ابتدای سال جاری ۱۲۹ عدد سلاح سرد در استان کشف شده است، افزود: در سال جاری تعداد ۹۵ فقره پرونده در زمینه حمل و بکارگیری سلاح سرد در استان تشکیل شده است.  

رییس کل دادگستری استان افزود: اغلب درگیری‌هایی که با سلاح سرد صورت می‌گیرد به صورت لحظه‌ای و هیجانی بوده و به دلیل حمل سلاح سرد منجر به خسارت‌های جانی در درگیری‌ها می‌شود.

  شعبانی با هشدار به بر هم زنندگان امنیت جامعه گفت: طبق قانون حتی حمل سلاح سرد نیز دارای حبس بوده و در صورت مشاهده و کشف سلاح سرد به صورت قاطع با مجرم برخورد خواهد شد.