۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی
  • شناسه : 31556
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
  • ارسال توسط :
کانادا برای استرداد خاوری همکاری نمی‌کند
کانادا برای استرداد خاوری همکاری نمی‌کند

کانادا برای استرداد خاوری همکاری نمی‌کند

احکام قبلی و حکم اخیر صادر شده علیه اقای اشتری ربطی به ادعای اخیرش (در باره رئیس مجلس) ندارد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، امروز (چهارشنبه، ۱۲ مرداد) در نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت پرونده خاوری و استرداد این فرد به کشور افزود : خبر مربوط به دستگیری این فرد تکذیب می‌شود و صحت ندارد. مکاتبات لازم با اینترپل صورت گرفته است اما دولت کانادا همکاری لازم برای استرداد این فرد را ندارد .

تحقق اقدامات پیشگیرانه رمز موفقیت ماست


سخنگوی قوه قضائیه افزود : فرار خاوری از کشور در پی مطرح شدن برخی پرونده‌ها بوده است . درخواست جمهوری اسلامی از دولت کانادا استرداد این فرد و محاکمه در یک دادگاه صالحه است تا موارد مطروحه علیه این فرد ، در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد .
وی افزود :باوجود ادعای حقوق بشری که دارند نسبت به استرداد خاوری خوداری می کنند و حاضر به تمکین نیستند و دولت کانادا پناهگاه مجرمین شده است.

سخنگوی قوه قضاییه، در ادامه نشست خبری گفت : آقای اسدی از ماموران دیپلمات ایران و بر اساس مقررات واجد مصونیت سیاسی بوده است. وی در آلمان ۱۰۱ روز بازداشت غیرقانونی بوده است. پس از انتقال آقای اسدی به بلژیک وی به ۲۰ سال حبس محکوم شد. لایحه معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک را به فال نیک می‌گیریم. بحث تبادل آقای اسدی فعلا در دستور کار نیست

ستایشی در نشست خبری درباره پرونده ثبت سفارش خودرو افزود : پروند ثبت سفارش خودرو در ناحیه ۲۸ درحال رسیدگی است و امیدواریم تا ده روز آینده به دادگاه عمومی تهران ارسال شود.
وی گفت: تاکنون ۲۶۴ فقره شکایت در این خصوص ثبت شده و ۶۸۰۰ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود : کیفرخواست پرونده برای ۹۹ شخص حقیقی و حقوقی صادر شده است که دادگاه انقلاب نسبت به رسیدگی ها اقدام کرد .
بگفته وی؛ دادگاه در فرایند دادرسی ایراداتی مطرح کرده است که تا ده روز آینده این ایرادات رفع خواهد شد.

مسعود ستایشی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا دفاتر خدمات قضایی ملزم به ارائه اطلاعات حقوقی به مردم هستند؟ افزود: دفاتر خدمات قضایی در مقام ارائه معاضدت قضایی نیستند و به موجب مقررات باید فرآیند ارائه دادخواست ها و شکایات مربوطه را تسهیل کنند.فرآیندهای تخصصی و معاضدتی در همه دادگستری استان ها و شهرستان ها وجود دارد و آنها به صورت رایگان به افرادی که نیاز به معاضدت قضایی دارند، ارائه خدمت می کنند و در حوزه مجموعه های دیگر هم خدمات معاضدت قضایی وجود دارد، مانند مرکز امور مشاوران و وکلا که یک مجموعه پرتوان در راستای ارائه معاضدت قضایی است و متضمن ارائه آمار و اجراییات است و موفقیت های خوبی هم تاکنون داشته است.

مسعود ستایشی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات قوه قضاییه در خصوص شناسایی و شناسنامه دار شدن پرونده‌های راکد قضایی، افزود: بحث پرونده‌های معوق که در مولفه‌های مختلفی ریشه دارد، مورد توجه دستگاه قضایی است.

وی با بیان اینکه پرونده قضایی که زمان تشکیل آن از یک سال عبور کند به عنوان پرونده معوق تلقی می‌شود، گفت: ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی نگران کننده است، باید در راستای تحقق سند تحول برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه از نقد و پرسش افکار عمومی و خبرنگاران استقبال می کند و این موضوع را منشا رشد و بالندگی جامعه اسلامی می‌داند.
مسعود ستایشی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اینکه در آستانه فرا رسیدن روز خبرنگار هستیم، گفت: باید رسالت جامعه خبری در انتقال صحیح دغدغه‌های مسئولان جامعه تبیین و محقق شود.

