۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 18896
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۸:۴۸
  • ارسال توسط :
کاربران کدام واژه ها را در سال ۲۰۲۰  در گوگل جست وجو کردند
کاربران کدام واژه ها را در سال ۲۰۲۰  در گوگل جست وجو کردند

کاربران کدام واژه ها را در سال ۲۰۲۰ در گوگل جست وجو کردند

«دیه‌گو مارادونا» در فهرست پرجست‌وجوترین مرگ‌های سال 2020 قرار گرفت.

میثم  لطفی – خبر‌نگار‌
سال ۲۰۲۰ میلادی با همه اتفاقات خوب و بد خود در حالی به پایان رسید که برای برخی افراد به مثابه یک دهه سپری شد. این سال با آتش‌سوزی‌های ویرانگر استرالیا آغاز شد و پس‌از آن خبر فوت ناگهانی «کوبی برایانت» اسطوره بسکتبال و دخترش به گوش رسید و به‌دنبال آن بیماری عالمگیر کرونا و در نتیجه آن بحران اقتصادی همه را درگیر خود کرد.اعتراضات جهانی به‌دنبال مرگ «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست امریکایی، انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری امریکا، حوادث ناگوار آب و هوایی، آتش‌سوزی‌های مهیب کالیفرنیا و تغییر رنگ آسمان این شهر به نارنجی و… از دیگر اتفاقاتی بود که خاطرات نه چندان خوشایند از سال ۲۰۲۰ را به یادگار گذاشت.
با پشت سر گذاشتن این فراز و نشیب‌ها، گوگل، مانند سال‌های گذشته فهرست پرجست‌وجوترین واژه‌های یک سال گذشته را منتشر کرد و در گزارش مربوطه توضیح داد بیشتر واژگانی که مردم جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی جست‌وجو کردند حجم زیادی از استرس و نگرانی بین آنها را نشان می‌دهد.
«ویروس کرونا» و «نتایج انتخابات امریکا» دو عبارت برتر پرجست‌وجو شده در یک سال گذشته بودند که هر دوی آنها نگرانی مردم برای شرایط حاکم بر زندگی را نمایان می‌کند. در بخش افرادی که بیشتر از دیگران نام آنها جست‌وجو شده است «جو بایدن» رئیس‌جمهوری منتخب امریکا رتبه نخست را به خود اختصاص داد. از آنجایی که همه‌گیری ویروس کرونا موجب از بین رفتن تعداد زیادی از مشاغل شد و آسیب‌های مالی فراوان را به مردم وارد کرد، در بخش اخبار در سال ۲۰۲۰ میلادی عبارت «بیکاری» بیشترین تعداد جست‌وجو را از آن خود کرد و در همین بخش نام «ایران» و اخبار مربوط به آن رتبه سوم را به دست آورد. «بی‌خوابی» از دیگر عبارت‌هایی بود که در یک سال گذشته بیش از هر زمان دیگر در سایت گوگل جست‌وجو شد و پرسش‌هایی در مورد نحوه سرایت کرونا و علایم ابتلا به آن بیشتر از دیگر سؤال‌ها توجه کاربران را به خود جلب کرد. در این سال مرگ و میر افراد سرشناس هم بسیار مورد توجه قرار گرفت و این مسأله نشان داد در سالی که مرگ انسان‌ها بواسطه شیوع ویروس کرونا بیش از سال‌های قبل گزارش شد، از بین رفتن افراد مشهور و سرشناس بیش از پیش برای کاربران جهانی ناباورانه بود.
مرگ‌های پرجست‌وجو
همه‌گیری ویروس کرونا موجب شد تعداد فوت شدگان در سال ۲۰۲۰ میلادی در هزاره سوم رکورد تازه برجا بگذارد. در این میان بسیاری از کاربران سال ۲۰۲۰ را سال مرگ‌ و میرهای غیرمنتظره می‌دانند و از «کوبی برایانت» بسکتبالیست سابق امریکایی و دخترش بر اثر سانحه سقوط بالگرد در ابتدای سال گذشته تا مرگ «دیه‌گو مارادونا» ستاره سابق تیم ملی فوتبال آرژانتین در پایان سال، از مهم‌ترین اتفاقات برای کاربران جهانی بودند.
در یک سال گذشته مرگ چهره‌های مشهور و برجسته توجه مردم را به خود جلب کرد و واکنش اصلی کاربران جهانی، جست‌وجوی نام افراد فوت شده در سایت اینترنتی گوگل بود و همین مسأله باعث شد که گوگل امسال فهرست مجزای درگذشتگانی را منتشر کند که نام آنها بیشترین تعداد جست‌وجو را در یک سال گذشته داشته است.
رتبه نخست این لیست به «کوبی برایانت» ستاره سابق تیم بسکتبال «لس‌آنجلس لیکرز» اختصاص یافت و او در صدر فهرست پرجست‌وجوترین مرگ‌های سال ۲۰۲۰ در موتور جست‌وجوی اینترنتی گوگل قرار گرفت.
