۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » استان ها » قزوین
  • شناسه : 38617
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
  • ارسال توسط :
کار در حوزه زنان تجویزی نباشد
کار در حوزه زنان تجویزی نباشد

کار در حوزه زنان تجویزی نباشد

در مسئله زنان نگاه‌ها باید در چهارچوب انقلاب اسلامی طرح‌ریزی شود .

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه مسائل زنان در نظام باورها و تقوا مشکل داریم و اگر در مسیر حق حرکت کنیم تمامی مسائل حل خواهد شد، چرا که بزرگترین مسئله زن موضوع هویت است نه مسائل زنان که به حضور در اجتماع یا خانه ختم می‌شود. 

عاطفه خادمی در نشستی با عنوان جایگاه مطالبه‌گری زن در جامعه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: از سال گذشته با اتفاقاتی که رقم خورد، در فضای کشور شاهد شکل گرفتن دغدغه‌مندی در حوزه زنان هستیم اما این دغدغه‌مندی آنطور که باید اتفاق نیفتاده است؛ باور دارم و پیش از این نیز این مطلب را بیان کرده‌ام اگر از سر باورمندی به مسئله زنان نپردازیم از سر ناچاری به این موضوع خواهیم پرداخت که هم اکنون نیز شاهد چنین وضعیتی هستیم. 

وی افزود: توجه به مسائل زنان، با آن باوری که باید از گذشته شکل می‌گرفت، انجام نشده است و پرداخت ناچاری نه تنها آورده‌ای نخواهد داشت بلکه تحول در حوزه مسئله زن نیز رقم نخواهد زد. 

خادمی تأکید کرد: پرداخت از روی ناچاری ناخداگاه ما را با خطاهای شناختی روبه‌رو می‌کند، مانند همان مثال از هول حلیم در دیگ افتادن است چراکه نمی‌دانیم نوع مواجهه ناچاری چه نتیجه‌ای خواهد داشت. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برای اینکه بدانیم مطالبه‌گری در حوزه زنان به چه نحوی اثر بخش است در ابتدا باید شناخت ما در حوزه زنان شناخت خوب و کاملی باشد. 

به گزارش ایسنا، وی گفت: حضور زنان در اجتماع نباید معطوف به سیاست تجویزی و اعلامی باشد بلکه باید بر اساس گفتمان انقلاب صورت گیرد تا بتواند اتفاقات مثبتی را رقم بزند. 

خادمی عنوان کرد: خروجی نگاه تجویزی، سپردن پست‌های تشریفاتی است که حداعلای آن در فراکسیون زنان در مجلس خلاصه می‌شود در صورتی که باید حضور زن در یک پست اثرگذاری داشته باشد نه اینکه زن برای پر کردن رزومه دیگران به کار گرفته شود. 

وی بیان کرد: ۴۰ سال از عمر انقلاب می‌گذرد اما در حوزه مسائل زنان با سؤال‌های ابتدایی مواجه هستیم؛ در گام دوم قرار داریم اما متأسفانه همچنان وقتی در جمع فعالان حوزه زنان قرار می‌گیریم درباره اینکه نقش خانوادگی یا نقش اجتماعی زنان چیست صحبت می‌شود. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این بلاتکلیفی نسبت به مسئله زن که نمی‌دانیم کجا ایستاده‌ایم و می‌خواهیم چه کار کنیم نشان از فاصله با گفتمان انقلاب اسلامی است. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های جدی در این حوزه، عدم شناخت درست ارکان گفتمان انقلاب اسلامی است؛ دغدغه اصلی رهبر انقلاب در حوزه زنان در ساحت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است. 

به گزارش ایسنا، خادمی تصریح کرد: فضای مطالبه‌گری و چگونگی مطالبه‌گری در حوزه زنان نیازمند تأمل درباره پرسش‌های اساسی است و تا زمانی که ندانید کجا ایستاده‌اید، نمی‌توانید نقطه بعدی را تعیین کنید. 

وی گفت: اینکه سیاست حکمرانی به این سمت برود که فلان کرسی باید برای زنان باشد و چند درصد مدیران دولتی را زنان تشکیل دهند، سیاستی تجویزی است که با آرمان شایسته‌سالاری انقلاب در تضاد است و هیچ اتفاق مثبتی در حوزه زنان رقم نخواهد زد. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: الگوی سوم کلید واژه مطلوب در حوزه زنان است چراکه الگوی سوم برای زن در تراز انقلاب اسلامی وضع شده است. 

وی گفت: در گفتمان انقلاب اسلامی منطق فرآیند حکمرانی مشخص شده و اصل بر شایسته‌سالاری است که در آن جنسیتی مشخص نشده است چراکه انسان انقلابی جنسیت بردار نیست. 

خادمی اظهار کرد: مسائل حوزه زنان بسیار پیچیده است و حساسیت‌هایی را در بر دارد اما موضوع مهم این است که نگاه ما در این حوزه مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی باشد. 

وی افزود: یکی از مشکلات زنان ما این است که با قدرت وارد مذاکره نمی‌شوند و هر پستی را قبول می‌کنند اما زنان باید بدانند اگر در ساختار هضم شوند، فلسفه حضور در قدرت با چالش مواجه خواهد شد. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مطالبه‌گری در حوزه زنان باید حول مسائل حقیقی آنان صورت گیرد نه مسائل فرعی و پیش پا افتاده که با واقعیت سازگار نیست. 

وی افزود: در حوزه مسائل زنان در نظام باورها و تقوا مشکل داریم و اگر در مسیر حق حرکت کنیم تمامی مسائل حل خواهد شد چرا که بزرگترین موضوع مسئله زن، هویت است نه مسائل زنان که به حضور در اجتماع یا خانه ختم می‌شود. 

خادمی عنوان کرد: در مسئله زنان نگاه‌ها باید در چهارچوب انقلاب اسلامی طرح‌ریزی شود چرا که نگاه الگوی سوم محدود به یک قشر خاص نیست و اگر همان تصویر از الگوی سوم پیاده شود اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. 

وی تصریح کرد: تحول در حوزه زنان جزو ضروریاتی است که باید اتفاق بیافتد و اگر نقدی بر وضعیت فعلی مسائل زنان وارد است، نقد مستند بر شاخص‌های گفتمان انقلاب است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: با گفتمان انقلاب اسلامی فاصله بسیاری را شاهد هستیم چرا که از زمان دولت سازندگی به بعد، روش اشتباهی در این حوزه اتخاذ شد و مسائلی مورد توجه و پیگیری قرار گرفت که در اولویت نبود و نیست. 

خبرنگار :مهسا گنجه‌فرد