وی افزود: باید این رسالت در انتقال و انعکاس ضابطه مند، شفاف و مبرهن پاسخ‎ های مسئولان به مردم و بدون کم و کاست و با رعایت امانت و در راستای جهاد تبیین و تنوین افکار عمومی، صورت گیرد. قوه قضاییه از نقد و پرسش افکار عمومی و خبرنگاران استقبال می کند و این موضوع را منشا رشد و بالندگی جامعه اسلامی می‌داند.

ستایشی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده متروپل گفت: این پرونده ۲۱ نفر متهم دارد که برای همه آنان کیفرخواست صادر شده است.

ستایشی با بیان اینکه تمامی متهمان در بازداشت هستند، افزود: سومین جلسه دادگاه این پرونده برگزار شد و اولیای دم متوفیان در دادگاه حضور داشتند و جلسات نیز علنی برگزار می شود. رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری ۲ اهواز مطابق با قوانین و مقررات صورت می گیرد. ۲ نفر اعتراض داشتند و این اعتراضات مورد توجه قرار گرفته است. کارشناسان هیئت و کارشناسان دادگستری درباره این اعتراضات، نظر داده اند و در روزهای آتی شاهد صدور رای قانونی و نهایی در این پرونده خواهیم بود.

ستایشی در ادامه نشست خبر خود افزود: وحید اشتری باید بداند که همه ما ملزم به اجرای قانون هستیم، نمی‌شود قسمتی از قانون که به نفع ماست را بپذیریم و قسمت دیگر را نپذیریم. متاسفیم که می‌بینیم کسی از اصحاب رسانه فعل یا ترک فعلی دارد که قابل مجازات است. احکام قبلی و حکم اخیر صادر شده علیه اقای اشتری ربطی به ادعای اخیرش (در باره رئیس مجلس) ندارد. دادنامه اخیر آقای اشتری غیابی است و می‌تواند واخواهی کند. آقای اشتری با وجود ابلاغ وقت دادرسی، نه در دادگاه شرکت و نه لایحه‌ای ارسال کرده است و وکیل هم به دادگاه معرفی نکرده است.

ستایشی افزود: پرونده آمیتیس ۲۵۸ شاکی دارد و کیفرخواست صادر و به شعبه دادگاه مجتمع شهید قدوسی منعکس و منجر به دادنامه شده است. متهم اصلی پرونده به اتهام مشارکت محکوم شده و در حال حاضر متواری است و به سه سال و نه ماه حبس، جزای نقدی در حق دولت و به رد مال محکوم شده است. متهم ردیف دوم به اتهام معاونت در زندان به سر می‌برد و به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. رئیس شرکت هیئت مدیره و دو نفر از اطرافیان آنها به اتهام معاونت به ۴ ماه حبس محکوم شدند.

مسعود ستایشی در ادامه نشست خبری خود درباره ابهامات پرونده مهدی میرسلیم و اینکه چرا اطلاع‌رسانی در‌ این پرونده صورت نگرفته است افزود : سید مهدی میرسلیم به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده و تاریخ شروع مجازات هم مشخص و معلوم است.
وی گفت : بر اساس مقررات محکومیت ایشان اجرا شده است . تکلیف ما اجرای قانون است و بهترین راه تحقق عدالت اجرای قانون است و نمی‌توانیم تبعیض قائل شویم و مطمئن باشید قانون درباره این فرداجرا می شود. این فرد هم اکنون در زندان به سر می‌برد و تحمل کیفر می‌کند و هیچ نارسایی وجود ندارد .
ستایشی درباره استفاده از مرخصی نیز گفت : در یک ایامی از مرخصی استفاده کرده و غیبت هم داشته است . ابراز بیماری کرده و تکلیف داشتیم به واحد درمانی و پزشکی قانونی ارجاع دهیم که این مرجع ادامه تحمل کیفر را بلامانع دانسته و اکنون در زندان است .