برایانت ۴۱ ساله که پنج دوره قهرمانی مسابقات ان‌بی‌اِی را در کارنامه خود دارد، بیست و ششم ژانویه ۲۰۲۰ به همراه دختر ۱۳ ساله خود جیانا و هفت نفر دیگر در حال سفر با بالگرد شخصی در هوای مه آلود منطقه کالاباس در نزدیکی کالیفرنیا سقوط کرد و درگذشت. طولی نکشید که نام او به پرجست‌وجوترین عبارت در گوگل تبدیل شد و کاربرانی از امریکا، کانادا، فیلیپین و جمهوری دومینیکن بیشترین جست‌وجوی اینترنتی را در مورد او و نحوه سقوط بالگرد انجام دادند. با این اتفاق افراد سرشناسی نسبت به درگذشت برایانت واکنش نشان دادند که از جمله آنها می‌توان به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا، مایکل جردن بسکتبالیست امریکایی، باراک اوباما رئیس‌جمهوری اسبق امریکا، آلیشیا کیز خواننده مشهور امریکایی و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسبق ایران اشاره کرد.
مشهورترین بازیگری که نام او در بین پرجست‌وجوترین مرگ‌های سال ۲۰۲۰ میلادی به چشم می‌خورد «شان کانری» هنرپیشه مشهور اسکاتلندی تبار و نخستین بازیگر نقش «جیمز باند» است که در خواب درگذشت. او در سن ۹۰ سالگی در حالی از دنیا رفت که در اقامتگاه خود در ناسائو در شهر باهاما به سر می‌برد و نکته جالب این بود که این ساختمان محل فیلمبرداری یکی از نخستین فیلم‌های «جیمز باند» بود.
کانری در سال ۱۹۸۸ میلادی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرده بود و در کنار آن جوایز بزرگ دیگر از جمله سه جایزه گلدن گلوب و دو جایزه بافتا را نیز از آن خود کرد. پس از اعلام مرگ وی کاربران جهانی نام او را میلیون‌ها بار در گوگل جست‌وجو کردند و با وجود این کاربرانی از کشورهای انگلیس، ایرلند، ایتالیا، دانمارک و استرالیا بیش از دیگران به‌دنبال او در گوگل گشتند.
در حالی که نام چندین ستاره سینما و اسطوره‌های ورزشی در فهرست پرجست‌وجوترین مرگ‌های سال ۲۰۲۰ قرار گرفت، یک نام متفاوت نیز در این لیست وجود داشت:‌ «جورج فلوید». این مرد سیاه پوست ۴۶ ساله که در بازداشت پلیس ایالات متحده جان خود را از دست داد، به اسطوره مقاومت علیه نژادپرستی تبدیل شد و مرگ او تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی در نقاط مختلف جهان را به‌دنبال داشت. یکی از عابران پیاده از آخرین لحظات زندگی «جورج فلوید» فیلمی را تهیه کرده بود که در همه شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. در این فیلم نشان داده شد که زانونی مأمور پلیس امریکا حدود ۸ دقیقه روی گردن این مرد سیاه پوست بود و او به سختی تکرار می‌کرد که نمی‌تواند نفس بکشد.
«دیه‌گو مارادونا» ستاره مشهور آرژانتینی نیز از دیگر اسطوره‌هایی بود که نام او در فهرست پرجست‌وجوترین مرگ‌های سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.
مارادونا که از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان محسوب می‌شود، در نظرسنجی سازمان فیفا به همراه پِله، عنوان برترین بازیکن قرن بیستم میلادی را به خود اختصاص داد. او سرانجام در تاریخ بیست و پنجم نوامبر ۲۰۲۰ به‌دلیل نارسایی قلبی در سن ۶۰ سالگی درگذشت و از زمان اعلام این خبر، کاربران جهانی در جست‌وجوگر اینترنتی گوگل به‌دنبال نام مارادونا می‌گشتند تا صحت این خبر را بررسی کنند و با وجود این کاربرانی از کشورهای آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و کامرون بیشترین جست‌وجو را با نام او انجام دادند.


فهرست کامل پرجست‌وجوترین مرگ‌های سال ۲۰۲۰ براساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت گوگل به قرار زیر است:
۱-‌ «کوبی برایانت» ۴۱ ساله اسطوره بسکتبال امریکا.
۲- «نایا ریورا» ۳۳ ساله هنرپیشه و خواننده مشهور امریکایی.
۳- «چادویک بوزمن» ۴۳ ساله بازیگر مشهور امریکایی.
۴- «سوشانت سینگ راجپوت» ۳۴ ساله هنرپیشه صاحب‌نام هندی.
۵- «جورج فلوید» سیاه پوست ۴۶ ساله امریکایی.
۶- «هاروما میورا» ۳۰ ساله هنرپیشه ژاپنی.
۷- «کارولین فلک» ۴۰ ساله مجری مشهور بریتانیایی.
۸- «دیه‌گو مارادونا» ۶۰ ساله اسطوره فوتبال آرژانتین.
۹- «شان کانری» ۹۰ ساله بازیگر مشهور امریکایی اسکاتلندی تبار.
۱۰- «ادی ون هیلن» ۶۵ ساله آهنگساز و گیتاریست مشهور هلندی.